لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

سفر مدودف به پاريس؛ مبادله ناو جنگى با موشك فضاپيما


فرانسه علاقمند به توسعه همكارى هاى خارجى در حوزه هاى انرژى، فضا و هوانوردى، تكنولوژى پيشرفته و حمل و نقل با روسیه است.
فرانسه علاقمند به توسعه همكارى هاى خارجى در حوزه هاى انرژى، فضا و هوانوردى، تكنولوژى پيشرفته و حمل و نقل با روسیه است.
مذاكرات دميترى مدودف در پاريس علاوه بر كمك به افزايش وزن سياسى رييس جمهور جوان روسيه در نظام جهانى، زمينه ساز توسعه مناسبات نظامى و تجارى كشور متبوع او با فرانسه و همچنين، نزديكى بيشتر فدراسيون روسيه با اروپاى غربى و كشور هاى عضو پيمان ناتو خواهد شد.

درميانه دومين سال رياست جمهورى، مدودف همچنان تا حدود زيادى زير سايه پوتين نخست وزير پرقدرت روسيه به سر مى برد. رهبرى سياست خارجى روسيه و انجام ديدارهاى با اهميت با رييس جمهور آمريكا و رهبران اروپاى غربى، به مدودف فرصت داده است كه به تثبيت موقعيت فردى خود در جمع رهبران با اهميت جهان پرداخته و از اين راه به تحكيم موقعيت خود در افكار عمومى داخل كشور نيز دست يابد.

ديدار جارى رييس جمهور روسيه از فرانسه با توجه به آمادگى دو كشور براى توسعه مناسبات دو جانبه، مى تواند نقطه عطف تازه اى در راه نزديكى بيشتر مسكو به پايتخت هاى اروپاى غربى محسوب شود. اهميت نتايج همكارى هاى تازه مابين روسيه و فرانسه را شايد بتوان تنها در ده سال آينده ارزيابى كرد.

فرانسه با وجود افزايش ميزان صادرات به ميزان ۲۰ درصد طى سه سال گذشته، همچنان داراى موازنه منفى در تجارت خارجى است. اين كسرى در سال جارى شايد تا حدود ۲ تا ۳ ميليارد دلار افزايش يافته و به حدود ۱۰ ميليارد دلار بالغ شود.

روسيه نيز با ۲۹ درصد افزايش سالانه واردات، داراى رو به رشد ترين بازار مصرفى در قاره اروپا و در جمع كشورهاى بزرگ جهان است.

ديدار جارى رييس جمهور روسيه از فرانسه با توجه به آمادگى دو كشور براى توسعه مناسبات دو جانبه، مى تواند نقطه عطف تازه اى در راه نزديكى بيشتر مسكو به پايتخت هاى اروپاى غربى محسوب شود. اهميت نتايج همكارى هاى تازه مابين روسيه و فرانسه را شايد بتوان تنها در ده سال آينده ارزيابى كرد.
فرانسه علاقمند به توسعه همكارى هاى خارجى در حوزه هاى انرژى، فضا و هوانوردى، تكنولوژى پيشرفته و حمل و نقل با روسیه است. اين علائق باوجود امكانات بالقوه فراوان ما بين روسيه و فرانسه هنوز در حد استعدادهاى موجود به نتيجه نرسيده اند.

فرانسه با دراختيار داشتن بيش از ۴.۲ درصد از بازار روسيه در مقام نهمين كشور صادر كننده و از اين لحاظ با فاصله زياد بعد از آلمان قرار دارد.

آلمان از سال ۲۰۰۱ به اين سو داراى موازنه مثبت تجارى با روسيه بوده و ۱۲ در صد از واردات سالانه روسيه را به خود اختصاص داده است.
ساير صادر كنندگان بزرگ به روسيه به ترتيب عبارتند از چين، اوكراين، ژاپن، آمريكا، بلاروس، كره جنوبى و ايتاليا.

از لحاظ سرمايه گذارى خارجى در روسيه، فرانسه در جمع ۵۰۰ كشور و موسسه سرمايه گذارخارجى، بعد از قبرس، هلند، لوگزامبورگ، بريتانيا، آلمان و آمريكا، در مقام هفتم قرار دارد.

اينك به نظر مى رسد كه دو كشور در صدد جبران گذشته برآمده اند. در سال ۲۰۰۷ شركت هواپيمايى روسيه (ايروفلوت) در حاشيه نمايشگاه تجارى بورژه براى خريد ۲۲ فروند هماپيماى اير باس ابراز علاقه كرد.

