لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۲

احتمال دیدار بوش و ایل در پایان خلع سلاح اتمی کره


بوش پیشتر کره شمالی را جزئی از محور شرارت دانسته بود.
بوش پیشتر کره شمالی را جزئی از محور شرارت دانسته بود.

الکساندر ورشبو، سفیر آمریکا در کره جنوبی، روز چهارشنبه، دوازده سپتامبر، گفت که اگر کره شمالی تا سال آینده میلادی همه سلاح های هسته ای خود را نابود کند این احتمال وجود دارد که جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود در نشستی مشترک با کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، شرکت کند.


وی گفت: اگر کره شمالی در این فکر است که با تخریب بخشی از تسلیحات هسته ای خود می تواند از کمک های جهانی برخوردار شود و روابط دیپلماتیک خود را با جامعه جهانی به حالت عادی باز گرداند سخت در اشتباه است.



اگر کره شمالی در این فکر است که با تخریب بخشی از تسلیحات هسته ای خود می تواند از کمک های جهانی برخوردار شود و روابط دیپلماتیک خود را با جامعه جهانی به حالت عادی باز گرداند سخت در اشتباه است.
سفیر آمریکا در کره جنوبی

آقای ورشبو که در یک نشست امنیتی صحبت می کرد، اظهار داشت: وی انتظار دارد کره شمالی تا پایان سال جاری میلادی به برنامه های هسته ای خود پایان دهد، اما به اعتقاد وی چالش بزرگتری که در پیش روی پیمان خلع سلاح اتمی کره شمالی قرار دارد نابودی سلاح هایی است که این کشور از قبل به آنها دست یافته است.


از سال ۱۹۵۳ میلادی که جنگ سه ساله در شبه جزیره کره پایان یافت، آمریکا و کره شمالی پیمان صلح را به طور رسمی امضا نکرده اند و در تاریخ پنجاه و چند ساله اخیر رهبران دو کشور هرگز با یکدیگر ملاقاتی نداشته اند.


جورج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده که پیش از این کره شمالی را در کنار دو کشور ایران و عراق به عنوان «محور شرارت» معرفی کرده بود هفته گذشته با اتخاذ سیاست نرمتر در قبال پیونگ یانگ اعلام کرد که اگر کره شمالی به برنامه های هسته ای خود پایان دهد واشینگتن آماده است قرارداد صلح را با کره شمالی امضا کند.


در همین رابطه دولت چین از اظهارات رییس جمهوری آمریکا استقبال کرد و کره جنوبی نیز گفت که امضای قرارداد صلح بین دو کشور آمریکا و کره شمالی در صدر موضوعاتی قرار دارد که رهبران دو کره جنوبی و شمالی در نشست ماه اکتبر خود در پیونگ یانگ مطرح خواهند کرد.


کره شمالی در سیزدهم فوریه سال جاری میلادی با امضای پیمان خلع سلاح اتمی پذیرفت به برنامه های هسته ای خود پایان دهد، اما برخی منتقدین با انتقاد از این پیمان معتقدند که در این قرارداد به سلاحهایی که این کشور از قبل ساخته و در اختیار دارد اشاره ای نشده است.


XS
SM
MD
LG