لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

کردهای جدایی طلب ۱۵ سرباز ترکیه را کشتند


درگیری اخیر میان ارتش ترکیه و شورشیان کرد در مرز ایران و عراق رخ داده است.
درگیری اخیر میان ارتش ترکیه و شورشیان کرد در مرز ایران و عراق رخ داده است.

در درگیری های تازه میان شورشیان کرد و ارتش ترکیه، کردهای جدایی طلب روز یکشنبه، ۲۱ اکتبر، ۱۵ سرباز ترک را در جنوب غربی استان هکاری، در مرز ایران و عراق به قتل رساندند.


اين نبرد زمانی شروع شد که جدايی طلبان کرد که اغلب آنها از اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) هستند، از مناطق کوهستانی نزديک شهر «يوکسکوا» به روی سربازان ترک آتش گشودند.


به گفته منابع خبری، برخورد ميان جدايی طلبان کرد و سربازان ترکيه همچنان ادامه دارد و هنوز از شمار واقعی کشته شدگان اطلاع دقيقی در دست نيست.


ارتش ترکيه اعلام کرده است که در جريان اين درگيری ها، ۱۴ نفر از سربازان اين کشور زخمی و ۲۳ شورشی نيز کشته شده اند.


اين حملات چهار روز پس از آن صورت می گيرد که پارلمان ترکيه به دولت اين کشور اجازه حمله احتمالی به مناطق کردنشين را صادر کرد.


رجب طیب اردوغان پس از این رخداد اعلام کرد که یکشنبه شب شورای عالی مبارزه با ترور تشکیل جلسه می دهد و تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

اگرچه نخست وزير ترکيه گفته است که مصوبه پارلمان به معنای هجوم قريب الوقوع به مناطق کردنشين شمال عراق نيست، اما حملات صبح روز يکشنبه نگرانی ها برای حمله احتمالی به مناطق کردنشين را افزايش می دهد.


رجب طیب اردوغان پس از این رخداد اعلام کرد که یکشنبه شب شورای عالی مبارزه با ترور تشکیل جلسه می دهد و تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.


انتظار می رود که پس از تلفات سنگین ارتش ترکیه در روز یکشنبه ارتش این کشور عملیاتی را در شمال عراق برای تعقیب شورشیان کرد آغاز کند.


«کردستان عراق؛ پناهگاه شورشیان»


آنکارا می گويد که حدود سه هزار و پانصد نفر از نيروهای جدايی طلب (پ ک ک) که در عراق دارای خود مختاری هستند، مکان مناسبی برای حمله به خاک ترکيه يافته اند.


درگيری های اخير ميان جدايی طلبان کرد و ارتش ترکيه در ماه جاری پس از آن آغاز شد که ستيزه جويان کرد به کشتار بيش از بيست سرباز و افراد غير نظامی ترک متهم شده اند.


ترکیه از رهبران کردستان عراق نيز انتقاد کرده و آنها را متهم نموده است که تاکنون واکنشی در قبال تحرکات شورشيان کرد نشان نداده اند و اين گروه به راحتی اسلحه و مواد منفجره بدست آورده و در حملات خود در مرز ترکيه مورد استفاده قرار می دهد.


آنکارا می گويد که جدايی طلبان کرد توسط رهبران کرد عراقی در منطقه خودمختار کردستان عراق حمايت می شوند، اما این ادعا از سوی رهبران کردستان عراق به شدت رد می شود.


رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه از مقامات واشینگتن خواسته است که قبل از اقدام نظامی ترکيه، آنها در مقابل شورشيان کرد عضو(پ ک ک) واکنش نشان دهند.


عراق و واشینگتن هر دو مخالف اقدام نظامی يک سويه ترکيه به مناطق کردنشين عراق هستند . مقامات کردستان عراق می گويند که با هرگونه حمله ترکيه به خاک خود مقابله خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG