لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۰

لاوروف: طرح غنی سازی اورانیوم ایران در روسیه هنوز نهایی نشده است


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه (راست)
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه (راست)
وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت: توافق تهران و شش قدرت جهانی در مذاکرات ژنو بر سر غنی سازی اورانیوم ایران در روسیه هنوز نهایی نشده است.

سرگئی لاوروف اعلام کرد که این طرح برای تولید سوخت راکتور تحقیقات اتمی ایران است.

وی اظهار داشت: قرار است که کارشناسانی از آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روی جزئیات این طرح کار کنند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته ایش صلح آمیز است و قرار است که این برنامه سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر و دیگر راکتورهای برنامه ریزی شده برای آینده را تامین کند.

وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای اتریشی خود اعلام کرد: در آینده نزدیک، نشستی از سوی کارشناسان برای اجرایی کردن این طرح برگزار خواهد شد.

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیشتر گفته بود که کارشناسان روز ۱۹ اكتبر برای بحث پیرامون انجام برخی از مراحل غنی سازی اورانیوم ایران در روسیه گردهم می آیند.

وی افزود که ایران نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

طرح غنی سازی اورانیوم در روسیه برای استفاده ایران در نشست روز پنجشنبه نمایندگان جمهوری اسلامی و شش کشور عضو گروه پنج به علاوه یک که فعالیت های اتمی ایران را بررسی می کند مورد بحث قرار گرفت و گفته می شود که ایران به طور اصولی با آن موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نشست امیدواری های را برای حل و فصل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران که نگرانی های زیادی در غرب برانگیخته است، ایجاد کرده است.

دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه، که کشورش از مخالفان تشدید تحریم های ایران است، اخیراً در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که اگر راه حل دیپلماتیک برای حل برنامه اتمی ایران به نتیجه نرسد ممکن است مسکو از تحریم ها حمایت کند.

نشست روز پنجشنبه ژنو مهمترین تماس میان طرفین ظرف یکسال گذشته به شمار می رود و به دنبال برگزاری آن و سفر محمد البرادعی به ایران، جمهوری اسلامی موافقت کرد تا بازرسان آژانس از تاسیسات اتمی جدید این کشور در نزدیکی قم بازدید کنند.

کشورهای غربی از آنچه که «پنهانکاری» ایران درباره تاسیسات قم عنوان کرده اند، به شدت انتقاد کرده و خواستار آن شده اند که تهران هر چه سریعتر در باره اهداف فعالیت های اتمی خود شفاف سازی کند.

این کشورها نگران هستند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت بمب اتمی باشد، ولی تهران این ادعا را رد می کند.
XS
SM
MD
LG