لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

کرزای: شورشیان را در خاک پاکستان تعقیب می کنیم


حامد کرزای، تعقیب شورشیان در خاک پاکستان را حق افغانستان دانست.(عکس: EPA)
حامد کرزای، تعقیب شورشیان در خاک پاکستان را حق افغانستان دانست.(عکس: EPA)

اظهارات رییس جمهوری افغانستان مبنی بر حق این کشور در تعقیب شورشیان طالبان در خاک پاکستان با واکنش تند مقام های اسلام آباد روبرو شد.


حامد کرزای روز یکشنبه گفت: «مادامی که شورشیان طالبان مستقر در پاکستان به خود حق می دهند به افغانستان حمله کرده، زیر ساخت های آن را نابود کنند و کودکان را به قتل برسانند، دولت افغانستان حق خود می داند که رهبران طالبان و پایگاه های آنها را در پاکستان هدف قرار دهد.»


بیت الله محسود، رهبر خود خوانده طالبان در پاکستان و سایر اعضای ارشد این گروه در هفته های اخیر گفته اند: «جنجگویان خود را برای نبرد با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و افغان به افغانستان اعزام خواهند کرد.»


رییس جمهوری افغانستان در واکنش به این تهدیدها گفته است: «بیت الله محسود باید بداند که ما در تعقیب او خواهیم بود و او را در خانه اش مورد هدف قرار می دهیم.»


با وجود این، آقای کرزای گفت که افغانستان علاقه ای به درگیری با مردم پاکستان ندارد.


  • «مادامی که شورشیان طالبان مستقر در پاکستان به خود حق می دهند به افغانستان حمله کرده، زیر ساخت های آن را نابود کنند و کودکان را به قتل برسانند، دولت افغانستان حق خود می داند که رهبران طالبان و پایگاه های آنها را در پاکستان هدف قرار دهد.»
رییس جمهوری افغانستان

به گفته وی، تلاش های افغانستان علیه طالبان مستقر در پاکستان به آزاد شدن پشتون های این کشور از سلطه تروریسم کمک خواهد کرد.


حدود سی میلیون پشتون در پاکستان زندگی می کنند که اکثریت آنها در نوار مرزی این کشور با افغانستان ساکن هستند و طالبان در این مناطق نفوذ گسترده ای دارد.


ساعاتی پس از اظهار نظر حامد کرزای، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که کشورش به هیچ کسی اجازه دخالت در امور داخلی خود را نخواهد داد.


یوسف رضا گیلانی افزود: «حتی اگر تمام ارتش پاکستان در طول مرز این کشور با افغانستان مستقر شوند، این مرز برای اینکه بتوان مانع عبور و مرور مردم شد، بسیار طولانی است.»


تنش میان دولت های افغانستان و پاکستان در ماه های اخیر و پس از اعلام آتش میان اسلام آباد با رهبران طالبان در این کشور بالا گرفته است. مقام های پاکستانی امیدوارند که با این گروه به توافقی برای صلح دست یابند.


مقام های افغان و نیروهای ائتلاف ناتو بارها از ورود جنگجویان طالبان به افغانستان ابراز نگرانی کرده اند. در روزهای اخیر، ائتلاف ناتو به تلاش های خود برای هدف قرار دادن نیروهای شورشی در مناطق مرزی پاکستان افزوده است.


هفته گذشته، ارتش آمریکا مستقر در افغانستان یک منطقه قبیله نشین در پاکستان که گفته می شود محل استقرار شورشیان طالبان بوده است را مورد هدف قرار داد. اسلام آباد با انتقاد از بمباران هوایی آمریکا، اعلام کرد که در این حادثه ۱۱ سرباز این کشور کشته شده اند.


واشینگتن از کشته شدن این سربازان ابراز تاسف کرد ولی مسئولیت آن را به عهده نگرفت.


XS
SM
MD
LG