لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

جندالله: دو گروگان ایرانی را تیرباران کرده ایم


به گفته جندالله، تاکنون ده تن از سربازان ايرانی به اسارت گرفته شده کشته شده اند.
به گفته جندالله، تاکنون ده تن از سربازان ايرانی به اسارت گرفته شده کشته شده اند.

گروه جندالله با انتشار اطلاعيه ای که شبکه تلويزيونی العربيه آن را پخش کرد از قتل دو تن از گروگان های ايرانی اسير خود و ربودن سه پاسدار ديگر خبر داد.


اين گروه که در استان سيستان و بلوچستان فعاليت نظامی دارد در اطلاعيه خود گفته است: «روز يکشنبه، ۲۰ مردادماه، دو پاسدار قرارگاه سراوان را به نام های حسن صفری و احمد کيوان لو تيرباران کرده است.»


به گفته جندالله، تاکنون ده تن از سربازان ايرانی به اسارت گرفته شده را به دليل آنچه که اين گروه «عدم مذاکره تهران با آنها» عنوان شده، به قتل رسانده است.


گروه یاد شده اواخر خردادماه سال جاری با حمله به يک پاسگاه مرزی ايران در بخش سراوان استان سيستان و بلوچستان ۱۶ سرباز را به گروگان گرفت.


جندالله که از سوی عبدالمالک ريگی هدايت می شود تهديد کرده است در صورتی که به خواسته های آنها ترتيب اثر داده نشود، شش سرباز ديگر در اسارت خود را خواهند کشت.


جندالله خواهان آزادی ۲۰۰ عضو اين گروه از زندان های ايران هستند که در ميان آنها نام برادر عبدالمالک ريگی نيز به چشم می خورد.


پيشتر معاون امنيتی وزارت کشور جمهوری اسلامی به شدت قتل گروگان های ايرانی را تکذيب کرده بود ولی عباس محتاج در تازه ترين اظهار نظر خود اعلام کرد که «اين خبر نه تاييد می شود و نه تکذيب.»

جمهوری اسلامی ايران در واکنش به اين گروگانگيری اعلام کرده است، به هيچ وجه به درخواست های اين گروه برای آزادی زندانيان وابسته به آنها پاسخ مثبت نخواهد داد. تهران جندالله را سازمانی تروریستی معرفی کرده است.


در بخش ديگری از اطلاعيه گروه سنی مذهب جندالله به ربودن سه پاسدار ديگر اشاره شده که اسامی آنها «سرهنگ بهنام محمدی»، «سرگرد اسماعيل دهدار» و «محمود فلاح گلچين» اعلام شده است. جندالله می گويد که اين افراد پس از بازجويی و محاکمه، اعدام خواهند شد.


مقام های جمهوری اسلامی هنوز خبر ربودن اين افراد را تاييد نکرده اند.


پيشتر، معاون امنيتی وزارت کشور جمهوری اسلامی به شدت قتل گروگان های ايرانی را تکذيب کرده بود ولی عباس محتاج در تازه ترين اظهار نظر خود اعلام کرد که «اين خبر نه تاييد می شود و نه تکذيب.»


پنجشنبه گذشته، عبدالمالک ريگی، در گفت و گو با شبکه العربيه گفت که گروه وی تمايل دارد با دولت ايران وارد گفت وگو شده و در صورت برخورداری از حقوق خود، به عنوان يک حزب سياسی به فعاليت ادامه دهد.


وی به اين شبکه تلويزيونی وابسته به دولت عربستان گفت: «اگر به ما اجازه داده شود که به طور کامل از حقوق خود برخوردار باشيم، ما مايليم که سلاح خود را بر زمين بگذاريم و وارد زندگی سياسی بشويم.»


عبدالمالک ريگی همچنين گفته است که گروه جندالله در صدد است تا برای دفاع از «حقوق اهل تسنن» عمليات خود را به مناطق ديگر ايران از جمله تهران گسترش دهد.


جمهوری اسلامی هنوز به اين درخواست واکنشی نشان نداده است ولی تهران پيشتر هر گونه مذاکره و يا معامله با جندالله را رد کرده بود.


گروه جندالله، از سال ۱۳۸۴ تاکنون در استان های سيستان و بلوچستان و کرمان واقع در جنوب شرقی و مرکز ايران، دست به چند مورد عمليات خشونت بار زده است که در جريان آنها دهها نفر کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG