لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

محمد مايلى كهن سرمربى تيم ملى فوتبال ايران شد


محمد مايلى كهن در جام ملت هاى آسيا در سال ۱۹۹۶ در امارات با حضور پديده هاى دو نسل فوتبال به مقام سوم رسيد.
محمد مايلى كهن در جام ملت هاى آسيا در سال ۱۹۹۶ در امارات با حضور پديده هاى دو نسل فوتبال به مقام سوم رسيد.
فدراسيون فوتبال ايران، بعد از ظهر دوشنبه محمد مايلى كهن را به عنوان سرمربى تيم ملى فوتبال ايران و جانشين على داىى معرفى كرد.

اين گزينش پس از اعلام توسط فدراسيون فوتبال، در ابتدا به دليل عدم توافق بر سر دستياران محمد مايلى كهن لغو شد، اما على كفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال در گفت و گوىى با بخش خبر ورزشى آخر شب شبكه جام جم سيماى جمهورى اسلامى، بار ديگر آن را تاييد كرد.

به اين ترتيب پس از ۹ روز كش و قوس و رديف شدن نام مربيان تيم هاى ليگ برتر باشگاه هاى فوتبال ايران، محمد مايلى كهن، سرمربى تيم سايپاى كرج، به عنوان جانشين على داىى اعلام شد.

پس از كناره گيرى على داىى از سرمربى گرى تيم سايپا به دليل مسووليت سر مربيگرى تيم ملى، محمد مايلى كهن جانشين داىى در مقام سرمربى گرى تيم سايپا شده بود.

اين دو مربى در پى نقد بازى داىى در جام جهانى از سوى مايلى كهن، كارشان به دادگاه كشيد و به حكم دادگاه، محمد مايلى كهن از انجام هر مصاحبه اى ممنوع شد. البته اين حكم هيچ گاه جامه عمل نپوشيد.

محمد مايلى كهن در جام ملت هاى آسيا در سال ۱۹۹۶ در امارات با حضور پديده هاى دو نسل فوتبال به مقام سوم رسيد.

در امارات بازيكنان ارزشمندى چون احمدرضا عابد زاده، على داىى، محمد خاكپور، عليرضا منصوريان و حميد استيلى با نخبگان نسل بعدى يعنى مهدى مهدوى كيا، خداداد عزيزى، كريم باقرى، مهدى پاشازاده و مهرداد ميناوند مجموعه اى را تشكيل دادند كه به مربى گرى مايلى كهن تا آستانه صعود مستقيم به جام جهانى ۱۹۹۸ هم پيش رفتند.

اما به دنبال درگيرى هاى وى با على داىى و نتايج بد و شكست دور از انتظار تيم ملى فوتبال ايران از تيم ملى قطر در دوحه، مايلى كهن از كار بر كنار شد.

با گزينش ويه راى برزيلى، تيم ملى فوتبال ايران پس از شكست از ژاپن، در آخرين فرصت صعود توانست استراليا را با دو تساوى در تهران وملبورن، و در سايه گل زده بيشتر در خانه حريف به عنوان آخرين تيم راه يافته به جام جهانى رفت.

اين مربى بعدها جايش را به توميسلاو ايويچ كروات داد و تيم ملى فوتبال در نهايت با سرمربى گرى جلال طالبى و بيژن ذوالفقارنسب به جام جهانى رفت.

محمد مايلى كهن بعد ها براى صعود به المپيك ۲۰۰۴ آتن، سرمربى تيم ملى اميد شد كه نتايج بد و حذف زودهنگام به بركنارى او در ديدار تشريفاتى با كره جنوبى انجاميد. حسين فركى هم به عنوان جانشين مايلى كهن در سئول به شكست تن داد.

پيش از اعلام نام سرمربى تيم ملى، از محمد مايلى كهن، امير قلعه نوىى، افشين قطبى و محمود ياورى به عنوان آخرين نامزدهاى جانشينى نام برده شد.

مايلى كهن در اين جمع موفق به احراز دوباره مسووليتى شد كه ۱۴ سال پيش براى نخستين بار آن را به دست گرفته بود.

او در سه مسابقه با تيم هاى كره شمالى (در پيونگ يانگ)، امارات (در تهران) و كره جنوبى ( در سئول) سرمربى گرى تيمى را در دست گرفته كه از دوران واگذارى مسووليتش به ويه را، تنها مهدى مهدوى كيا در آن باقى مانده است.

ايران براى يافتن روزنه اى به جام جهانى بايد بيشترين امتيازها را در سه مسابقه آينده تيم ملى بگيرد تا از رده چهارم گروه ب (پنج تيمى) به عنوان يكى از تيم هاى نخست به جام جهانى صعود كند.

نخستين مسابقه روز ۱۶ خرداد آينده با كره شمالى است.
XS
SM
MD
LG