لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

روسيه: ادامه غنی سازی در ايران «غير ضروری» است


آقای لاوروف می گوید: ما تلاش می کنيم ايران را به متوقف کردن برنامه هسته ای اش ترغيب کنيم.
آقای لاوروف می گوید: ما تلاش می کنيم ايران را به متوقف کردن برنامه هسته ای اش ترغيب کنيم.


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه گفت که محموله سوخت هسته ای روسيه برای نيروگاه بوشهر، پيگيری برنامه غنی سازی اورانيوم توسط ايران را غير ضروری می کند.


وزير امور خارجه روسيه که با روزنامه «ورميا نووستی» چاپ مسکو گفت و گو کرده است، اظهار داشت: ما اعتقاد داريم ايران از نظر اقتصادی نيازی به ادامه غنی سازی اورانيوم ندارد.


روسيه در ماه جاری نخستين محموله ۸۰ تنی از سوخت هسته ای را برای استفاده در نيروگاه اتمی بوشهر به ايران تحويل داد. مهندسان روسی بر اساس قراردادی يک ميليارد دلاری مشغول ساخت نيروگاه بوشهر هستند.


جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده پيشتر گفت که تحويل اين محموله سوخت به ايران می تواند به تلاش های بين المللی برای ترغيب ايران به متوقف ساختن غنی سازی اورانيوم کمک کند.


اما يکی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی گفت اين محموله هيچ ارتباطی با تصميم اين کشور درباره برنامه هسته ای ندارد.


ترغيب ايران به توقف برنامه اتمی اش


سرگئی لاوروف می گويد:«ما تلاش می کنيم ايران را به متوقف کردن برنامه هسته ای اش ترغيب کنيم. توقف اين برنامه ها می تواند بلافاصله به گفت و گوهای مستقيم شش کشور قدرتمند جهان از جمله آمريکا (با ايران) بينجامد.»


به گفته اين مقام روسی، «چنين مذاکراتی می تواند به هر گونه ترديد درباره اينکه ايران با ادامه دادن برنامه هسته ای خود اهداف پنهانی را دنبال می کند، پايان دهد.»


آقای لاوروف همچنين به روزنامه ورميا نووستی گفته است:« موافقت ايران با اين پيشنهاد به نفع همه است.»


  • «شش کشور قدرتمند جهان، شامل بريتانيا، چين، فرانسه، آلمان، روسيه و آمريکا درباره تلاش برای تغيير رژيم جمهوری اسلامی صحبتی نکرده اند.»
وزیر امور خارجه روسیه

وی همچنين اظهار داشت: هر گونه پيشنهاد برای «تغيير رژيم در ايران» خارج از دستور مذاکرات برای راستی آزمايی برنامه هسته ای اين کشور است.


سرگئی لاوروف گفت که شش کشور قدرتمند جهان، شامل بريتانيا، چين، فرانسه، آلمان، روسيه و آمريکا درباره تلاش برای تغيير رژيم جمهوری اسلامی صحبتی نکرده اند.


وی افزود:« اگر در انجام اهداف اعلام شده، شريک آمريکايی ما به تغيير رژيم تمايل داشته باشد و ديگر طرف ها را به اين کار ترغيب کند، اين مساله مانع همکاری است چرا که اين کار تغيير ديپلماسی است و روسيه با آن مخالفت خواهد کرد.»


به گفته وزير خارجه روسيه، ايران به خوبی آگاه است که در صورتی که اين کشور از توافقات صورت گرفته بر سر ساخت نيروگاه بوشهر تحت نظارت آژانس بين المللی انرژی اتمی منحرف شود، روسيه همکاری با ايران را متوقف خواهد کرد.


به رغم آنکه سوخت نيروگاه بوشهر به ايران تحويل شده است، ولی شرکت روسی اتم استروی اکسپورت پنج شنبه هفته گذشته اعلام کرد که اين نيروگاه تا پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی راه اندازی نخواهد شد.


بر اساس قرارداد سال ۲۰۰۶ ميان ايران و روسيه، شش ماه پس از ارسال سوخت هسته ای فاز نخست اين نيروگاه بايد راه اندازی شود.


برخی کشورهای غربی می گويند نيروگاه بوشهر که نخستين نيروگاه اتمی ايران خواهد بود، به تهران اين امکان را می دهد تا به مواد و تکنولوژی مورد نياز يک برنامه ساخت بمب هسته ای دست يابد. اما ايران اتهام تلاش برای دستيابی به بمب اتمی را تکذيب کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل تاکنون به دليل سرباز زدن تهران از متوقف کردن غنی سازی اورانيوم، دو قطعنامه عليه اين کشور صادر کرده است.


گروه ۵ + ۱ از ماه ها پيش رايزنی های خود را برای تهيه پيش نويس قطعنامه سوم تحريم دنبال کرده است ولی اين گفت وگو ها به دليل مخالفت چين و روسيه، شرکای اصلی تجاری جمهوری اسلامی ايران، با موفقيت همراه نبوده است.


نمايندگان سياسی اين کشورها قرار است در هفته های آينده مذاکرات را برای تهيه پيش نويس قطعنامه سوم تحريم ادامه دهند ولی هنوز مشخص نيست که آيا با وجود ادامه غنی سازی اورانيوم در ايران، روسيه و چين همچنان به مخالفت خود با قطعنامه جديد ادامه خواهند داد يا خير.


XS
SM
MD
LG