لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

هشدار لاریجانی به ایجاد محدودیت در همکاری با آژانس


آقای لاریجانی آژانس را به فریبکاری متهم کرد.(عکس: ایسنا)
آقای لاریجانی آژانس را به فریبکاری متهم کرد.(عکس: ایسنا)

علی لاریجانی که روز چهارشنبه به عنوان رییس موقت مجلس هشتم انتخاب شد هشدار داد که ایران ممکن است محدودیت های تازه ای در مسیر همکاری با آژانس اعمال کند.


آقای لاريجانی که پيشتر سمت دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران را بر عهده داشت روز چهارشنبه از سوی مجلس تحت تسلط محافظه کاران با ۲۳۲ رای از ۲۶۹ رای داده شده، به رياست پارلمان جدید انتخاب شد.


وی در نخستین موضع گیری خود در این سمت، گزارش تازه آژانس را در باره برنامه اتمی ایران به باد انتقاد گرفت و این نهاد بین المللی را به «فریبکاری» متهم کرد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا ، رييس موقت مجلس هشتم گفت: «در بندهايی از اين گزارش چنان چند پهلو سخن گفته اند تا بعد رسانه ای گزارش آژانس را غنی کنند که در اين دو روزه شما شاهد جو سازی ها هستيد.»


وی افزود: «در صورت ادامه اين رفتار، مجلس هشتم با ورود به اين پرونده حد و مرز جديدی برای همکاری با آژانس ايجاد می کند.»


آقای لاريجانی گفت: « در اين گزارش به صراحت بيان شده که آژانس بين المللی انرژی اتمی هيچ اطلاع عملی در مورد ساخت اجزای مواد هسته ای يک سلاح را از سوی ايران در اختيار ندارد.»


اظهارات وی با «الله اکبر» و شعار «مرگ بر آمریکا» نمایندگان اصولگرای مجلس همراه شد.


  • «در صورت ادامه اين رفتار (فريبکاری) مجلس هشتم با ورود به اين پرونده حد و مرز جديدی برای همکاری با آژانس ايجاد می کند.»
علی لاریجانی، رییس موقت مجلس

علی لاريجانی که به مدت سه سال مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران بود، سال گذشته و به دنبال اختلاف نظر با رييس جمهوری که رويکرد تندتری را در قبال پرونده هسته ای ايران دنبال می کند، از مقام خود کناره گیری کرد.


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی با ابراز «نگرانی جدی» از تحقيقات نظامی – اتمی ايران اعلام کرد که تهران اطلاعات مربوط به مطالعات ادعايی برای ساخت بمب هسته ای را پنهان می کند و اجازه بازرسی از برخی تاسيسات اتمی خود را نداده است.


در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که این سازمان بین المللی، به برخی از اسناد دست یافته است که نشان می دهند «ایران مطالعاتی در زمینه استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی سازی سریعتراورانیوم، آژمایش مواد منفجره و تحقیقات بر روی کلاهک های هسته ای که برروی موشک سوار می شوند، انجام داده است.»


این سازمان که بازوی نظارتی سازمان ملل برای جلوگیری از ساخت بمب هسته ای در جهان است، از ایران خواسته است تا به تمام ابهام های مطرح در باره فعالیت های احتمالی نظامی – اتمی خود پاسخ دهد.


ایران پیشتر این اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد تهران اعلام کرد که حاضر است تا به ابهامات پاسخ دهد.


به رغم اینکه قرار بود ایران تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح در این زمینه پاسخ دهد ولی آقای برادعی در گزارش خود تاکید کرده است: «ما پاسخ های لازم را دریافت نکرده ایم در حالی که می توانستیم آنها را خیلی زودتر دریافت کنیم. این مسئله (اکنون) به ایران بستگی دارد.»


مدیر کل آژانس همچنین به ادامه مقابله جویی ایران با خواست شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده و گفته است که تهران برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده است.


برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد از سوی آژانس و کشورهای غربی به عنوان گامی در مسیر امکان دستیابی ایران به تولید و ساخت بمب اتمی تعبیر شده است.


ایران این ادعا را رد کرده و هدف از برنامه هسته ای خود را صلح آمیز دانسته است.


XS
SM
MD
LG