لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

خامنه ای: ایران قصد دستیابی به بمب اتمی ندارد


رهبر ایران گفته است که ملت ايران بمب اتم ندارد و قصد دستيابی به اين سلاح مرگبار را نيز ندارد.
رهبر ایران گفته است که ملت ايران بمب اتم ندارد و قصد دستيابی به اين سلاح مرگبار را نيز ندارد.

آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز يکشنبه اعلام کرد که ايران بمب اتمی ندارد و قصد دستيابی به اين سلاح مرگبار را نيز ندارد.


وی که در ديدار با فرماندهان سپاه سخن می گفت، اظهار داشت: «ملت ايران با وجود آنکه بمب اتم ندارد و قصد دستيابی به اين سلاح مرگبار را نيز ندارد، به گواهی دنيا ملتی عزتمند است زيرا عزت اين ملت به عزم، اراده، ايمان، عمل صالح، و هدف روشن اوست.»


به گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتی، رهبر جمهوری اسلامی افزود: « اگر ملت و کشوری خواهان عزت حقيقی است، بايد همواره به خداوند متعال و آينده اميدوار و خوشبين باشد.»



ديدار فرماندهان سپاه با رهبر جمهوری اسلامی نخستين ديدار عمومی آنها پس از معرفی محمد علی جعفری به عنوان فرمانده جديد سپاه پاسداران در دهم شهريورماه به شمار می رود.

ديدار فرماندهان سپاه با رهبر جمهوری اسلامی نخستين ديدار عمومی آنها پس از معرفی محمد علی جعفری به عنوان فرمانده جديد سپاه پاسداران در دهم شهريورماه به شمار می رود.


سپاه پاسداران از سوی ايالات متحده متهم است که در برنامه اتمی ايران دست دارد و در قطعنامه های شورای امنيت نيز نام چند نفر از فرماندهان ارشد نيرو ذکر شده است که سفر آنها به خارج از کشور ممنوع شده است.


اظهارات رهبر جمهوری اسلامی پس از آن صورت می گیرد که ایران برای کاستن از فشارهای بین المللی اعلام کرده است که با آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق رسیده تا به پرسش های آن درباره ابهامات پیرامون برنامه هسته ایش پاسخ دهد.


ایران تا ماه نوامبر آینده فرصت دارد که به این ابهامات پاسخ دهد؛ فرصتی که به گفته محمد البرادعی، مدیر کل آژانس، شاید «آخرین فرصت و شانس» ایران برای حل پرونده خود است.


جمهوری اسلامی می گوید که هدف از برنامه اتمی آن صلح آمیز است ولی کشورهای غربی و ایالات متحده تهران را متهم می کنند که در پوشش برنامه صلح آمیز هسته ای خود بدنبال دستیابی به بمب اتمی است.


این کشورها از ایران خواسته اند تا روند غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و با آژانس همکاری های بیشتری صورت دهد.


اما تهران این درخواست را رد کرده و گفته است درصدد است تا سانتریفیوژهای بیشتری برای سرعت بخشیدن به روند غنی سازی در تاسیسات نطنز نصب کند. ایران می گوید: در حال حاضر سه هزار سانتریفیوژ فعال در نطنز دارد.


انتقاد احمدی نژاد از مخالفان برنامه اتمی ايران


ساعاتی پیش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نیز به اظهار نظر درباره پرونده هسته ای ایران پرداخت و از مخالفت برخی کشورهای جهان با برنامه اتمی ايران انتقاد کرد.


اروپايی ها دارند موضعشان را درست می کنند و شرقی ها هم که از قبل موضعشان مشخص بود، غير متعهدها هم از قبل با ما بودند، فقط يکی دو تا از اين کشورها مانده اند که آنها هم چيزی از مهرورزی و عدالت نمی دانند.
محمود احمدی نژاد

آقای احمدی نژاد که در کنگره نهايی پرسش مهر سخن می گفت، به پرونده اتمی ايران اشاره کرد و گفت: اروپايی ها دارند موضعشان را درست می کنند و شرقی ها هم که از قبل موضعشان مشخص بود، غير متعهدها هم از قبل با ما بودند، فقط يکی دو تا از اين کشورها مانده اند که آنها هم چيزی از مهرورزی و عدالت نمی دانند.


آقای احمدی نژاد بار ديگر تاکيد کرد که از نظر ايران پرونده هسته ای مختومه شده است و افزود: «حالا ممکن است يک عده ای حرفی برای خودشان بزنند، اينها همان هايی هستند که ابتدا برای آژانس يک بهانه درست کردند و گفتند برو مشکل را حل کن و الان می بينند ما مشکلمان با آژانس نيز حل شده است و سوالات ديگر را نيز داريم حل می کنيم و الان هم ارتباط تنگاتنگی با آژانس داريم.»



اظهارات آقای احمدی نژاد درباره موضع اروپايی هايی در حالی بيان می شود که در هفته های اخير رهبران قدرت های عمده اروپايی از جمله بريتانيا و فرانسه بيشترين انتقادها را از عملکرد ايران در قبال برنامه هسته ای آن ابراز کرده اند.


نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه روز پنجم شهريورماه در سخنانی به مناسبت تبيين سياست خارجی فرانسه گفت که « برای من يک ايران اتمی غير قابل قبول است و فرانسه مصمم است تا مانع دستيابی ايران به بمب اتمی شود.»


سخنگوی رياست جمهوری فرانسه نيز روز پنج شنبه گذشته نيز اظهار داشت که « تصويب قطعنامه سوم تحريم عليه ايران در چارچوب شورای امنيت سازمان ملل اولويت اين کشور محسوب می شود.»


گوردون براون، نخست وزير بريتانيا نيز هفته پيش تاکيد کرد: « در صورتی که ايران فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکند، لندن از صدور قطعنامه سوم تحريم عليه تهران حمايت خواهد کرد.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG