لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۲

آن سوی مرز؛ کردهای شورشی ایران


یک زن هوادار حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ ک ک
یک زن هوادار حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ ک ک


مسئله حملات مرگبار ترکیه به ستیزه جویان کرد در شمال عراق، تهدید ترکیه به حمله به شمال عراق و درخواست آمریکا مبنی بر خویشتنداری و همزمان همدلی با ترکیه در کانون بین المللی دیپلماسی قرار گرفته است.


روزنامه اینترنشنال هرالد تریبون در همین زمینه مقاله ای دارد با عنوان «کردهای شورشی طرف دیگر؛ ایران» که در آن به شاخه دیگر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) اشاره می کند که گروه پژاک است و در بخش کردنشین ایران فعالیت مسلحانه می کند.


این روزنامه آمریکایی در آغاز مقاله خود به قلم «ریچارد آپل» درگیری های اخیر میان ترکیه و نیروهای حزب کارگران کردستان ، پ ک ک، مستقر در شمال عراق را یادآور می شود که کانون توجه و دیپلماسی میان کشورهای ترکیه، عراق و آمریکا قرار گرفته است.


اینترنشنال هرالد تریبیون می نویسد: همزمان و به دور از چشمان عموم، جنگی مشابه در مرز میان عراق و ایران نیز در جریان بوده است. چریک های کرد، نیروهای ایرانی را هدف قرار داده و به آنان حمله می کنند و سپس به پایگاه خود در کوهستان های شمال عراق باز می گردند.


  • «چریک های کرد ایرانی مانند همتایان خود در حزب پ ک ک بخش های مختلف و صخره ها و معابر سنگی منطقه را کنترل می کنند و مرتبا در سوی دیگر مرز به کمین می نشینند. اما همزمان با اینکه آمریکا، پ ک ک را تروریست می خواند فرماندهان کردهای ایرانی می گویند پژاک مذاکرات مستقیم و غیر مستقیمی با مسولان آمریکایی داشته است.»
روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون


به گفته این روزنامه، «آمریکایی ها چندان با طرف ایرانی احساس همدردی ندارند، حتی تهران می گوید که واشینگتن به چریک های ایرانی کمک هم می کند. اتهامی که از سوی آمریکا رد می شود. این موضوع حقیقت داشته باشد یا نه، جنگ در طرف ایران مثل درگیری با ترکیه پتانسیل زیادی دارد.»

گزارشگر این روزنامه طی سفری که اخیرا به مناطق مرزی کردستان ایران و عراق داشته است با صالح شوگر، یکی از چریک های کرد ایرانی گفت وگو کرده است.



صالح که پشت سنگی در بالای کوهی به بلندی سه هزار متر با دوربین خاک ایران در فاصله ای شش کیلومتری را زیر نظر دارد تعریف می کند که چگونه با همرزمانش چند روز قبل به یک مقر بازرسی ایرانی حمله کردند، سه سرباز را کشتند و یکی دیگر را اسیر کردند.


بیریارگابار که فرمانده این حمله بوده و مثل بقیه نامی مستعار دارد می گوید: روی تپه ای نشسته بودند و حرف می زدند که ما از دو کمینگاه به آنان شلیک کردیم.


این روزنامه آمریکایی می افزاید: «چریک های حزب زندگی آزاد در کردستان» یا «پژاک» حملات خود را در خاک ایران انجام می دهند و ارتباط های بسیار نزدیکی هم با حزب کارگران کردستان، پ ک ک، دارند که به صورت چریکی با ترکیه می جنگند.


«پژاک و مذاکرات با آمریکا»


چریک های کرد ایرانی مانند همتایان خود در حزب پ ک ک بخش های مختلف و صخره ها و معابر سنگی منطقه را کنترل می کنند و مرتبا در سوی دیگر مرز به کمین می نشینند. اما همزمان با اینکه آمریکا، پ ک ک را تروریست می خواند ولی فرماندهان کردهای ایرانی می گویند پژاک مذاکرات مستقیم و غیر مستقیمی با مسولان آمریکایی داشته است.


