لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

كروبى: من و موسوى به اعتراض هاى خود ادامه مى دهيم


مهدى كروبى، نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهورى، مى گويد كه او و مير حسين موسوى به اعتراض هاى خود عليه انتخاب محمود احمدى نژاد ادامه مى دهند.

آقاى كروبى كه از سوى وزارت كشور به عنوان نفر آخر داراى بيشترين راى در انتخابات رياست جمهورى معرفى شده است به روزنامه اسپانيايى «ال پايس» گفته است: «نه موسوى و نه من عقب نشينى نكرده ايم. ما به اعتراض خود ادامه مى دهيم و هر گز با اين دولت همكارى نخواهيم كرد. ما به آن صدمه نخواهيم زد ولى از اقدامات آن انتقاد می کنیم.»

دبير كل حزب اعتماد ملى با انتقاد از عملكرد مسئولان جمهورى اسلامى ايران در جريان اعتراض هاى خيابانى به نتيج انتخابات گفت: «راحت بگويم، اگر مقام ها طور ديگرى واكنش نشان مى دادند ما هرگز دچار اين مشكلات نمى شديم، چرا كه بيشتر اعتراض ها در واكنش به اين روش صورت گرفت.»

معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان برنده انتخابات رياست جمهورى موجى از تظاهرات خيابانى و اعتراض هاى شديد ايرانيان در سراسر جهان را به دنبال داشت. در جريان اعتراض ها در ايران پليس ضد شورش و نيروهاى بسيجى به شدت با معترضان برخورد كرده و حداقل ۳۰ را به ضرب گلوله كشتند.

«نه موسوى و نه من عقب نشينى نكرده ايم. ما به اعتراض خود ادامه مى دهيم و هر گز با اين دولت همكارى نخواهيم كرد. ما به آن صدمه نخواهيم زد ولى از اقدامات آن انتقاد می کنیم.»

مهدی کروبی در گفت و گو با روزنامه ال پاییس
نيروهاى امنيتى همچنين صدها فعال سياسى، مدنى و معترض را در جريان اين نا آرامى ها بازداشت كردند كه شمارى از آنها در بازداشتگاه هاى نيروى انتظامى و قوه قضاييه جان خود را در جريان ضرب و شتم از دست دادند.

مير حسين موسوى و مهدى كروبى در بيانيه هاى مختلفى گفته اند كه در انتخابات دهم رياست جمهورى تقلب هاى گسترده اى صورت گرفته و دولت بر آمده از اين انتخابات را به رسميت نمى شناسند.

به رغم سركوب شديد در ايران تظاهرات پراكنده در شهرهاى مختلف بويژه در تهران همچنان ادامه دارد و روز دوشنبه پس از مراسم تنفيذ حكم رياست جمهورى محمود احمدى نژاد توسط رهبر ايران، صدها معترض در تهران به خيابان ها ريخته و با نيروهاى امنيتى درگير شدند.

مهدى كروبى به روزنامه «ال پاييس» گفته است كه مردم ايران خواهان راه حلى براى آرامش و ثبات هستند. وى افزود: او و موسوى نگران كشته شدن معترضان خيابانى هستند.

دبير كل حزب اعتماد ملى در اين مصاحبه همچنين از لزوم گفت و گو با ايالات متحده آمريكا و كشورهاى غربى سخن گفته و اظهار داشت: «مهمترين مسئله سودمند براى ايرانى ها مذاكره است. هيچ كسى از مشكلات جارى با آمريكا سود نمى برد.»

از سوى ديگر زهرا رهنورد، همسر مير حسين موسوى كه همراه وى در صحنه مبارزات انتخاباتى و اعتراض به نتيجه انتخابات حضور داشته است مى گويد كه «ملت ايران راه خود را به خوبى شناخته» و براى «تحصيل آرمان هايش...جانفشانى مى كند.»

خانم رهنورد در پاسخ به نامه همسر محمدرضا جلايى پور از بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهورى گفته است: ما راه را، عليرغم سختى ها و فراز و نشيب هايش ادامه مى دهيم و براى نيل به مقصد مطلوب، بر استوارى و پايدارى خود هم سوگند شده ايم.»

فاطمه شمس، همسر آقاى جلايى پور در نامه اى به زهرا رهنورد خواستار تداوم مسير جنبش سبز براى تحقق مطالبات تاريخى ملت ايران شده بود.

جنبش سبز نامى است كه در ايران به طیف هوادار مير حسين موسوى و معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى داده شده است.
XS
SM
MD
LG