لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

تجليل افغانستان از مبارزات احمد شاه مسعود


احمد شاه مسعود روز نهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادی از سوی دو تن عرب تبار که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند در جريان مصاحبه ای در پنجشير کشته شد.
احمد شاه مسعود روز نهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادی از سوی دو تن عرب تبار که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند در جريان مصاحبه ای در پنجشير کشته شد.


در مراسمی که روز یکشنبه به مناسبت ششمین سالروز ترور احمد شاه مسعود، فرمانده مقاومت ضد طالبان برگزار شد حامد کرزای و سایر مقامات افغان از وی تجلیل کردند.


در اين مراسم علاوه بر حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان، برخی از اعضای کابينه، شماری از کسانی که به عنوان رهبران جهادی نام گرفته اند، و هزاران تن از دوستداران احمد شاه مسعود، فرمانده مقاومت ضد طالبان و يکی از افراد موثر در شکست شوروی سابق تشکيل می داد.


احمد شاه مسعود روز نهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادی از سوی دو تن عرب تبار که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند در جريان مصاحبه ای در پنجشير کشته شد.



احمد شاه مسعود کسی است که در مشکل ترين روزهای زندگی خود، در حالتی که خاک پاک افغانستان زيرپای بيگانگان شده بود، و به مقاومت ادامه می داد گفت که اگر يک وجب اين خاک در دستم باشد، آن را رها نمی کنم.
رییس جمهوری افغانستان

حامد کرزای در اين مراسم از رشادت های احمد شاه مسعود تجليل کرد و گفت که مسعود به آرمان های خود وفادار بوده و در پی برآورده شدن اهدافش بود.


آقای کرزای اظهار داشت: مسعود گفته بود اگر به اندازه کلاهش برايش جای مانده باشد، دست از مقاومت بر خواهد داشت و برای حفظ افغانستان تلاش خواهد کرد.


وی افزود: احمد شاه مسعود کسی است که در مشکل ترين روزهای زندگی خود، در حالتی که خاک پاک افغانستان زيرپای بيگانگان شده بود، و به مقاومت ادامه می داد گفت که اگر يک وجب اين خاک در دستم باشد، آن را رها نمی کنم.


در همين حال، محمد قسيم فهيم از فرماندهان ارشد احمد شاه مسعود و از ياران نزديک او به جلوه های مختلف شخصيت مسعود پرداخت.


او با اشاره به اينکه هيچ حکومت يکدست و تک قومی در افغانستان کارآ و موثر نخواهد بود گفت که احمد شاه مسعود برای احيای يک حکومت فراگير در افغاسنتان مبارزه کرد.


وزير دفاع سابق افغانستان گفت: احمدشاه مسعود يکی از آرمان هايش اين بود که اگر افغانستان آزاد شود، بايد يک نظام فراگير در اين کشور به وجود آيد.


در شمين سالروز ترور احمد شاه مسعود ، کابل پايخت افغانستان با پارچه های سياه رنگ پوشيده شده و هواداران مسعود دسته دسته با کاروان خودروها در اين شهر گشت می زنند و از مقام اين فرمانده تجليل می کنند.


احمد شاه مسعود به دليل توانايی هايش در مبارزه با نيروهای شوروی در دهه هشتاد ميلادی به «شير پنجشير» معروف شد.


احمد شاه مسعود در اواخر عمرش در حالی که عليه طالبان در شمال افغانستان مقاومت می کرد، گفته بود که «در جنگ با تروريسم قرار دارد و اين جنگ را با حمايت جامعه جهانی و يا نيروهای افغانی به پيش خواهد برد.»

او که در استان استراتژيک پنجشير به دنيا آمده بود، در همان جا مبارزات خود عليه روس ها را آغاز کرد و دامنه فعاليت هايش را به سراسر افغانستان گسترش داد.


در سال ۱۹۹۲ ميلادی زمانی که حکومت مجاهدين ضد شوروی در کابل روی کار آمد، وی به عنوان وزير دفاع افغانستان انتصاب شد.


او در سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ ميلادی از حکومت برهان الدين ربانی، رييس جمهوری وقت افغانستان در مقابل نيروهای حزب اسلامی گلبدين حکمتيار دفاع کرد.


پس از سقوط کابل در سال ۱۹۹۶ ميلادی، مسعود به شمال افغانستان رفت و عملا رهبری جبهه شمال که در برابر طالبان شکل گرفته بود و اعضای رهبران جهادی همه اقوام افغانستان را تشکيل می داد، را در دست گرفت.


مسعود در اواخر عمرش در حالی که عليه طالبان در شمال افغانستان مقاومت می کرد، گفته بود که «در جنگ با تروريسم قرار دارد و اين جنگ را با حمايت جامعه جهانی و يا نيروهای افغانی به پيش خواهد برد.»


وی افزود: همان مقاومتی که روزی در برابر تروريسم ايستاده شد و نه تنها افغانستان بلکه جهان از آن نفع برد، امروز در برابر تروريسم ، مواد مخدر و کسانی که حقوق بشر و حقوق زن را زير پای می کنند، ايستاده است. اگر در قرن بيست در برابر شوروی ايستاده بود امروز در اوايل قرن بيست و يک در برابر تروريسم ايستاده است. امروز ما به خاطر خود، وطن خود، مردم مان و عامه بشريت در اين مبارزه حضور داريم . اگر کسی به ما کمک کند و يا نه، ما ايستاده ايم.


در لويه جرگه يا شورای بزرگان سال ۲۰۰۲ ميلادی در کابل به احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان لقب داده شد.


با آن که هواداران مسعود اغلب از قدرت کنار زده شده اند، اما هنوز حضور چشم گيری در معادلات سياسی افغانستان دارند و از مقام و ارزش های او به عنوان قهرمان ملی افغانستان و «شير پنجشير» دفاع می کنند.


XS
SM
MD
LG