به نوشته اینترنشنال هرالد تریبیون، « آنان هیچ چزییاتی درباره مذاکرات خود یا سطح مذاکره کنندگان فاش نکرده اند اما می گویند رهبر گروه، رحمان حاج احمدی، تابستان گذشته به واشینگتن سفر کرده است هرچند مشخص نیست که با چه کسانی ملاقات داشته است.»


این روزنامه می نویسد: بیریار گابار یکی از ۱۱ عضو رهبری پژاک گفت که مذاکراتی عادی با مسوولان آمریکایی داشته اند و به مورد خاصی اشاره نکرد.



یکی از محافظان این عضو پژاک نیز گفت که مسوولان این گروه سال گذشته در کرکوک با آمریکایی ها ملاقات کرده اند.

اینترنشنال هرالد تریبیون می افزاید: برخی مسوولان ایرانی، آمریکا را متهم می کنند که گروه پژاک را پشتیبانی و حمایت می کند و از آنان در جنگی مجازی بهره می گیرد، هر چند آمریکا این اتهامات را رد می کند.


یک دیپلمات بلند پایه آمریکایی گفته است: هیچ تماس رسمی با این گروه وجود نداشته و از موضوع کمک آمریکا به آنان نیز هیچ گونه اطلاعاتی ندارد.


او حتی گفت که حاج احمدی طی سفرش به واشینگتن با مسوولان دولتی آمریکا ملاقاتی نداشته است.


پ ک ک در فهرست سازمان های تروریستی وزات امور خارجه آمریکا قرار دارد و کمک به این گروه غیر قانونی است؛ همزمان آمریکا از هر گونه اشاره ای درباره همکاری با پژاک اجتناب می کند.


این روزنامه آمریکایی می نویسد: رهبران این گروه چریکی می گویند آمریکا، پ ک ک را گروهی تروریستی می داند زیرا این گروه با ترکیه، متحد مهم آمریکا می جنگد، اما پژاک تروریست شناخته نمی شود چون با ایران می جنگد.



مراد کارایلان، از رهبران پ ک ک می گوید که نیروهای پژاک دست کم ۱۵۰ تن از سربازان و مسوولان ایرانی را در خاک این کشور کشته اند.

هدف مشترک پژاک و پ ک ک


به نوشته اینترنشنال هرالد تریبیون، پ ک ک و پژاک تا حد زیادی همسان به نظر می رسند و هدف مشترکی دارند؛ مبارزه برای حقوق و اتحاد کردها در ایران و ترکیه. آنان مدیریت و لجستیک مشترکی دارند و تابع عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ ک ک در ترکیه هستند.


این روزنامه در ادامه می افزاید: با اینکه اغلب کردها، سنی اند اما با بنیادگرایی اسلامی مخالفند. در عوض ریشه های خود را در مارکسیسم جستجو می کنند و هنوز به آنچه که سوسیالیسم علمی می خوانند معتقدند و از حقوق زنان دفاع می کنند.


اخیرا با بالا گرفتن درگیری میان نیروهای ایرانی و پژاک، نیروهای نظامی ایران در مردادماه روستاهای مرزی کردستان عراق را هدف توپخانه خود قرار دادند. این اقدام ایران، عصبانیت رهبران عراق را بر انگیخت که آن را «پاسخ نامتجانس ایران» خواندند.


اما اینترنشنال هرالد تریبیون، می نویسد: مصاحبه با چریک های پژاک حاکی از آن است که این چریک ها نیز آسیب قابل توجهی به ایران زده اند.


هر چند رسیدگی به صحت و سقم این ادعا غیرممکن است اما مراد کارایلان، از رهبران پ ک ک می گوید که نیروهای پژاک دست کم ۱۵۰ تن از سربازان و مسوولان ایرانی را در خاک این کشور کشته اند.


این در حالی است که به گفته بیریار گابار، یکی از اعضای پژاک تنها در ماه اوت (مرداد ماه) ۱۰۸ ایرانی به دست آنان کشته شده است.


این گروه می گوید: شدت اقداماتشان علیه ایران به درجه مورد آزار و اذیت قرار گرفتن کردهای ایران از جانب حکومت ایران بستگی دارد.


XS
SM
MD
LG