لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

سوژه تابلوهای جدید لیدا شرافتمند؛ همراهی با «جنبش سبز» ایران


قدم امید؛ از مجموعه کارهای نقاشی لیدا شرافتمند
قدم امید؛ از مجموعه کارهای نقاشی لیدا شرافتمند
ليدا شرافتمند، شاعر و نقاش ايرانى ۳۲ سال دارد و پس از خروج از ايران ساليانى را در جزيره مالت گذرانده است. وى هم اكنون فعاليت هاى هنرى اش را در زمينه شعر و نقاشى در پاريس ادامه مى دهد.

سال گذشته در حمايت از كودكان جهان، جزوه اى از مفاد اعلاميه جهانى حقوق بشر را با ساده نويسى و با كمك نهاد غير دولتى «ايده آل بين المللى» منتشر كرد و در اختيار كودكان كشورهاى مختلف جهان قرار داد.

ليدا شرافتمند متاثر از رخدادهاى پس از انتخابات رياست جمهورى ۲۲ خرداد ماه در ايران، در تابلويى به نام «قدم اميد» كه به تازگى آفريده است تصوير دختر جوانى را نشان مى دهد كه با پيراهنى زردرنگ در متنى از رنگ سبز، در حال گام برداشتن به سوى آينده اى پر اميد است.

در این تابلو، دختر جوان در حالى كه در دو دستش بوم نقاشى و قلم موست به روى شانه اش شال ابريشمى سبز رنگى جلب توجه مى كند.



ليدا شرافتمند، شاعر و نقاش ايرانى
ليدا شرافتمند در مورد اين تابلو كه قرار است در پاريس به معرض فروش گذاشته شود مى‌گويد: «از آنجايى كه در سراسر ايران جنبش هايى شروع شده است در اين تابلو مى خواستم با جوانان و نسل جديدى كه خواهان آزادى بيشتر هستند همدلى كنم. مى خواستم تابلويى باشد كه يك حس قوى را از خود بروز دهد. و حس اميد و جرقه نورى كه به جوانان نيروى برخاستن داده است را نشان دهم. مى خواستم آن قسمت مثبت ماجرا را نشان دهم و به روى اين نكته تمركز كنم. به همين دليل هم تمام توجه و فوكوس اين تابلو را روى آن جرقه اميد گذاشتم».

تابلوى قدم اميد از ليدا شرافتمند به طول ۱۱۶ و به عرض ۸۱ سانتى متر است و آن طور كه نقاش مى گويد هدفش ايجاد جرقه اميد در ذهن مخاطب است. يكى ديگر از جنبه هاى مورد توجه اين تابلو، برآوردن نداى برابرى خواهى زنان است

خانم در این زمینه هم می‌گوید: «چون در گذشته بيشتر مردان نقش رهبرى را به عهده داشتند مى خواستم نشان بدهم كه الان وقت آن رسيده است كه بگوييم زنان هم مى توانند نقش رهبرى را به عهده بگيرند».

براى اين نقاش و شاعر جوان، خميرمايه اصلى كارش، دفاع از آزادى بيان و انديشه است.

لیدا شرافتمند در این زمینه ادامه می‌دهد: «مى خواستم به آزادى بيان اشاره كنم . البته اين نقاشى را كه مى بينيد اولين نقاشى از يك مجموعه جديد است كه دارم آماده مى كنم و سوژه آن فقط همراهى با جنبش سبز است».

گذشته از نمايشگاهى كه قرار است از روز ۲۵ مارس جارى از آثار ليدا شرافتمند در ژنو برگزار شود، شهر رم نيز تا پيش از پايان سال جارى ميلادى، در نمايشگاهى، پذيراى كارهاى اين هنرمند خواهد بود.
XS
SM
MD
LG