اينك دو كشور در راه دست يافتن به توافق اصولى براى قطعى ساختن تحويل اير باس ۳۵۰A و تغيير كاربرى اير باس ۳۲۰A و استفاده از آن در حمل و نقل كالا هستند.

معاملات تسلیحاتی فرانسه و روسیه

فرانسه، با وجود در اختيار داشتن موشك آريان، مصمم است ۱۴ فروند موشك روسى با ظرفيت حمل ماهواره از روسيه خريدارى كند. ارزش اين معامله در حدود يك ميليارد دلار برآورد شده است.

متقابلا روسيه ابراز علاقه نموده كه از فرانسه ناو هليكوپتربر نوع ميسترال را خريدارى كند. آمريكا در مورد انجام اين معامله بزرگ نظامى داراى ملاحظاتى بوده، و لى با وجود ملاحظات ياد شده، فرانسه موافقت اصولى خود را با انجام اين معامله ابراز كرده است.

ناو ميسترال داراى ۲۰ هزار تن ظرفيت و قادر به حمل ۱۶ هليكوپتر و ۴۵۰ تفنگدار دريايى است.

(به منظور آشنايى با ظرفيت و كارايى ناو ميسترال، مقايسه آن با ناو جنگى ايران كه ساخت آن ۱۳ سال به طول انجاميد و دو هفته قبل عملياتى شد تا حدودى يارى دهنده است. ناو ايران كه جمهورى اسلامى از آن به عنوان ناوشكن ياد كرده است، داراى ۱۴۰۰ تن ظرفيت و قادر به حمل يك هليكوپتر است.)

ارزش دو ناو ميسترال ۱.۵ ميليارد دلار است و قرار است بعد از تحويل دو ناو ساخت فرانسه به روسيه، از راه همكارى مشترك چهار ناو ديگر از اين نوع در روسيه ساخته شود. گفته مى شود روسيه بعد از دريافت ميسترال از آن به عنوان ناو فرماندهى اسقفاده خواهد كرد.

روسيه با ابتكار مشترك پوتين و مدودف در صدد نوسازى جنگ افزارهاى روسيه و استفاده از ادوات مدرن در نيروى هوايى و نيروى دريايى اين كشور هستند. فرانسه با توجه به در اختيار داشته فناورى هاى پيشرفته نظامى، علاوه بر توسعه همكارى هاى هوانوردى مسافرى و تجارى، قادر است هدف هاى نوسازى نظامى روسيه را نيز تا حدود زيادى تامين كند.

انجام معاملات نظامى و تجارى در اين حجم، ناگزير به نزديكى سياسى مابين دو كشور نيز خواهد انجاميد. با در نظر گرفتن موقعيت كنونى فرانسه در قبال ناتو و همكارى هاى سياسى فرانسه با آمريكا، توسعه مناسبات نظامى، سياسى و تجارى روسيه فرانسه به نزديكى هر چه بيشتر روسيه به غرب خواهد انجاميد.

اگرچه توسعه مناسبات روسيه با غرب كه از زمان اولين ديدار اوباما با مدودف آغاز شد و فصل تازه اى را در مناسبات سياسى دو كشور گشود، اما اين به معناى پايان رقابت هاى روسيه با جامعه اروپا و ناتو نيست، اگرچه در هر حال موجب كاهش قابل ملاحظه چالش هاى سنتى مابين روسيه و غرب خواهد شد.

در اجراى هدف هاى سياست نزديكى با ناتو و اروپاى غربى، به نظر مى رسد كه روسيه الگوى فرانسه تحت رياست دوگل در دهه شصت را مورد استفاده قرار داده است. دوگل با وجود قرار داشتن در اردوى غرب، در برهه اى از زمان، همكارى نظامى فرانسه را با ناتو به حال تعليق درآورد. سركوزى سال قبل همكارى كامل نظامى فرانسه با ناتو را تجديد كرد.

در نتيجه ابتكارات مدودف كه پيش از رسيدن به مقام رييس جمهورى هدايت شوراى امنيت ملى روسيه را عهده دار بوده انتظار مى رود سياست خارجى روسيه تنها به دفاع از منافع و امنيت ملى روسيه متكى شده و همكارى ها با غرب نيز متناسب با هدف هاى موضعى سياست خارجى كرملين باشد.

پيوستن به نقطه نظرهاى آمريكا و اروپاى غربى در تقابل با برنامه هاى اتمى ايران، از جمله نمونه هاى برخورد انتخابى در زمينه هاى همكارى سياسى روسيه با غرب به شمار مى رود.
XS
SM
MD
LG