لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

اتهام تازه به معصومى نژاد؛ «ايتاليا قصد ندارد در برابر ايران كوتاه آيد»


آرماندو اسپاتارو، دادستان ضد تروریسم ایتالیا، در یک کنفرانس خبری سلاح ها و مهماتی که از یک شبکه قاچاق اسلحه به دست آمده را نشان می دهد. وی گفته است که دو ایرانی از جمله حمید معصومی نژاد، خبرنگار رادیو و تلویزیون دولتی ایران، از جمله بازداشت شدگان هستند.
آرماندو اسپاتارو، دادستان ضد تروریسم ایتالیا، در یک کنفرانس خبری سلاح ها و مهماتی که از یک شبکه قاچاق اسلحه به دست آمده را نشان می دهد. وی گفته است که دو ایرانی از جمله حمید معصومی نژاد، خبرنگار رادیو و تلویزیون دولتی ایران، از جمله بازداشت شدگان هستند.
طبق گزارش منابع خبرى در ايران، مقامات قضايى ايتاليا در آخرين اظهارنظر خود درباره حميد معصومى نژاد، خبرنگار واحد مركزى خبر صدا و سيما، وى را مامور ارشد وزارت اطلاعات ايران خوانده اند.

مقامات مذكور در اين ارتباط به اطلاعات به دست آمده از استراق سمع مكالمات آقاى معصومى نژاد اشاره كرده اند و گفته اند وى همچنين مامور شده بوده تا از ايرانيان مخالف حكومت جمهورى اسلامى جاسوسى كند.

حميد معصومى نژاد كه سال ها به عنوان خبرنگار صدا و سيما در رم مشغول كار بود چندى پيش به اتهام قاچاق سلاح در شهر ميلان ايتاليا بازداشت شد.

در ارتباط با اتهامات جديد مقامات قضايى ايتاليا عليه وى، رادیو فردا گفت و گويى با نازنين روناسى، روزنامه نگار ايرانى مقيم رم، انجام داده است.



رادیو فردا: آخرين موضع گيرى مقام های قضایی ايتاليايى در باره بازداشت آقای معصومی نژاد چیست؟


نازنين روناسى: از سوم مارس كه معصومى نژاد بازداشت شده تا كنون شايعات زيادى در مورد اين خبرنگار وجود داشته است، در درجه اول اين كه او را موقع جابجايى اسلحه دستگير كرده اند. ولى بايد در نظر بگيريم دولت ايتاليا خيلى محافظه كارانه با اين مسئله برخورد مى كند و اكنون هم اتهام جديدى به او وارد شده مبنى بر اين كه افسر وزارت اطلاعات است، هنوز اين مسئله را نه با يقين اعلام مى كنند و نه روى آن تاكيد دارند.

من در سايت ها و روزنامه هاى خبرى ايتاليا خواندم كه اتهام وارد شده جديد بايد مورد تحقيق بيشتر قرار گيرد. شخص رییس جمهور و نخست وزير ايتاليا بر اين ماجرا شديداً نظارت دارند، چون مى دانند اين مسئله مى تواند ارتباط ايران و ايتاليا را بدتر كند.

ايران به دستگيرى آقاى معصومى نژاد اعتراض و اتهامات علیه او را رد كرده است و گفته كه دستگيرى او دلايل سياسى دارد. موضع دولت ايتاليا در قبال ايران چيست؟

اين يك ماه كه معصومى نژاد را در زندان نگه داشته اند، نشان مى دهد دولت ايتاليا بر مواضع خود پافشارى دارد و قصد ندارد در برابر تهديدهاى دولت ايران كوتاه بيايد.

بعد از مطرح شدن اتهام دوم كه معصومى نژاد را مأمور وزارت اطلاعات دولت ايران معرفى مى كند، رسانه هاى ايتاليا از حمايت شديد دولت ايران از اين خبرنگار انتقاد كرده اند و براى آنها مسخره است كه دولت ايران خبرنگارى را كه مستقيماً درلحظه ارتكاب جرم دستگير شده حمايت مى كند در حالى كه بسيارى از ژورناليست هاى واقعى ايران در زندان هاى جمهورى اسلامى به سر مى برند و هيچكس به آنها توجهى نمى كند و دولت ايران نسبت به اين امر كاملاً بى تفاوت است.

شما اشاره كرديد كه آقاى معصومى نژاد در لحظه ارتكاب جرم دستگير شده است. چه اطلاعات معتبرى دراين رابطه وجود دارد؟

دستگيرى آقاى معصومى نژاد در حين انتقال اسلحه بوده و خبر فعلاً در همين حد است. حتى در هنگام دستگيرى عنوان نشده كه او خبرنگار واحد مركزى خبر است، يعنى به عنوان قاچاقچى اسلحه دستگير مى شود و بعد مشخص مى گردد كه خبرنگار واحد مركزى خبر هم بوده است.

گويا مقام هاى ارشد ايتاليا نسبت به اين مسئله حساسيت دارند. علت اين حساسيت به دليل روابط اقتصادى با ايران است؟

ايتاليا هميشه مراقب روابط اقتصادى و سياسى خود با ايران بوده است. حتى حمله بسيجى ها به سفارت ايتاليا در تهران با اين كه مى توانست واكنش هاى تندترى را به دنبال داشته باشد، اما دولت ايتاليا دست به عصا با اين مسئله برخورد كرد كه به طور يقين به خاطر روابط اقتصادى زيادى است كه بين دو دولت وجود دارد.

در مورد قضيه معصومى نژاد هم دولت ايتاليا معتقد است اگر اتهام هاى وارده به معصومى نژاد صحت داشته باشد، در طى چند سالى كه (وی) در ايتاليا فعال بوده خسارت هاى زيادى را به دولت، مردم و كشور ايتاليا وارد كرده است. البته در برابر هر متهم ديگرى هم حساسيت ها زياد است و در سيستم هاى قضايى چنين حساسيت هايى وجود دارد، چون آنها به راحتى جرمى به كسى نسبت نمى دهند و كسى را متهم نمى كنند. البته در مورد معصومى نژاد مسئله حساس تر است چون روابط بين المللى بين كشورها پيش مى آيد.

آيا تاريخ محاكمه آقاى معصومى نژاد مشخص است؟

هنوز نه، چون در مرحله اثبات جرايم قرار دارند.
XS
SM
MD
LG