لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

نسل جديد رهبران مافيای ايتاليا مدارک دانشگاهی دارند


تصاویر اعضای یک باند مافیایی در جنوب ایتالیا که توسط پلیس دستگیر شده اند.
تصاویر اعضای یک باند مافیایی در جنوب ایتالیا که توسط پلیس دستگیر شده اند.

نسل جديد رهبران مافيای ايتاليا دارای مدارک دانشگاهی هستند. به دست آوردن مدارک دانشگاهی برای اين تبهکاران جوان به چالش کشيدن جامعه و زورآزمايی با نهادهای اجتماعی و سياسی است.


اگر زمانی باندهای مافيايی که در ايتاليا از آنها با نام «خانواده» ياد می شود، عمدتا شامل آدم های بی سواد بودند که از نظر فرهنگی عقب مانده به حساب می آمدند، نسل جديد «مافيوزی» يا وابستگان به مافيا همه از مهم ترين دانشگاه های ايتاليا مدرک تحصيلی دريافت کرده اند.


بنابر کندوکاوی که از سوی اداره کل زندان های ايتاليا انجام گرفته است، حداقل ۳۳ درصد از سران و وابستگان مافيا دارای مدرک ليسانس عمدتا از دانشکده های علوم انسانی چون جامعه شناسی، مذهب شناسی، اقتصاد و حتی ادبيات هستند.


  • «حداقل ۳۳ درصد از سران و وابستگان مافيا دارای مدرک ليسانس عمدتا از دانشکده های علوم انسانی چون جامعه شناسی، مذهب شناسی، اقتصاد و حتی ادبيات هستند.»
اداره کل زندان های ایتالیا

هفته گذشته در يکی از دانشگاه های معتبر ايتاليا که به دلايل امنيتی نامی از آن برده نمی شود پيترو آليری، توانست ليسانس خود در رشته مذهب شناسی يا تئولوژی را با ارائه پايان نامه ای در رابطه با «تاريخ مسيحيت» دريافت کند.


استادانی که در کلاسی خالی از دانشجويان و مملو از مامورين پليس در بحث اين پايان نامه حضور داشتند، پيترو آليری را با نمره صد و ده، تشويق و يک ليسانس به اين زندانی که در حال گذراندن سه حکم حبس ابد است اعطاء کردند.


پيترو آليری در ترور جوزپه فالکونه و پائولو بورسلينو، دو دادستان شهر پالرمو که نماد مبارزه با باندهای مافيايی به حساب می آمدند و پليس های محافظشان دست داشته است و يکی از خطرناک ترين عناصر مافيای پالرمو به حساب می آيد.


آليری تنها قاتل حرفه ای وابسته به مافيا نيست که در پشت ميله های زندان به تحصيلات دانشگاهی مشغول است.


فيليپو گراويانو که همراه برادرش جوزپه گرداننده باندهای مافيايی در پالرمو است، مراحل آخر تحصيلات در رشته اقتصاد را می گذراند.


فيليپو متهم به قتل کشيشی است که در محلات فقيرنشين پالرمو مردم را به مبارزه عليه مافيا دعوت می کرد.


برادرش جوزپه که به اتهام بمبگذاری در مقابل «پالاتزو وکيو»، معروف ترين موزه ايتاليا در شهر فلورانس در زندان به سر می برد دانشجوی فوق ليسانس در رشته رياضيات است.


آنتونيو ليبری، از رهبران مافيای کالابريا در رشته جامعه شناسی تحصيل می کند و کارملوموسومه چی، در ماه های آينده پايان نامه ای در رشته حقوق در رابطه با موقعيت محکومين به زندان ابد ارائه خواهد داد.


برپايه حدس هايی که از سوی مطبوعات ايتاليا زده می شود، اقتصاد، حقوق، ادبيات، فلسفه و اديان و جامعه شناسی رشته های مورد علاقه نسل جديد مافيوزی است.


روانشناسی که در يکی از زندان های ايتاليا سرگرم کار است و به دلايل امنيتی خواهان برملا نشدن نام اش است به هفته نامه «ماگازين» که ضميمه روزنامه کوريره دلاسرا است می گويد: «اين آقايان، منظورش وابستگان مافيا است، از آنجايی که قادر به کنترل احساسات و رفتارشان هستند، در تحصيل کاملا موفق اند.»


به دست آوردن مدارک دانشگاهی برای کادرهای بالای باندهای مافيايی به گفته اين روان شناس، نشان دادن برتری شان حتی در پشت حصار زندان به «پيچوتی» يا سربازان مافياست، در غير اين صورت نفوذ آنها در زندان و خارج از آن کاهش می يابد.


همين روان شناس می افزايد: « به دست آوردن مدرک ليسانس يا دکترا برای مافيوزی به چالش کشيدن نظم است و اين آقايان بيش از اين که به کسب دانش علاقه مند باشند خواهان زور آزمايی با جامعه و نهادهای مدنی و سياسی اش هستند.»


XS
SM
MD
LG