لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

واکنش رهبر ایران به قتل عماد مغنيه


آمريکا برای سر عماد مغنیه، فرمانده ارشد حزب الله، مبلغ ۲۵ ميليون دلار جايزه تعيين کرده بود.
آمريکا برای سر عماد مغنیه، فرمانده ارشد حزب الله، مبلغ ۲۵ ميليون دلار جايزه تعيين کرده بود.

آيت الله سيد علی خامنه ای، روز پنج شنبه با واکنش نشان دادن به قتل عماد فياض مغنيه، فرمانده ارشد حزب الله لبنان، ترور وی را به اسراییل نسبت داد.


رهبر جمهوری اسلامی در پيامی به سيد حسن نصر الله، رهبر گروه حزب الله، کشته شدن عماد مغنيه را به آنچه که وی «صهيونيست های خونخوار و جنايتکار» ناميد، نسبت داد و گفت: «زندگی و مرگ انسان هايی مانند او، حماسه ای است که ملت ها را بيدار می کند و به جوانان الگو می دهد و افق های روشن و راه رسيدن به آن را برای همه ترسيم می نمايد.»


عماد فياض مغنيه که گفته می شود نفر دوم گروه شيعه حزب الله لبنان به شمار می رفت از سوی آمريکا و اسراييل به انجام اقدامات متعدد تروريستی متهم شده بود که در جريان آنها، دهها سرباز آمريکايی و صدها تن از يهوديان جان خود را از دست داده بودند.


ايالات متحده آمريکا برای سر اين فرمانده ارشد حزب الله مبلغ ۲۵ ميليون دلار جايزه تعيين کرده بود و روز چهارشنبه از خبر کشته شدن او استقبال کرد.


عماد مغنيه سه شنبه شب و در جريان انفجار يک بمب در اتوموبيل او در دمشق و در نزديکی يک مدرسه ايرانی به قتل رسيد.


عماد مغنیه که از سوی اسراييلی ها و آمريکائی به «ابرتروريست» شهرت داشت، در حالی به قتل رسيد که از بيش از ۲۰ سال پيش مورد تعقيب سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمريکا، اسراييل و چندين کشور ديگر بود.

وی که از سوی اسراييلی ها و آمريکائی به « ابرتروريست» شهرت داشت، در حالی به قتل رسيد که از بيش از ۲۰ سال پيش مورد تعقيب سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمريکا، اسراييل و چندين کشور ديگر بود.


عماد مغنیه متهم بود که در قتل ۲۰۰ چترباز آمريکايی در جريان انفجاری سهمگين در بيروت و در اوايل دهه هشتاد ميلادی، انفجار سفارت اسراييل در بوئنس آيرس و مرکز يهوديان آرژانتين در دهه ۱۹۹۰، ربودن چندين هواپيمای غربی و ربودن دو سرباز اسراييلی در نوار مرزی با لبنان در دو سال پيش مشارکت داشته است.


روز چهارشنبه، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا از خبر ترور عماد مغنيه استقبال کرد و گفت: «جهان، بدون اين مرد جای بهتری است. او يک قاتل بی رحم بود.»


اما جمهوری اسلامی ايران با محکوم کردن اين ترور آن را به اسراييل نسبت داد. اسراييل دخالت در انفجار اتوموبيل عماد مغنيه را تکذيب کرده است.


آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از پيام خود به رهبر حزب الله با «شهيد» خواندن عماد مغنيه گفته است: « مردانی چون اين شهيد بزرگوار زندگی و آسايش و بهره مندی های مادی خود را در راه دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم و استکبار فدا کردند.»


حضور وزیر خارجه ايران در مراسم تشييع


در حالی که سومين سالگرد ترور حريری در بيروت، پايتخت لبنان، در جريان است بر اساس گزارش های منتشر شده قرار است که منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در مراسم تشييع جنازه عماد مغنيه که همزمان با اين مراسم برگزار می شود شرکت کند.


ساير مقامات جمهوری اسلامی ايران نيز به خبر کشته شدن فرمانده ارشد گروه حزب الله واکنش نشان داده و غلامعی حداد عادل، رييس مجلس در اين زمينه گفته است: « ترور افرادی مانند عماد مغنيه و ديگران هرچند تاثر برانگيز و تلخ است؛ اما اگر اسراييل و حاميان آن فکر مي کنند با اين ترورها مي توانند اسراييل را حفظ کنند اشتباه می کنند.»


۲۸۰ نماينده مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای ترور وی را محکوم کردند و حمایت خود را از گروه حزب الله اعلام کردند. محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی نیز در پیامی گفته است که «این ترور لکه ننگی بر دامن صهیونیست هاست.»

XS
SM
MD
LG