لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

خامنه ای: برخی دوستان با ناسپاسی سلامت انتخابات را زیر سوال می برند


رهبر ایران پیش بین کرده است که مردم با شور و شوق در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.
رهبر ایران پیش بین کرده است که مردم با شور و شوق در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.
آيت الله على خامنه اى از افراد و گروه هايى كه نسبت به سلامت انتخابات ترديد دارند به شدت انتقاد كرد و گفت بارها نتيجه انتخابات به ضرر جناحى كه روى كار بوده تمام شده است.

رهبر جمهورى اسلامى ايران روز چهارشنبه در جمع دهها تن از پرستاران، معلمان و كارگران گفت: «متاسفانه برخى دوستان بى انصاف و كسانى كه جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه كنند، با ناسپاسى، عليه ملت حرف مى زنند و با تكرار حرف دروغ دشمن، سلامت انتخابات را زير سوال مى برند.»

اظهارات آيت الله خامنه اى چند روز پس از اعلام خبر تشكيل كميته صيانت از آراء در انتخابات بيان مى شود كه از سوى مهدى كروبى و مير حسين موسوى، نامزدهاى اصلاح طلب، براى «پاسدارى از راى مردم» در انتخابات رياست جمهورى تشكيل شده است.

اصلاح طلبان مى گويند «ناظرين و مجريان برگزارى قانون همه از يك طيف و هم راى و هم نظر هستند» و به همين دليل براى اطمينان از سلامت انتخابات دست به تشكيل كميته صيانت از آراء زده اند.

اظهارات آيت الله خامنه اى چند روز پس از اعلام خبر تشكيل كميته صيانت از آراء در انتخابات بيان مى شود كه از سوى مهدى كروبى و مير حسين موسوى، نامزدهاى اصلاح طلب، براى «پاسدارى از راى مردم» در انتخابات رياست جمهورى تشكيل شده است.
خبر تشكيل اين كميته كه از فروردين ماه گذشته زمزمه هاى آن به گوش مى رسيد با انتقاد گسترده اصولگرايان نزديك به محمود احمدى نژاد روبرو شد و حتى شوراى نگهبان آن را «غير قانونى» خواند.

اصلاح طلبان نگران هستند كه در غياب ناظران بى طرف، اصولگرايان با بسيج تمام امكانات از جمله منابع مالى دولت و استفاده از نيروهاى بسيجى زمينه رياست جمهورى محمود احمدى نژاد را براى چهار سال ديگر فراهم كنند.

برخى گروه ها از جمله نهضت آزادى ايران خواستار حضور ناظران بين المللى براى اطمينان از سلامت انتخابات رياست جمهورى در ايران شده اند.

«انتخابات گذشته سالم بوده است»

رهبر جمهورى اسلامى ايران در بخش ديگرى از اظهارات خود انتخابات برگزار شده در سه دهه گذشته را سالم و خوب دانست و گفت: «اما دشمنانى كه منافع نامشروع آنان در ايران قطع شده است، با ناديده گرفتن يا انكار پديده مبارك و با ارزش حضور مردم در مديريت كشور، همواره تلاش كرده اند به انتخابات ايران خدشه وارد كنند.»

وى افزود: «در يكى دو انتخابات، شبهاتى براى عده اى پيش آمده بود اما تحقيق و بررسى دقيق نشان داد كه خدشه اى به آن انتخابات هم وارد نيست.»

به نظر مى رسد كه اشاره آيت الله خامنه اى به نتايج انتخابات ششمين دوره مجلس شوراى اسلامى و انتخابات نهم رياست جمهورى باشد كه در اولى، شوراى نگهبان حاضر به تاييد نتايج آراء مردم تهران به نفع اصلاح طلبان نشد ولى اين انتخابات با دخالت آيت الله خامنه اى تایید شد.

در انتخابات دور قبل رياست جمهورى نيز مهدى كروبى و اكبر هاشمى رفسنجانى نسبت به نتايج انتخابات كه در جريان آن محمود احمدى نژاد انتخاب شد اعتراض كردند ولى به اين اعتراض ها رسيدگى نشد و نامزدهاى ياد شده اعلام كردند كه «شكايت خود را نزد خدا مى برند.»

نتيجه يك راى گيرى از دانشجويان دانشكده هاى دانشگاه تهران نشان مى دهد كه از بين پنج هزار و ۱۶۷ راى اخذ شده، محمود احمدى نژاد ۱۷.۶ درصد آراء، مهدى كروبى، ۶.۹ درصد و مير حسين موسوى ۷۲.۱ درصد آراء را كسب كرده اند.
در اين انتخابات آقاى كروبى با انتشار نامه اى سرگشاده به رهبر جمهورى اسلامى، مجتبى خامنه اى، پسر وى را متهم كرد كه با بسيج نيروهاى نظامى انتخابات را به نفع محمود احمدى نژاد تغيير مسير داده است.

انتخابات رياست جمهورى دهم قرار است كه روز ۲۲ خرداد برگزار شود و تا كنون مير حسين موسوى، نخست وزير سابق ايران و مهدى كروبى، رييس سابق مجلس شوراى اسلامى رسما نامزد انتخابات شده اند.

محمود احمدى نژاد هنوز شخصا براى شركت در انتخابات اعلام آمادگى نكرده است ولى مشاوران او مى گويند كه وى نامزد مقام رياست جمهورى براى چهار سال ديگر خواهد شد.

آيت الله خامنه اى در ادامه سخنرانى خود پيش بينى كرده است كه «همه ملت ايران، به كورى چشم دشمنان، و با شور و علاقه و صميميت در انتخابات رياست جمهورى، به پاى صندوق هاى راى مى آيند و انتخاباتى مى آفرينند كه دشمن را خشمگين كند.»

انتخابات رياست جمهورى در ايران در حالى برگزار مى شود كه سياست هاى محمود احمدى نژاد در حوزه هاى اقتصادى، سياسى و فرهنگى مورد انتقاد گسترده مخالفان او قرار گرفته است و نامزدهاى رياست جمهورى اين پرسش را مطرح كرده اند كه ۳۰۰ ميليارد دلار درآمد ايران ظرف چهار سال گذشته كجا رفته است.

در همين حال نتيجه يك راى گيرى از دانشجويان دانشكده هاى دانشگاه تهران نشان مى دهد كه از بين پنج هزار و ۱۶۷ راى اخذ شده، محمود احمدى نژاد ۱۷.۶ درصد آراء، مهدى كروبى، ۶.۹ درصد و مير حسين موسوى ۷۲.۱ درصد آراء را كسب كرده اند.

خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، كه خبر برگزارى انتخابات نمادين رياست جمهورى را در دانشگاه تهران متشر كرده است نتايج راى گيرى از دانشكده هاى مختلف را به تفكيك اعلام كرده است كه بيانگر پيشتازى مير حسين موسوى در بين دانشجويان است.
XS
SM
MD
LG