لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

مشاور احمدی نژاد: مجلس را به دادگاه عمومی تبدیل کردند


مشاور محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى با حمله به تصميم مجلس در بركنارى على كردان، وزير كشور، على لاريجانى و نمايندگان مجلس را شديدا مورد انتقاد قرار داد.


على اكبر جوانفكر در يادداشتى كه در وبلاگ خود قرار داده است و خبرگزارى هاى ايران نيز آن را منتشر كرده اند، گفته است: «متن استيضاح مبتنى بر عدم صداقت آقاى كردان در ارتباط با مدرك تحصيلى و سوء استفاده مالى وى از مدرك مزبور در مراتب ادارى بود. روشن است كه رسيدگى به اين موضوع فقط و فقط در صلاحيت دستگاه قضايى است.»


وى مى افزايد: «جلسه روز سه شنبه مجلس شوراى اسلامى بيشترين شباهت را به جلسه يك دادگاه عمومى داشت كه در آن ۲۹۰ قاضى بدون آنكه صلاحيت قضاوت داشته باشند، يك نفر را در جايگاه متهم نشاندند و او را بدون طى تشريفات قضايى از جمله برخوردارى از وكيل مدافع ، مورد محاكمه قرار دادند، در باره اش به قضاوت نشستند و او را به دروغگويى و فريب مجلس و عدم صلاحيت براى تصدى پست وزارت كشور محكوم كردند.»


مجلس هشتم روز ۱۴ آبان ماه و در يك جلسه چند ساعته با استيضاح على كردان، وى را با ۱۸۸ راى منفى از مقام خود بر كنار كرد.


در طرح استيضاح وزير كشور ايران، «عدم صداقت وزير»، «دريافت حقوق غير قانونى» و «مدارك غير معتبر» به عنوان دلايل استيضاح بر شمرده شده بود.


  • «جلسه روز سه شنبه مجلس شوراى اسلامى بيشترين شباهت را به جلسه يك دادگاه عمومى داشت كه در آن ۲۹۰ قاضى بدون آنكه صلاحيت قضاوت داشته باشند، يك نفر را در جايگاه متهم نشاندند و او را بدون طى تشريفات قضايى از جمله برخوردارى از وكيل مدافع ، مورد محاكمه قرار دادند.»
مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران

رييس و نمايندگان «فريب خورده»


طرح استيضاح وزير كشور ايران با واكنش رييس جمهورى اسلامى روبرو شد و او با غير قانونى خواندن اقدام نمايندگان اعلام كرد كه در جلسه مجلس شركت نمى كند.


اين اعترا ض در حالى صورت گرفت كه اكثريت جناح هاى اصولگرا خواهان بركنارى آقاى كردان از مقام خود بودند.


مشاور آقاى احمدى نژاد در يادداشت اخير خود، اظهارات على لاريجانى، رييس مجلس را زير سوال برده است كه گفته بود: «واقعا اينجانب از مدارك تحصيلى كردان اطلاعى نداشتم. ايشان معاون ادارى مالى اينجانب در صدا و سيما بودند و چون اصل بر اعتماد است و ايشان گفته بودند كه مدارك موجود است من فقط در خصوص مدرك دكتراى ايشان ترديد داشتم.»


آقاى جوانفكر مى پرسد: «اگر فرض بر بى اطلاعى ايشان (لاريجانى) از مدرك تحصيلى آقاى كردان باشد، چنين استدلال خواهد شد كه آقاى لاريجانى از سوى آقاى كردان فريب خورده است و اگر فرض بر ترديد ايشان گذاشته شود، معنى آن اين است كه ايشان هم فريب خورده و هم احتمال مى داده است كه فريب خورده باشد و هم نسبت به رفع آن و برخورد با فريبكار اهمال كرده است.»


وى سپس مى گويد: «با استدلال اول، يعنى فريب خوردن آقاى لاريجانى، اين سوال مطرح مى شود كه يك فرد فريب خورده چگونه مى تواند در سمت رياست مجلس شوراى اسلامى قرار گيرد و در چنين جايگاهى، از حقوق مردم دفاع كند؟ با استدلال دوم نيز ايشان نه تنها نبايد در مصدر امور مجلس باشد بلكه به طور قطع، صلاحيت تصدى هر گونه مسئوليت مهم در كشور را از دست مى دهد.»


مشاور محمود احمدى نژاد همچنين به صلاحيت نمايندگان مجلس شوراى اسلامى براى قرار داشتن در اين سمت ايراد گرفته و به طور تلويحى آنها را «فريب خورده» معرفى كرده است.


واکنش مجلس


يادداشت مشاور مطبوعاتى رييس جمهورى ايران، تذكر يك نماينده مجلس را به دنبال داشت كه در واكنش به آن، هئيت ريسه مجلس هشتم اعلام كرد كه «موضوع توهين يكى از مشاوران رييس جمهور به مجلس را پيگيرى خواهد كرد.»


محمود احمدى بى غش، نماينده شازند در مجلس روز چهارشنبه در تذكرى گفت: «چرا اين اهانت انجام مى شود و هيچ كس هم جلوى آن را نمى گيرد؟ چرا وى تعيين تكليف مى كند و اظهار مى دارد چون رييس فلان شخص را مى شناخته، ولى توجه نكرده رياستش در مجلس صلاحيت ندارد؟»


به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، حسن ابوترابى فرد به عنوان رييس جلسه نيز در پاسخ به اين تذكر گفت: من و هيئت رييسه اين مسئله را بررسى خواهيم كرد و تصميم صحيحى اتخاذ خواهد شد.


چالش تازه ميان مجلس و دولت در حالى شكل گرفته كه قرار است روز سه شنبه آينده، نمايندگان مجلس در باره صلاحيت صادق محصولى، نامزد پيشنهادى آقاى احمدى نژاد براى پست وزارت كشور تصميم گيرى كنند.


XS
SM
MD
LG