لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

هشدار مشاور اوباما به ايران درباره «مقابله جویی» هسته ای


ژنرال جونز در يک سخنرانی در يگ گروه هوادار اسرائيل در واشينگتن اظهار داشت: «اکنون ضروری است که ايران به تعهدات خود عمل کند.»
ژنرال جونز در يک سخنرانی در يگ گروه هوادار اسرائيل در واشينگتن اظهار داشت: «اکنون ضروری است که ايران به تعهدات خود عمل کند.»
مشاور امنيت ملی رييس جمهور آمريکا روز سه شنبه به ايران هشدار داد اگر در باره پرونده ای هسته ايش همچنان مقابله جويی کند واشينگتن دست به اقدامات ملموس می زند.

ژنرال جيمز جونز با اشاره به گزينه های های آمريکا در برخورد با ايران در صورتی که اين کشور با خواسته های جهانی مقابله کند، گفت: «هيچ چيزی از روی ميز برداشته نشده است.»

اظهارات اين مقام آمريکايی پس از آن بيان می شود که يک مقام جمهوری اسلامی ايران بدون اينکه نامش فاش شود اعلام کرد که تهران چارچوب کلی پيش نويس توافقنامه وين برای غنی سازی بيشتر اورانيوم را می پديرد ولی اين پيش نويس نيازمند تغييرات مهم است.

ژنرال جونز در يک سخنرانی در يگ گروه هوادار اسرائيل در واشينگتن اظهار داشت: «اکنون ضروری است که ايران به تعهدات خود عمل کند.»

خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا روز سه‌ شنبه در واکنش به انتشار اخباری در باره تمايل ايران به انجام تغييراتی در پيش‌ نويس توافق ‌نامه وين گفته بود: «(دستيابی به اين توافق) معامله خوبی بود و من فکر نمی ‌کنم، نيازمند تغييرات اساسی باشد.»

برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، نيز تهديد کرد: «زمان برای ايرانيان در حال سپری شدن است... منطقه (خاورميانه) بسيار ملتهب است و من فکر نمی‌ کنم در چنين شرايطی ايران بتواند با زمان بازی کند. اين کار خيلی خطرناک است.»

موافقت ايران با ارسال اورانيوم با غلظت پايين خود به ديگر کشورها نخستين گام مثبت برای کاهش خطر دستيابی اين کشور به سلاح هسته ای در کوتاه مدت است.

مشاور امنیت ملی آمریکا
بر اساس پيش ‌نويس توافق ‌نامه‌ای که مديرکل آژانس انرژی اتمی چهارشنبه گذشته به چهار طرف مذاکرات وين تحويل داد،‌ ايران می‌پذيرد که حدود ۷۵ درصد از ۱۵۰۰ کيلوگرم اورانيوم کم‌ غنی ‌شده خود را برای غنی ‌سازی بيشتر به روسيه بفرستد و در پايان ميله های سوخت اتمی را از فرانسه تحويل بگيرد.

در انتظار پاسخ ايران

مشاور امنيت ملی آمريکا در سخنان خود گفت: «در کوتاه مدت منتظر می مانيم که ببينيم تعامل مد نظر ما به نتايج مشخصی خواهد رسيد، در غير اين صورت خود را آماده خواهيم کرد.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، جيمز جونز افزود: موافقت ايران با ارسال اورانيوم با غلظت پايين خود به ديگر کشورها نخستين گام مثبت برای کاهش خطر دستيابی اين کشور به سلاح هسته ای در کوتاه مدت است.

وی گفت: « اگر اين انجام شود، چنين ترتيباتی، وضعيت درباره توانايی غير قابل برگشت ايران را به عقب خواهد برد، به گونه ای که ذخيره (اورانيوم) اين کشور را به زير آن مقداری می رساند که برای توليد سلاح هسته ای مورد نياز است، و برای دستيابی دوباره به اين ذخيره، زمان نياز است.»

اين مقام آمريکايی اعلام کرد که دولت اين کشور با اسرائيل و ساير متحدان آمريکا در خاورميانه و اروپا، روسيه و چين در تماس است و درباره «حرکت در مسير ما» اجماع وجود دارد.

جمهوری اسلامی ايران گفته است که تا روز پنجشنبه به پيش نويس وين پاسخ خواهد داد.

باراک اوباما از زمان در دست گرفتن پست رياست جمهوری در آمريکا در ژانويه گذشته بارها از در پيش گرفتن ديپلماسی و سياست گفت و گو با ايران سخن گفته است.

رييس جمهور آمريکا گفته است: اگر ايران مشت گره کرده خود را باز کند دست دوستی واشينگتن به سوی اين کشور دراز خواهد شد.

غرب نگران است که ايران در پوشش فعاليت های هسته ای خود به دنبال ساخت بمب اتمی باشد ولی ايران اين ادعا را رد می کند.
XS
SM
MD
LG