لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۸:۰۳ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

وزارت ارشاد به پنج روزنامه و يك خبرگزارى غير دولتى تذكر كتبى داد


منتقدين مى گويند به رغم اينكه رسانه هاى دولتى بارها به مراجع تقليد و روحانيون بلندپايه نزديك به اصلاح طلبان «توهين و جسارت» كرده اند و از «دشمنان جمهورى اسلامى» نقل و قول مى كنند ولى معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در اين زمينه هيچگونه اقدامى ن

منتقدين مى گويند به رغم اينكه رسانه هاى دولتى بارها به مراجع تقليد و روحانيون بلندپايه نزديك به اصلاح طلبان «توهين و جسارت» كرده اند و از «دشمنان جمهورى اسلامى» نقل و قول مى كنند ولى معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در اين زمينه هيچگونه اقدامى ن

معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى روز يكشنبه به روزنامه «اعتماد» به دليل انتشار مقاله اى با عنوان «آيا مرجعيت سلب كردنى است» و همچنين يك خبرگزارى غير دولتى و چهار روزنامه ديگر به صورت كتبى تذكر داد.

روزنامه اعتماد اين مقاله را در شماره روز يكشنبه، ۱۳ دى ماه، خود منتشر كرده بود و در آن اقدام جامعه مدرسين حوزه علميه قم در سلب شرايط مرجعيت آيت الله يوسف صانعى را «جديد و نگران كننده» خوانده بود.

معاونت مطبوعاتى وزارت ارشاد در تذكر كتبى خود گفته است: «مطلب اين روزنامه بر اساس بند ۱۱ ماده شش قانون مطبوعات كه پخش شايعات و مطالب خلاف واقع را غير مجاز مى داند، خلاف قانون مطبوعات است.»

وزارت فرهنك و ارشاد اسلامى مى گويد كه درج چنين مقاله اى از سوى روزنامه اعتماد، جايگاه جامعه مدرسين را «تخريب» مى كند و «به مقابله با ديدگاه امام خمينى در خصوص اين جايگاه پرداخته است.»

اين وزارتخانه از آيت الله خمينى در باره جامعه مدرسين حوزه علميه قم نقل و قول كرده كه گفته است: «مگر همانها (جامعه مدرسين) نبودند كه وقتى يك روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت، از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟»

روزنامه اعتماد در مقاله خود تاكيد كرده كه «تشخيص مرجعيت يك روحانى مجتهد امرى فردى، مردمى و خودجوش است» و «تاكنون يك نهاد مشخص به شكل ايجابى مراجع تقليد را معرفى يا شرايط مرجعيت را سلب نكرده است و اقدام جامعه مدرسين حوزه علميه قم از اين منظر موضوعى جديد و نگران كننده است.»

اين روزنامه افزوده است: « اكنون بايد ديد كه اقدام جامعه مدرسين به دبيركلى محمد يزدى چه واكنشى در ميان فقها، علما و نيز مقلدان و محافل مذهبى خواهد داشت.»

معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به اين بند از مقاله «اعتماد» انتقاد كرده و آن را جمله اى «تفرقه انگيز» توصيف كرده است كه به گفته آن، «تقابل ساير حوزويان و محافل مذهبى با جامعه مدرسين را دنبال مى كند.»

در نامه روز يكشنبه وزارت ارشاد همچنین اعلام شده است كه به روزنامه هاى ابتكار، آرمان روابط عمومى، كارون و روزان نيز تذكر كتبى داده شده است. خبرگزارى كار ايران، ايلنا، نيز از معاونت مطبوعاتى اين وزارتخانه به دليل آنچه كه «انتشار مكرر مطالب خلاف قوانين و مغاير با ضوابط و رسالت رسانه‌ها» عنوان شده است تذكر دريافت كرده است.

معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى از زمان روى كار آمدن محمد على رامين در دهم آبان ماه گذشته به نحو فزاينده اى رسانه هاى نزديك به اصلاح طلبان را تحت فشار قرار داده است تا مطالبى به گفته آن، «تفرقه انگيز» و «ضد امنيت ملى» درج نكنند.

هفته گذشته نيز اين معاونت به خبرگزارى ايلنا تذكر كتبى داده بود و از رويه آن به دليل درج اخبار جنبش سبز – هواداران مير حسين موسوى – انتقاد كرده بود.

معاونت مطبوعاتى اين وزارتخانه همچنين روزنامه «انديشه نو» را توقيف كرد و به روزنامه «آفتاب يزد» نیز به دليل چاپ مقاله اى با عنوان «ممانعت از سخنرانى خاتمى، خودجوش يا ...!؟» تذكر كتبى داده بود.

منتقدين مى گويند به رغم اينكه رسانه هاى دولتى بارها به مراجع تقليد و روحانيون بلندپايه نزديك به اصلاح طلبان «توهين و جسارت» كرده اند و از «دشمنان جمهورى اسلامى» نقل و قول مى كنند ولى معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در اين زمينه هيچگونه اقدامى نمى كند.

در آخرين مورد، روزنامه «وطن امروز» كه از سوى مهرداد بذرپاش، از نزديكان محمود احمدى نژاد، منتشر مى شود، عنوان برجسته صفحه نخست روز شنبه، ۱۲ دى ماه، خود را به اظهارات مريم رجوى، از رهبران سازمان مجاهدين خلق، اختصاص داده بود كه در آن به نقل از وى مدعى شده بود: «همراه فرقه موسوى هستيم.»

مخالفان مى گويند كه در موارد قبلى چنين تيترهايى باعث بسته شدن نشريه مى شد و به طور مشخص به چاپ بخشى از پيام نوروزى فرح پهلوى در روزنامه «زن» اشاره مى كنند كه باعث تعطيلى آن شد.

نمایش نظرات

XS
SM
MD
LG