لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

اسراييل خواستار تحريم جدی ايران توسط اتحاديه اروپا شد


وزیر امور خارجه اسراییل ( سمت چپ) در حال استقبال از اورسولا پلاسنیک، وزیر امور خارجه اتریش
وزیر امور خارجه اسراییل ( سمت چپ) در حال استقبال از اورسولا پلاسنیک، وزیر امور خارجه اتریش

تزیپی لیونی، وزير امور خارجه اسراييل روز سه شنبه از اتحاديه اروپا خواست تا تحريم های جدی تری عليه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران وضع کند.


تزيپی ليونی، در ديدار با هياتی ۷۵ نفره ازنمايندگان پارلمان اروپا که به اسراييل رفته اند، گفت، «هدف جمهوری اسلامی ايران، تلاش برای نابودی اسراييل است و برای تحقق اين هدف، به سازمان های فلسطينی و ديگر عواملی که در صف مقابله با اسراييل هستند، به طور گسترده کمک می کند.»


وزير امور خارجه اسراييل همچنين گفت: همه شواهد، اين «اطمينان» را می دهد که سران تهران «دو اسبه به سوی رسيدن به بمب اتمی به پيش می تازند.»


خانم ليونی به موشک های دور برد جمهوری اسلامی ايران نيز اشاره کرد و گفت: «طرح های موشکی ايران برای آن است که آن را به کلاهک حاوی جنگ افزارغير متعارف مجهز کنند، در غير اين صورت، موشک های دوربرد تا برد چهار هزار کيلومتر، به خودی خود، از ارزش نظامی زيادی برخوردارنيست.»


  • «همه شواهد، اين اطمينان را می دهد که سران تهران دو اسبه به سوی رسيدن به بمب اتمی به پيش می تازند.»
وزیر امور خارجه اسراییل

وزير امور خارجه اسراييل گفت: «هنگامی که ايران به چنين موشک هايی برسد و توان هسته ای با ماهيت نظامی نيز داشته باشد، آيا اروپا می تواند درامان باشد؟»


«سه سال فاصله ايران تا بمب اتمی»


در همين حال، رييس موساد، سازمان امنيت و اطلاعات خارجی اسراييل، بار ديگر جمهوری اسلامی ايران را « بزرگترين خطر برای موجوديت اسراييل» ناميده و اعلام کرد: خطرات امنيتی متوجه اين کشور در سال جاری ميلادی افزايش يافته است.


مئير داگان گفته است: ارزيابی موساد اين است که ايران حداکثر تاسال ۲۰۱۰ به جنگ افزارهسته ای دست خواهد يافت.


مقامات اسراييل اکنون ماه هاست که تاکيد دارند که برآورد کلی نهادهای اطلاعاتی آمريکا را نمی پذيرند و آن را اشتباه می دانند.


وزير دفاع اسراييل در سفر هفته گذشته خود به اروپا اين امر را با سران فرانسه، از جمله رييس جمهوری و وزير دفاع فرانسه در ميان گذاشت.


همزمان با پايان سفر اهود باراک به پاريس بود که هروه مورين، وزير دفاع فرانسه گفت: به رغم برآورد کلی نهادهای آمريکايی، فرانسه در مورد نيات واقعی برنامه های هسته ای ايران مشکوک است.


اين در حالی است که جمهوری اسلامی همچنان تاکيد دارد که برنامه هسته ای ايران ماهيت نظامی ندارد، و معاون وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، هفته گذشته، از وجود يک فتوا از سوی آيت الله علی خامنه ای خبر داد که بر اساس آن، ايران برنامه اتمی خود را صرفا بر اساس کاربرد مسالمت آميز دنبال می کند، هر چند که متن اين فتوا در رسانه های ايران منتشر نشده است.


آيت الله علی خامنه ای اخيرا در ديدار با محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته بود: کاربرد انرژی اتمی با رويکرد نظامی را حرام می داند.



محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران در سفر هفته گذشته خود به بوشهر اعلام کرد که «آخرين قله های پيشرفت هسته ای از سوی ايران در حال پيموده شدن است.»


  • «ارزيابی موساد اين است که ايران حداکثر تاسال ۲۰۱۰ به جنگ افزارهسته ای دست خواهد يافت.»
مئیر داگان، رییس موساد

دشواری برای متقاعد کردن رهبران جهان




رئيس موساد اسراييل روز دوشنبه در نشست کميسيون امور خارجی و امنيت ملی پارلمان اسراييل گفت: انتشار برآورد کلی نهادهای اطلاعاتی آمريکا، که می گويد: ايران از سال ۲۰۰۳ ماهيت نظامی در طرح های هسته ای خود را متوقف کرده، هيچ اثری در موضع و ارزيابی اسراييل ندارد.


مئيرداگان در عين حال افزود: «انتشار اين گزارش آمريکايی، تلاش های اسراييل را برای متقاعد کردن سران جهان به ماهيت برنامه های هسته ای ايران با دشواری روبروکرده است.»

داگان گفت: «کوشش برای قبولاندن اين امر که جامعه بين المللی بايد تحريم های جدی تری عليه نظام حاکم برايران برقرارکند، سخت تر شده است.»


رئيس موساد ارزيابی کرد که «عواملی در آژانس بين المللی انرژی اتمی برای رسيدن به تفاهم با جمهوری اسلامی ايران همواره تلاش کرده اند و برآورد نهادهای اطلاعاتی آمريکا، اکنون دست آنها را بازمی گذارد.»


در حالی که رييس موساد صريحا به نام «عوامل سازشکار» در آژانس بين المللی انرژی اتمی اشاره ای نکرد، اما صاحبنظران در اسراييل می گويند: منظور وی، قبل از هر کس ديگر، آقای محمد البرادعی است.


اسراييل همواره از اينکه اين ديپلمات مصری « گزارش های دو پهلو و نه چندان روشن» منتشر کرده، از وی ابراز ناخشنودی کرده است.


رييس موساد در حالی که گزارش ساليانه سازمان جاسوسی اسراييل در مورد وضعيت سال ۲۰۰۸ را برای نمايندگان «کنست» تشريح می کرد، گفت: «ايرانی ها هنوز تکنولوژی مورد نياز را برای غنی سازی گسترده اورانيوم تکميل نکرده اند» ولی افزود: «حداکثر تا سال ۲۰۱۰ آنها به اين توانائی خواهند رسيد.»


اسراييل اخيرا اعلام کرد: يکی از دلايل مهم تاخير در طرح های هسته ای ايران، فروش عمدی برخی تجهيزات غير کارآمد به جمهوری اسلامی از سوی عوامل جهانی بوده است.


مئير داگان همچنين گفت: « ارزيابی موساد بر اساس همه شواهد و مدارک اين سازمان جاسوسی ثابت می کند که جمهوری اسلامی ايران همکاری با سوريه را شدت بخشيده و بويژه در عرصه موشکی هماهنگی بيشتری با سوری ها دارد.»


XS
SM
MD
LG