لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

وزارت ارشاد روزنامه کارگزاران را توقیف کرد


شماره روز سه شنبه روزنامه کارگزاران که درج بیانیه ای از دفتر تحکیم وحدت در باره غزه باعث توقیف این روزنامه شد.
شماره روز سه شنبه روزنامه کارگزاران که درج بیانیه ای از دفتر تحکیم وحدت در باره غزه باعث توقیف این روزنامه شد.

روزنامه كارگزاران نزديك به حزب كارگزاران سازندگى ايران روز چهارشنبه از سوى هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى تعطيل شد.


محمد پرويزى، مديركل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى گفته است: «روزنامه كارگزاران بر اساس مفاد ماده شش قانون مطبوعات و تبصره ماده قانون ۱۲ قانون مطبوعات توقيف شده و پرونده جهت پيگرد قانونى به دادگاه ارجاع شده است.»


اين مقام وزارت ارشاد، علت توقيف روزنامه كارگزاران را چاپ مطلبى در شماره روز سه شنبه آن ذكر كرده كه به گفته او، «جنايات ضد بشرى رژيم صهيونيستى در غزه را تطهير كرده و مدافعان فلسطينى را گروهى تروريستى و اقدامات آنها را حركتى ضد بشرى قلمداد كرده است.»


اشاره آقاى پرويزى به بيانيه اى است كه از سوى دفتر تحكيم وحدت در روزنامه كارگزاران چاپ شده است. دفتر تحكيم وحدت در بيانيه خود گفته بود: «عاملين و محركان فاجعه ى انسانى امروز در غزه دولت هايى هستند كه با تجهيز طرفين به موشك، راكت، بمب و مهمات مى پردازند و رخصتى براى ايجاد اندك فضايى جهت گفتگو و مصالحه و قطع اين وضعيت نكبت بار نمى دهند.»


گفت و گوی مریم منظوری با عیسی سحرخیز، روزنامه نگار در تهران در باره توقیف کارگزاران


در اين بيانيه آمده است: «آيا تندتر كردن آتش منازعات از جيب ملت هايى نظير ايران و بر هم زدن معادلات به ضرر هر نوع ثبات و آرامش در مناطق بحران زده ى فلسطين نتيجه اى جز فاجعه ى غزه مى توانست داشته باشد؟»


تعطيل روزنامه كارگزاران ساعاتى پس از يادداشت انتقادى روزنامه تندروى كيهان از درج اطلاعيه دفتر تحكيم وحدت در روزنامه ياد شده صورت گرفت.


تحكيم وحدت در بخشی دیگر از بيانيه خود که در روزنامه کارگزاران درج شده بود، افزود «جنايات امروز اسرائيل در غزه به شدت محكوم است. اما به همان اندازه پناه گرفتن گروه هاى تروريستى در كودكستان ها و بيمارستان ها جهت حمله به طرف مقابل كه موجبات بمباران و مرگ بيشتر كودكان و غيرنظاميان را فراهم آورده نيز محكوم و حركتى ضد بشرى است.»


تعطیل کارگزاران پس از انتقاد کیهان


تعطيل روزنامه كارگزاران ساعاتى پس از يادداشت انتقادى روزنامه تندروى كيهان از درج اطلاعيه دفتر تحكيم وحدت در روزنامه ياد شده صورت گرفت.


روزنامه كيهان در شماره روز چهارشنبه خود در باره بيانيه دفتر تحكيم وحدت نوشت: «اين سخنان كه برخاسته از عمق خودباختگى نزديك به وابستگى برخى گروه هاى چند نفره داخلى محافل صهيونيستى است و از كينه توزى تاريخى آنها نسبت به محور مقاومت - الگو گرفته از ايران - حكايت مى كند در حالى بيان شده كه اولاً رزمندگان حماس اساساً از مردم نوار غزه قابل تفكيك نيستند و در عين حال حتى يك گزارش هم از اينكه در كودكستان ها پناه گرفته باشند وجود ندارد.»


كيهان افزود: «روزنامه اصلاح طلب كارگزاران بيانيه اين گروه خودباخته را كه با اظهارات رسمى مقام هاى صهيونيست انطباق كامل دارد بدون هرگونه تعريض و توضيحى در شماره روز گذشته خود درج كرده است.»


اعمال فشار بر مطبوعات مستقل و نهادهاى مدنى از زمان روى كار آمدن محمود احمدى نژاد در تيرماه سال ۱۳۸۴ شدت بيشترى گرفته است و پيش از اين نيز ده ها نشريه از جمله «تهران امروز»، «شهروند امروز»، «شرق» و «هم ميهن» به اتهام اقدام عليه امنيت ملى از سوى هيئت نظارت يا دستگاه قضايى ايران توقيف شده بودند.


صاحبنظران حقوقى معتقدند كه هيئت نظارت بر مطبوعات صلاحيت توقيف نشريات را ندارد و تنها دادگاه صالحه مى تواند به تخلفات نشريات رسيدگى كند.


روزنامه كارگزاران يك روز پس از آن توقيف شد كه دست اندركاران آن سالگرد انتشار دور جدید اين روزنامه را جشن گرفتند. دور نخست انتشار این روزنامه در شهریور سال ۱۳۸۵ آغاز شد ولی فعالیت آن در شهریور همان سال متوقف شد. مسائل مالی و اختلاف میان اعضای تحریریه با مدیریت روزنامه از جمله دلایل توقف انتشار این نشریه در این زمان بود.


اين روزنامه از نهم دى ماه سال ۱۳۸۶ و به سردبيرى مهران كرمى بار دیگر انتشار خود را آغاز كرد و به دليل نزديكى به حزب كارگزاران سازندگى و اكبر هاشمى رفسنجانى از منتقدان محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى ايران به شمار مى رفت.


XS
SM
MD
LG