لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

«صلح با سوریه در صورت قطع رابطه با ایران»


آقای اولمرت می گوید که او آماده صلح با سوریه است.
آقای اولمرت می گوید که او آماده صلح با سوریه است.

اهود المرت، نخست وزیر اسراییل بار دیگر اعلام کرد که اگر دمشق روابط خود را با تهران قطع کند، این کشور حاضر است بلندی های جولان را به سوریه برگرداند و با دمشق صلح کند.


بر اساس گزارشی که روزنامه اسراييلی يديعوت آخرونوت در روز سه شنبه منتشر کرده است، همچنين اهود باراک، وزير دفاع اسراييل از ژنرال اوری ساگوی، رييس سابق اطلاعات نظامی اين کشور خواسته است تا گزارش های اطلاعاتی بسيار حساس اسراييل را بازبينی کرده و پيشنهادهايی در خصوص تجديد گفت وگو های مخفیانه صلح با سوريه ارائه کند.


اما اين مقام سابق نظامی اسراييل در گفت وگو با راديوی اين کشور هرگونه ماموريتی در اين زمينه را تکذيب کرده است.


در سال ۲۰۰۰ که اهود باراک سمت نخست وزيری اسراييل را برعهده داشت، ژنرال اوری ساگوی، رياست تيم مذاکرات مخفی اين کشور را در آن زمان بر عهده داشت.


دفتر نخست وزيری اسراييل هنوز درباره این گزارش واکنشی نشان نداده است.


روزنامه يديعوت آخرونوت جزئياتی در خصوص هویت ميانجی ميان اسراييل و سوريه منتشر نکرده است. دمشق و تل آويو هيچ گونه رابطه ديپلماتيکی با يکديگر ندارند.


خبر مذاکرات مخفیانه سوریه و اسراییل، دو ماه پس از انتشار اخباری منتشر می شود که حاکی از حمله هوايی اسراييل عليه تاسيسات نظامی سوريه بود.


رسانه های اسراییلی می گویند که تصاوير ماهواره ای گرفته شده از محل بمباران، تاسيساتی را نشان می دهد که برای احداث يک نيروگاه اتمی در دست ساخت بود ولی سوريه هر گونه اقدامی در اين زمينه را تکذيب کرده است.


رسانه های اسراييل يکسال و نيم گذشته نيز گزارش هايی منتشر کردند مبنی بر اينکه اهود اولمرت از طريق ترکيه برای بشار اسد، رييس جمهوری سوريه پيام فرستاده است.


قطع رابطه با «محور شیطانی»


روزنامه يديعوت آخرونوت در گزارش خود نوشته است: «آقای اولمرت روز يکشنبه به اعضای کليدی کميته امور خارجی و دفاع پارلمان اسراييل گفته است که او آماده صلح با سوريه است و مقدمات گفت وگوها را بدون پيش شرط فراهم کرده است، به شرط آنکه آنها از محور شيطانی دست بکشند و از ترور حمايت نکنند.»


به گزارش اين روزنامه، «اولمرت وقتی که در برابر اين پرسش که آيا تماس ها با اسد از سر گرفته شده است، قرار گرفت از پاسخ به آن طفره رفت.»


اهود اولمرت گفته است: «من مجبور نيستم درباره هر کاری که انجام می دهم گزارش بدهم.»


اما نخست وزير اسراييل اظهار اميدواری کرد که سوريه در نشست صلح خاورميانه که قرار است با پشتيبانی ايالات متحده آمريکا در اواخر نوامبر امسال برگزار شود شرکت کند.


سوريه می گويد که حاضر نيست در کنفرانس آناپوليس در ايالت مريلند آمريکا شرکت کند مگر اينکه موضوع باز پس دادن بلندی های جولان در دستور کار اين کنفرانس قرار گيرد.


بلندی های جولان در پی جنگ سال ۱۹۶۷ ميان اعراب و اسراييل از سوی ارتش اين کشور اشغال شد.


روزنامه يديعوت آخرونوت به نقل از منابع ناشناس سياسی نوشته است که اهود اولمرت مايل است تا همزمان با فلسطينی ها و مقامات سوری درباره صلح ميان آنها و اسراييل به مذاکره بپردازد.


XS
SM
MD
LG