لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۴

خامنه ای: درخواست نظارت بين المللی بر انتخابات بی شرمی است


آیت الله خامنه ای رییس جمهوری آمریکا متهم به حمایت از یک دسته سیاسی در ایران کرد.
آیت الله خامنه ای رییس جمهوری آمریکا متهم به حمایت از یک دسته سیاسی در ایران کرد.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از درخواست برای حضور ناظران بين المللی در انتخابات مجلس شديدا انتقاد کرد و آن را «بی شرمی» خواند.


رهبر جمهوری اسلامی که در جمع تعدادی از مردم و روحانيون قم سخن می گفت، هرگونه تقلب در انتخابات را رد کرد و گفت: «در ۲۸ سال گذشته همواره انتخابات در اين کشور در سلامت کامل برگزار شده است، چرا برخی افراد با اين سخنان به حيثيت انتخابات خدشه وارد می کنند.»


پيشنهاد نهضت آزادی ايران برای نظارت بين المللی بر انتخابات- متن کامل


وی بدون اشاره به نام فرد يا گروه خاصی، اظهارات «برخی از افراد» را مبنی بر دعوت از ناظران بين المللی و «دشمنان ايران» برای نظارت بر انتخابات را «بی شرمی و بزرگ ترين جسارت به ملت ايران» خواند و گفت: «مسئولان اجرايی و نظارتی انتخابات همواره به وظيفه خود در حفظ امنيت آرای مردم به خوبی عمل کرده اند و در انتخابات مجلس هشتم نيز به همين صورت خواهد بود.»


به نظر می رسد اظهارات آيت الله خامنه ای در واکنش به انتقاداتی است که نهضت آزادی ایران در هفته گذشته مبنی بر احتمال دخالت نيروهای نظامی و تقلب در انتخابات مجلس هشتم ابراز کرد.


نهضت آزادی ايران در بيانيه ای با عنوان «ضرورت نظارت بين‌المللی برای تضمين آزادی و سلامت انتخابات» در دهم دی ماه سال جاری با انتقاد ازنقش شورای نگبهان خواستار لغو نظارت استصوابی شده بود.


نهضت آزادی همچنين «به منظور برون رفت از بن‌بست کنونی و رفع يا کاهش بحران های عظيم داخلی و بين‌المللی در زمينه‌های اقتصادی، سياسی و امنيتی، که ملت و نظام ايران با آنها روبه روست»، خواستار نظارت بين المللی بر تضمين انتخابات مجلس هشتم شده است.


واکنش شديد رهبر جمهوری اسلامی به بيانيه نهضت آزادی ايران می تواند پيامدهای امنيتی و قضايی برای اعضای اين حزب به وجود بياورد. پيشتر هرگاه آقای خامنه ای چنين واکنشی نشان داده، پس از آن دستگاه قضايی و يا نهادهای امنيتی با گروه های مورد خطاب برخورد کرده اند.


انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است روز ۲۴ اسفند ماه در سراسر ايران برگزار شود و بسياری از گروه های سياسی از ماه ها پيش نسبت به سلامت برگزاری آن و رد صلاحيت های گسترده نامزدها هشدار داده اند.


  • «مسئولان اجرايی و نظارتی انتخابات همواره به وظيفه خود در حفظ امنيت آرای مردم به خوبی عمل کرده اند و در انتخابات مجلس هشتم نيز به همين صورت خواهد بود.»
رهبر جمهوری اسلامی

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان گفته است که در انتخابات، اصل بر احراز صلاحيت نامزدهای انتخاباتی است.


منتقدين نظارت استصوابی در جمهوری اسلامی اين اظهارات آقای جنتی را دليلی بر رد صلاحيت های گسترده در انتخابات آينده مجلس ارزيابی کرده اند.


ايرادهای قانون انتخابات


آيت الله خامنه ای در سخنان خود انتخابات در ايران را آزاد دانست و در ادامه گفت:« نظام اسلامی هموراه بر برگزاری انتخابات اصرار دارد و حتی در چهار سال قبل که عده ای با راه انداختن يک نمايش و بازی قصد تعطيلی انتخابات را داشتند، با لطف خداوند و ايستادگی مردم نتواستند انتخابات را تعطيل کنند.»


اشاره روز چهارشنبه رهبر جمهوری اسلامی به تحصن برخی از نمايندگان اصلاح طلب جمهوری اسلامی در هفته های قبل از انتخابات مجلس هفتم بود که نسبت به رد صلاحيت خود برای شرکت در انتخابات اعتراض کرده بودند.


صاحب نظران در ايران معتقدند که قانون انتخابات جمهوری اسلامی با «ايرادهايی اساسی» رو به رو است.


اين گروه از منتقدان جمهوری اسلامی می گويند که روش تعيين صلاحيت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، قانون تعيين اعضای شورای نگهبان، شرايط تعيين شده برای نامزدی و همچنين برپايی انتخابات بدون حاضرين ناظرين مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپايی انتخابات «سالم و آزاد» را در ايران، غير ممکن کرده است.


از جمله شرايط مناقشه برانگيز برای نامزدی در انتخابات مجلس در ايران «ابراز وفاداری به اصل ولايت فقيه و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی» است که موجب می شود تا هيچ يک از سياستمداران منتقد و مخالف آيت الله خامنه ای و نظام جمهوری اسلامی، هيچ گاه نتوانند در انتخابات نامزد شوند.


آقای خامنه ای در بخش ديگر از سخنان خود رييس جمهوری آمريکا را متهم به حمايت از « يک دسته سياسی» در ايران کرد و اظهار داشت: «حمايت آمريکا از هر کسی در ايران يک ننگ است.»


به گفته وی، « هم مردم و هم آن دسته ای که رييس جمهوری آمريکا از آن اعلام حمايت کرده است بايد فکر کنند که چرا آمريکا می خواهد از آن دسته حمايت کند و آن دسته چه نقصی داشته است که آمريکا را به فکر حمايت از آن انداخته است.»


XS
SM
MD
LG