لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

شنود مخابرات نظامی اسرائیل؛ ایران بدنبال چه هدفی است؟


مقام های اسرائيل می گويند که ايران در ماه های اخير ايستگاه های شنود يا استراق سمع در سوريه برای رديابی مخابرات نظامی اسرائيل بر پا کرده است.(عکس: AFP)
مقام های اسرائيل می گويند که ايران در ماه های اخير ايستگاه های شنود يا استراق سمع در سوريه برای رديابی مخابرات نظامی اسرائيل بر پا کرده است.(عکس: AFP)

مقام های اسرائيل می گويند که ايران در ماه های اخير ايستگاه های شنود يا استراق سمع در سوريه برای رديابی مخابرات نظامی اسرائيل بر پا کرده است.


برابر گزارش خبرگزاری ها، مقامات نظامی اسرائيل به دليل وجود اين ايستگاه های شنود، اقدامات احتياطی را در سطح ارتش به عمل آورده اند تا از نشت اطلاعات حساس يا طبقه بندی شده جلوگيری کنند.


در اين رابطه افريم کام، (EPHRAIM KAM ) معاون موسسه مطالعات امنيت ملی در اسرائيل می گويد که يکی از اهداف جمهوری اسلامی از استراق سمع راديويی مخابرات نظامی اسرائيل جمع آوری در باره حمله احتمالی اين کشور به ايران است.


راديو فردا: مخابرات راديويی و يا مکالمات درباره موضوعات طبقه بندی شده در ارتش معمولا به صورت رمز و يا از طريق خط های مطمئن و تلفن های ثابت انجام می گيرد. بنا بر اين هدف ايران از برپايی اين ايستگاه های شنود، آن گونه که ادعا شده، چيست؟


افريم کام: ايران کوشش می کند که اطلاعات نظامی و سياسی درباره اسرائيل جمع آوری کند. نمی توانم گزارش خبرگزاری ها را تاييد کنم. ايران به سوريه بسيار نزديک است و به احتمال قوی از خاک سوريه برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کند. در چند سال گذشته، ايران نگران اين مسئله بوده که ممکن است اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران حمله کند.


بنابر اين يکی از اهداف ايران از استراق سمع، جمع آوری اطلاعات در باره فعاليت های اسرائيل، به ويژه ارتش آن کشور درباره حمله احتمالی اسرائيل است.


آقای کام، اسرائيل می گويد که ايران با ارسال موشک های ميان برد و دوربرد تسليحات حزب الله را پس از جنگ ۳۳ روزه لبنان ترميم کرده است. نظر شما در اين باره چيست؟


حزب الله از نظر نفرات و تسليحات، مانند راکت که قبل از جنگ ۳۳ روزه به اين سازمان ارسال شده بود، متحمل خساراتی گرديد. در زمان جنگ بيشتر تسليحات حزب الله يا استفاده شد و يا نابود گرديد. لذا ايران و سوريه تعداد زيادی راکت به حزب الله تحويل دادند.


سازمان های اطلاعاتی اسرائيل می گويند که حزب الله تسليحات از دست داده خود را ترميم کرده و در حال حاضر ممکن است تعداد راکت های آنها بيشتر از گذشته باشد.


اسرائيل در جنگ ۳۳ روزه عليه حزب الله به هيچ يک از اهداف خود دست نيافت. اين کشور حتی نمی تواند راکت های پرتاب شده از غزه به شهرهای مرزی خود را رديابی و قطع کند. آن گونه که اهود باراک اخيرا اظهار کرده، آيا اسرائيل قوی ترين قدرت نظامی خاور ميانه است؟


به باور من اسرائيل قوی ترين قدرت نظامی در خاورميانه است. در بعضی موارد، حتی برای قويترين و مدرن ترين ارتش، مشکل است که با سازمان های کوچک، ولی کارکشته ای مانند حزب الله و حماس وارد جنگ شود.


اسرائيل می تواند به اين سازمان ها حمله کند و خسارات زيادی هم به آنها وارد کند ولی حذف و نابودی آنها خيلی مشکل است. اين مشکلات بر جنگ ۳۳ روزه در لبنان سايه انداخته بود. حزب الله متحمل خساراتی شد ولی نابود نگرديد.


  • «يکی از اهداف ايران از استراق سمع، جمع آوری اطلاعات در باره فعاليت های اسرائيل، به ويژه ارتش آن کشور درباره حمله احتمالی اسرائيل است.»
معاون موسسه مطالعات امنيت ملی در اسرائيل

در يکسال و نيم گذشته، اسرائيل کوشش های زيادی به خرج داده که از جنگ ۳۳ روزه درس های لازم را فرا گيرد و آمادگی خودرا برای رويارويی های احتمالی آينده بالا برد. اگر رويارويی ديگری پيش آيد نتيجه آن متفاوت خواهد بود. اکنون ارتش اسرائيل آمادگی بهتری دارد.


با اين اوصاف، ارتش اسرائيل آمادگی مقابله با جنگ های نامتقارن را دارد؟

در حال حاضر اسرائيل در دو جبهه با جنگ نامتقارن مواجه است. يکی در مقابل حماس در نوار غزه و ديگری در برابر حزب الله. البته اسرائيل درگير جنگ با حزب الله نيست و فعلا علاقه ای به اين کار ندارد.


اگر درگيری پيش آيد نتيجه در مقايسه با جنگ ۳۳ روزه متفاوت خواهد بود گرچه حزب الله توانايی آن را دارد که صدماتی به شمال اسرائيل وارد کند. يکی از مسائلی که اسرائيل فعلا با آن روبرو است موضوع قتل عماد مغنيه است.


حزب الله می گويد که اسرائيل در اين قتل دست داشته و می خواهد انتقام بگيرد. اينکه حزب الله چه موقع و چگونه انتقام بگيرد، معلوم نيست. اما اسرائيل آمادگی دارد تا در صورت حمله حزب الله به هدف های اسرائيلی چه در داخل و چه در خارج اسرائيل جواب لازم را بدهد. اگر حزب الله دست به حمله زند اسرائيل وادار خواهد شد که تلافی کند.


قرار است اسرائيل ماسک های گاز بين شهروندان توزيع کند. آيا انتظار حمله از سوی کشوری و يا سازمانی را داريد؟


من اهميت زيادی به اين موضوع نمی دهم. تقسيم ماسک گاز ربطی به مسائل جاری ندارد. اين کار چند بار در گذشته انجام شد. چند ماه پيش اسرائيل ماسک هايی را که چند سال پيش توزيع شده بود، به دليل کهنه بودن، جمع آوری کرد. حالا دارد ماسک های جديد تحويل شهروندان می دهد.


XS
SM
MD
LG