لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

لوك اويل خواهان پيوستن روسيه به اوپك است


نمایی از ساختمان شرکت لوک اویل روسیه.
نمایی از ساختمان شرکت لوک اویل روسیه.

معاون رييس شركت بزرگ خصوصى نفتى روسيه، لوك اويل مى گويد كه روسيه امكان دارد به سازمان كشورهاى صادر كننده نفت، اوپك بپيوندد و اينكه آن كشور مى تواند در كاهش توليد نفت براى كمك به افزايش بهاى آن مشاركت كند.


اظهارات لئونيد فدون كه در كنفرانسى در مسكو بيان شد، به گفته صاحبنظران تعجب آميز بود چرا كه مقامات روسيه و حتى واگيت آلكپروف، رييس اجرايى شركت لوك اويل اخيرا گفتند كه روسيه نبايد به عضويت اوپك درآيد چون صنعت نفت آن كشور از چنين كارى لطمه خواهد ديد.


لئونيد فدون روز چهارشنبه گفت: پيوستن به اوپك، براى روسيه فقط مزيت خواهد داشت.


وى با بيان اينكه آغاز همكارى روسيه و اوپك را مى توان مشاهده كرد، آينده صنعت نفت روسيه و ثبات بهاى نفت را بسته به همكارى نزديك روسيه با اوپك و تا جايى دانست كه روسيه به عضويت اوپك در آيد.


آقاى فدون گفت: روسيه براى كمك به اوپك مى تواند توليد و صادرات نفت خود را به ميزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشكه در روز، معادل سه يا چهار درصد توليد كنونى اش كاهش دهد.


وى افزود: مسئولان اجرايى شركت هاى خصوصى نفتى روسيه مى توانند در نشست ماه دسامبر سازمان اوپك در الجزاير حضور يابند.


به گزارش خبرگزارى رويترز، مناسبات فزاينده روسيه با اوپك، مصرف كنندگان جهانى را كه هم اكنون از گفت و گوهاى روسيه، ايران و قطر براى بر پايى سازمانى گازى به سبك اوپك نگرانند، عصبى كرده است.


سخنان معاون رييس شركت نفتى لوك اويل، يك هفته پس از ديدار عبدالله البدرى، دبير كل اوپك، با دميترى مدودف، رييس جمهورى روسيه بيان مى شود. ديدارى كه از آن به عنوان گفت و گوهايى بى سابقه ميان اوپك و رهبر روسيه ياد شده است.


با وجود اين، مقامات ارشد انرژى روسيه در جريان آن ديدار گفتند كه مسكو به سازمان اوپك نخواهد پيوست و دبيركل اوپك نيز گفت كه از روسيه نخواهد خواست كه توليد نفت خود را كاهش دهد.


دبيركل اوپك و رييس جمهورى روسيه در پى ديدارشان اعلام كردند كه اطلاعاتى را رد و بدل كرده اند.


لئونيد فدون، معاون رييس شركت لوك اويل، روز چهارشنبه تا جايى پيش رفت كه گفت: در صورت تصميم روسيه به كاهش توليد نفت همراه با اوپك، طرح هايى را در امور مالياتى به دولت پيشنهاد خواهد كرد.


XS
SM
MD
LG