لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

احتمال پيوستن ايتاليا به کشورهای تحريم کننده ایران


دولت رومانو پرودی یکی از موانع اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران معرفی شده است.(عکس: AFP)
دولت رومانو پرودی یکی از موانع اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران معرفی شده است.(عکس: AFP)



روزنامه اسرائيلی هاآرتص روز سه شنبه، ۲۲ آوريل، از آنچه که «گشايشی چشمگير در تماس های درون اتحاديه اروپا به هدف برقراری تحريم های جديد عليه ايران» ناميده، خبر داد.


اين روزنامه نوشته است: «اين تحريم ها افزون بر تحريم هايی است که بر اساس قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران به مرحله اجرا نهاده می شود.»


به نوشته «هاآرتص»، دولت کنونی ايتاليا که عمر آن رو به پايان است، به اسرائيل خبر داده که مخالفت های پيشين خود با برقراری تحريم های موثرتر عليه ايران را لغو می کند و اکنون به اتحاديه اروپا توصيه می کند که افزون بر تحريم های شورای امنيت، کشورهای عضو اتحاديه اروپا نيز تحريم های مستقل و جدی تری را عليه ايران برقرار کنند.


دولت اسرائيل در يک سال اخير تماس های گسترده ای را با قدرت های اروپايی به عمل آورده بود اما دولت ايتاليا تا کنون مانعی مهم بر سر راه تصويب چنين تحريم هايی محسوب می شد.


يک ديپلمات اسرائيلی به «هاآرتص» گفته است: «ايتاليا به اسرائيل آگاهی داده که اکنون آماده است همگام با قدرت های ديگر اروپايی عليه ايران اقدام کند و ماسيمو دالما، وزيرخارجه دولت کنونی ايتاليا درنشست پيش روی شورای وزيران اتحاديه اروپا ديدگاه جديد ايتاليا را اعلام خواهد کرد.»


نشست شورای وزيران اتحاديه اروپا اواخر ماه آوريل برگزارمی شود.


سفارت ايتاليا در اسرائيل اعلام کرده است که در اين مرحله از ابراز واکنش نسبت به اين خبر خودداری می کند.


  • «تحريم های جديد اروپايی بيش از هر چيز، موسسات مالی و بانک های ايران را هدف قرارخواهد داد و حساب های موسسات مالی و بانک های ايرانی در اروپا، که ظن ارتباط آنها با برنامه های هسته ای و موشکی ايران می رود، مسدود خواهد شد.»
روزنامه اسرائیلی ها آرتص


ديپلمات بلندپايه اسرائيلی که روزنامه «هاآرتص» به سخنان او استناد کرده، با ابراز خشنودی از تغيير موضع ايتاليا گفته است: «اکنون اتحاديه اروپا می تواند به گونه ای موثرتر تحريم های شورای امنيت را اجرا کند و نيز راه را برای برقراری تحريم های جدی تر عليه ايران هموار نمايد و کشورهای عضو اتحاديه را وادارکند که خود نيز تحريم های مستقلی را به مرحله اجرا بگذارند.»

اسرائيل در هفته های اخير از برخی توافق ها ميان کشورهای اروپايی با جمهوری اسلامی ايران ابراز ناخشنودی شديد کرد و برای مثال به سفر وزير امور خارجه سوييس به تهران و توافقی که در زمينه صنايع نفت و گاز با ايران منعقد شد، به شدت اعتراض کرد.


ازهنگام روی کار آمدن نيکلا سرکوزی در فرانسه نيز هماهنگی های اسرائيل و فرانسه در مورد «لزوم تحريم های مستقل اروپايی عليه ايران» افزايش يافته است.


تل آويو از سخنان اخير گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، در مورد قصد دولت لندن برای برقراری تحريم های جدی تر عليه صنايع نفت و گاز ايران ابرازخرسندی کرده است.



ديپلمات های اسرائيلی می گويند: دولت لندن اخيرا قول داده است که گام های بلندتری در مسير تحريم ها عليه ايران بر دارد.


بنيامين نتانياهو، رهبر مخالفان در اسرائيل، اخيرا در يک سخنرانی در مجلس عوام بريتانيا گفته بود که «خطر برنامه های هسته ای و موشک های دور پرواز ايران می تواند دامنگير اروپا نيز شود.»


موسسات مالی ايران در تير رس تحريم


به نوشته روزنامه «هاآرتص»، تحريم های جديد اروپايی بيش از هر چيز، موسسات مالی و بانک های ايران را هدف قرارخواهد داد و حساب های موسسات مالی و بانک های ايرانی در اروپا، که ظن ارتباط آنها با برنامه های هسته ای و موشکی ايران می رود، مسدود خواهد شد.


شرکت ها و کمپانی های اروپايی نيز از صادرات کالا به ايران و سرمايه گذاری در ايران منع خواهند شد و نسبت به عواقب داد و ستد با ايران هشدار خواهند گرفت.


ايتاليا در يکسال اخير در برابر تصويب چنين تحريم هايی از سوی موسسات اروپايی مقاومت می کرد و مانع از اجرای برخی از تحريم های شورای امنيت عليه ايران شده بود.


مقامات اسرائيل به «هاآرتص» گفته اند: سيلويو برلوسکونی که به زودی برای سومين بار مقام نخست وزيری ايتاليا را برعهده می گيرد، به اسرائيل اطلاع داده است که همگامی بيشتری با فرانسه، بريتانيا و آلمان در برقراری تحريم های جدی تر از سوی اتحاديه اروپا عليه ايران نشان خواهد داد.


برلوسکونی در دفاع از اسرائيل و هم پيمانی با آمريکا حرارت بيشتری از خود نشان داده و در روزهای اخير نيز اعلام کرد که نيروهای نظامی ايتاليا که در لبنان مستقر هستند، بايد با جديت بيشتری قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنيت را که به نبرد نظامی ۳۳ روزه اسرائيل و حزب الله لبنان پايان داد، اجرا کنند.


به نوشته «هاآرتص»، دولت اسرائيل ارزيابی می کند که دولت کنونی ايتاليا نيز که در آخرين هفته های کار خود است، اکنون تمايل دارد که در اين دوره پايانی عمر خود، ديدگاه قاطع تری عليه ايران نشان دهد، و اين تغيير سياست، از مسائل داخلی در صحنه سياست ايتاليا ناشی می شود.


در حالی که ابعاد مبادله بازرگانی ايران با هر يک از کشورهای آلمان و بريتانيا در سال اخير چهار ميليارد يورو بوده است، اين ميزان در مورد ايتاليا حدود شش ميليارددلار است و بدين ترتيب، ايتاليا نخستين شريک تجاری ايران درميان کشورهای مهم عضو اتحاديه اروپا به شمار می رود.

در حالی که ابعاد مبادله بازرگانی ايران با هر يک از کشورهای آلمان و بريتانيا در سال اخير چهار ميليارد يورو بوده است، اين ميزان در مورد ايتاليا حدود شش ميليارددلار است و بدين ترتيب، ايتاليا نخستين شريک تجاری ايران درميان کشورهای مهم عضو اتحاديه اروپا به شمار می رود.


اين در حالی است که ايتاليا مدعی است که در يک سال اخير به ميزان حدود ۱۹ درصد از حجم مبادلات بازرگانی خود با جمهوری اسلامی کاسته است.


دولت آلمان نيز در سفر اخير صدر اعظم آن کشور به اسرائيل و سفر متقابل اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل به برلين اعلام کرد که به ميزان چشمگيری از مبادلات بازرگانی خود با ايران کاسته است.


يوشکا فيشر، وزير امور خارجه پيشين آلمان، نيز اخيرا در مصاحبه ای با روزنامه «هاآرتص» گفته بود: «حتی اگر لازم باشد که آلمان مدتی را در تاريکی و سرما بدون نفت ايران بگذراند، تحمل چنين وضعيتی را بر اينکه ايران به خطری برای خاورميانه و جهان تبديل شود، ترجيح می دهد.»


سازمان موساد اسرائيل در سال های اخير «سبد تحريم هايی را عليه ايران» تنظيم کرد و از قدرت های جهانی خواست تا آن را به اجراء بگذارند.


برخی از موارد مطرح شده در اين «سبد تحريم ها» در سه قطعنامه ۱۷۳۷، ۱۷۴۷ و ۱۸۰۳ شورای امنيت در دو سال اخير تصويب شد و کشورهای جهان موظف به رعايت آن شدند. ولی با وجود اين، گزارش های سازمان ملل نشان می دهد که شماری از کشورها هنوز در صحنه عمل اين تحريم ها را رعايت نمی کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG