لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

جلیلی: پیشنهاد ایران را در نشست ژنو مطرح می کنم


خاویر سولانا ماه گذشته بسته حاوی مشوق های سیاسی و اقتصادی غرب را به مقام های ایران ارائه کرد.(عکس: ایسنا)
خاویر سولانا ماه گذشته بسته حاوی مشوق های سیاسی و اقتصادی غرب را به مقام های ایران ارائه کرد.(عکس: ایسنا)

دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز جمعه، ۲۸ تير، اظهار اميدواری کرد که نشست ژنو «خوب و سازنده» باشد و گفت: در اين نشست، پيشنهاد ايران در باره برنامه اتمی اش را مطرح می کند.



سعيد جليلی اين اظهارات را در فردودگاه امام خمينی تهران و در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر انتظار او از مذاکرات با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حضور نماينده آمريکا در اين گفت و گوها بيان کرد.

وی گفت: «اگر آمريکايی ها با رويکردهای سازنده و پرهيز از خطاهای گذشته وارد شوند، حتما مذاکرات سازنده خواهد بود.»


آقای جليلی افزود: «پيشنهاد جمهوری اسلامی ايران را در مذاکرات ژنو مطرح می کند و با طرفين درباره ايده های دو طرف درباره ادامه مذاکرات بحث خواهد کرد.»


ديبر شورای عالی امنيت ملی ايران و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا قرار است روز شنبه، ۲۹ تير، با حضور نمايندگان کشورهای گروه موسوم به پنج به علاوه يک، مذاکراتی را برای بحث درباره بسته پيشنهادی غرب به ايران انجام دهند.


ويليام برنز، به نمايندگی از ايالات متحده آمريکا برای نخستين بار در اين دور از گفت و گوها حضور خواهد داشت.


وزير امور خارجه آمريکا گفته است: حضور ويليام برنز در نشست ژنو نشان دهنده آن است که جامعه جهانی در برابر ايران متحد است.


  • «ايران بسته ای به گروه ۱+۵ ارائه داده بود و آنها نيز بسته متقابلی را در مورد همکاری های سازنده حول نگرانی های مشترک بين المللی و منطقه ای ارائه کرده بودند که بايد تبديل به همکاری های دو طرفه شود.»
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

گروه پنج به علاوه يک، بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی و سياسی به ايران ارائه کرده اند که در صورت پذيرش آن، ايران بايد فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.


تهران نيز بسته ای به اين کشورها ارائه کرده که می گويد حاوی راهکارهايی برای حل مشکلات منطقه ای و بين المللی است.

بحث در باره بسته های دو طرف


سعيد جليلی در گفت و گوی خود با خبرنگاران در باره محتوای مذاکرات اظهار داشت: ايران بسته ای به گروه پنج به علاوه یک، ارائه داده بود و آنها نيز بسته متقابلی را در مورد همکاری های سازنده حول نگرانی های مشترک بين المللی و منطقه ای ارائه کرده بودند که بايد تبديل به همکاری های دو طرفه شود.


وی افزود: همراه اين دو بسته، نامه ای که شامل ايده هايی برای ادامه مذاکرات بود، ارائه شده است.


کشورهای غربی از ايران خواسته اند تا پيشنهادهای مشخصی برای حل برنامه اتمی ايران ارائه کند.


برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، روز ۲۷ تير در سخنانی گفت: قدرت های بزرگ منتظر پيشنهادهای مشخص ايران در باره پرونده اتمی اش هستند.


وزير امور خارجه فرانسه ابراز عقيده کرد که ايران هنوز به هسته اصلی موضوع، يعنی توقف غنی سازی اورانيوم يا به حال تعليق در آوردن فعاليت های گسترش سلاح های کشتار جمعی، پاسخ نداده است.


کشورهای غربی به طور مشخص از ايران خواسته اند برنامه غنی سازی اورانيوم خود را تعليق کند ولی اين کشور چنين درخواستی را رد کرده است.


«پاسخ آری یا خیر»


در همين حال، روزنامه اسراییلی هاآرتص به نقل از مقام های دولت این کشور که نام آنها را فاش نکرد، نوشت: اسراییل از آمريکا خواسته است تا درخواست قطع غنی سازی اورانيوم را به طور روشن برای دبير شورای عالی امنيت ملی ايران مطرح کند و از وی پاسخ آری يا خير خواسته شود.


این روزنامه نوشت: جان رود، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به مقام های اسرائیلی گفته است که آمریکا از درخواست خود از ایران مبنی بر لزوم قطع غنی سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی ایران عدول نخواهد کرد.


هاآرتص افزود: جان رود اعلام کرده که حضور ویلیام برنز در مذاکرات، اقدامی موقت است که به جلب افکار عمومی جهان در تعیین تحریم های جدید آمریکا در قبال ایران کمک خواهد کرد.


این روزنامه نوشت: اسرائیل از آمریکا خواسته است، که در برابر ایران نرمشی صورت نگیرد و حضور برنز باید به این امر منجر شود که ایران نسبت به رعایت تعهداتی که طبق قطعنامه های شورای امنیت بر دوش تهران گذاشته شده، اعلام آمادگی کند.


به نوشته این روزنامه اسرائیلی، «آمریکا گفته است که حضور برنز در مذاکرات سولانا- جلیلی بدین منظور است که واشینگتن نمی تواند به گزارش های سولانا در مورد ایران اعتماد کند و این احساس وجود دارد که سولانا واقعیت را نمی گوید.»


XS
SM
MD
LG