لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

مرز ایران با منطقه کردستان عراق بازگشایی شد


مرز ایران با کردستان عراق در منطقه باشماخ
مرز ایران با کردستان عراق در منطقه باشماخ

جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه پنج گذرگاه مرزی مشترک خود با منطقه کردستان عراق را پس از دو هفته بسته بودن بازگشايی کرد.


يک مقام محلی کردستان گفته است که مرز «باشماخ» در ۱۳۰ کيلومتری شمالی شرقی شهر سليمانيه عراق در ساعت نه صبح به وقت محلی بازگشايی شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر دهها کاميون که در مرز منتظر مانده بودند در حال تردد هستند. مرز حاج عمران نيز بر اساس گزارش های منتشره باز شده است.


از اوايل روز يکشنبه که ايران اعلام کرده بود که مرز خود را با کردستان عراق بازگشايی خواهد کرد صدها کاميون در منطقه مرزی صف طولانی را برای عبور تشکيل داده بودند.


  • از اوايل روز يکشنبه که ايران اعلام کرده بود که مرز خود را با کردستان عراق بازگشايی خواهد کرد صدها کاميون در منطقه مرزی صف طولانی را برای عبور تشکيل داده بودند.

معاون امنيت داخلی دبيرخانه شورای امنيت ملی ايران گفته بود که بازگشايی مرزها بدنبال دو روز مذاکره با هيات بلندپايه مسئولان کردستان در تهران صورت می گيرد.


بسته شدن این مرز مورد انتقاد مقامات عراقی از جمله هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه کردتبار این کشور قرار گرفت.


بستن مرز در اعتراض به بازداشت يک ايرانی


ايران روز دوم مهرماه پنج گذرگاه های مرزی خود با کردستان عراق را به دليل آنچه برخی مقام های محلی « اعتراض به بازداشت يک ايرانی» توسط نيروهای نظامی آمريکا خوانده بودند، بست.


نظاميان آمريکايی در بيستم سپتامبربا حمله به هتل پالاس شهر سليمانيه، سه ايرانی را که به همراه يک هيئت تجاری به کردستان عراق سفر کرده بودند را بازداشت کردند که بلافاصله دو نفر از آنها آزاد شدند. اما فردی بنام « محمودی فرهادی» را دربازداشت نگه داشتند.


به گفته يک سخنگوی ارتش امريکا در عراق، محمود فرهادی فرمانده قرارگاه ظفر يکی از واحد های سه گانه مرکز رمضان، در نيروی قدس سپاه، بوده که مسئوليت فعاليت های اين نيرو در مناطق ميان شمال و مرکز عراق را برعهده داشته است.


ارتش آمريکا معتقد است که قرارگاه ظفر کار ارسال سلاح، پول و افراد را به مناطق ياده شده را انجام می دهد و در کمک تسليحاتی به کسانی که «عناصر بزهکار در خدمت ايران» خوانده، نقش دارد.


ايران با رد اتهامات آمريکا می گويد آقای فرهادی، يکی از مسئولان استانداری کرمانشاه است که به همراه يک هيئت تجاری به کردستان سفر کرده است.


مقام های عراقی می گويند : بسته شدن مرز ايران با کردستان عراق باعث افزايش قيمت مواد سوختی و غذايی شده است.


پيشتر، وزير بازرگانی دولت اقليم خودمختارکردستان عراق گفته بود که بسته شدن اين مرز روزانه يک ميليون دلار به اقتصاد اين منطقه زيان می رساند.


XS
SM
MD
LG