لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

آلمان متهم ترور رهبران کرد در میکونوس را آزاد می کند


تصویری از رستوران میکونوس پس از ترور رهبران کرد ایرانی در پاییز سال ۱۹۹۲
تصویری از رستوران میکونوس پس از ترور رهبران کرد ایرانی در پاییز سال ۱۹۹۲

دادستانی فدرال آلمان روز پنج شنبه اعلام کرد که متهم اصلی ترور چهار تن از ناراضيان کرد ايرانی در رستوران ميکونوس را آزاد می کند.


فرانک والنتا گفت که آقای دارابی اوایل ماه دسامبر از زندان آزاد می شود. بر اساس قانون آلمان حبس ابد وی پس از ۱۵سال مورد بازنگری قرار گرفته تا درباره اینکه آیا او می تواند آزاد شود یا نه، تصمیم گیری شود.


  • کاظم دارابی، از سوی دادگاهی در آلمان به عنوان متهم ماجرای قتل دکتر صادق شرفکندی، رهبر وقت «حزب دمکرات کردستان ايران» و سه نفر از دستياران وی، دستگير و به حبس ابد محکوم شده بود.

کاظم دارابی، از سوی دادگاهی در آلمان به عنوان متهم ماجرای قتل دکتر صادق شرفکندی، رهبر وقت «حزب دموکرات کردستان ايران» و سه نفر از دستياران وی، دستگير و به حبس ابد محکوم شده بود.


صادق شرفکندی، پس از قتل دکتر عبدالرحمان قاسملو، به عنوان رهبر حزب دموکرات کردستان ايران برگزیده شده بود . وی در پاييز سال ۱۹۹۲ به برلين، پایتخت آلمان دعوت شده بود تا درهمايش انترناسيونال سوسياليستی شرکت کند.



شبی که او همراه با دستيارانش در رستوران «ميکونوس» برلين مشغول صرف غذا و گفت وگو بود، به ناگهان تيمی از مهاجمان مسلح به انواع سلاح های خودکار به رستوران هجوم برده و او و سه نفر ديگر از ناراضيان کرد را به قتل رساندند.


در حکم دادگاه ميکونوس آمده است که آخرين رايزنی های «تروريست ها» برای انجام اين قتل، در منزل کاظم دارابی انجام شد.


دادگاه آلمان، متهمان اين حادثه را ماموران اعزامی از سوی وزارت وقت اطلاعات جمهوری اسلامی معرفی کرد و در حکم خود، شماری از سران وقت جمهوری اسلامی را به «آمريت» در اين قتل متهم کرد.


نام علی فلاحيان، وزير وقت اطلاعات ايران صريحا در آمريت اين قتل مطرح شد و حکم جلب بين المللی عليه او صادر شد.


پيش از صادق شرفکندی، دکتر عبدالرحمان قاسملو در وين (پايتخت اتريش) کشته شد. حزب دموکرات کردستان ايران، همواره اين قتل را نيز به جمهوری اسلامی نسبت داده است.


خشم خانواده رون آراد از آزادی کاظم دارابی


رسانه های اسراييل روز چهارشنبه از آزادی قريب الوقوع کاظم دارابی، خبر داده بودند و اعلام کرده بودند که خانواده رون آراد، کمک خلبان اسير اسراييلی برای بيان مخالفت خود با اين تصميم آلمان، در روزهای آينده به این کشور سفر می کنند.


به گزارش روزنامه اسراييلی معاريو و شبکه اول خبری تلويزيون اسراييل، آلمان به آگاهی اين کشور رسانده است که در نظر دارد در آينده ای بسيار نزديک، کاظم دارابی را از زندان آلمان آزاد کند.


شبکه اول تلويزيون اسراييل نيز اعلام کرد: «مسوولان ارشد آلمان روز شانزدهم اکتبر، با افراد خانواده رون آراد ديدار می کنند.»



از آنجا که اين تاريخ، دقيقا سالروز به اسارت رفتن رون آراد است، خانواده اين کمک خلبان گفته اند که «درد» آنها «صد چندان» شده است، اما در هرحال ملاقات را انجام خواهند داد.


  • دليل ارتباط اسراييل با ماجرای کاظم دارابی اين است که پيشتر اعلام شده بود، در جريان يک معامله بين المللی، آلمان هنگامی اين محکوم را آزاد می کند که دولت جمهوری اسلامی ايران درباره سرنوشت رون آراد، اطلاع قطعی به اسراييل دهد.


دليل ارتباط اسراييل با ماجرای کاظم دارابی اين است که پيشتر اعلام شده بود، در جريان يک معامله بين المللی، آلمان هنگامی اين محکوم را آزاد می کند که دولت جمهوری اسلامی ايران درباره سرنوشت رون آراد، اطلاع قطعی به اسراييل بدهد.

در اين معامله، مقامات آلمان قول هايی به آريل شارون، نخست وزير پيشين اسراييل، داده بودند.


در مرحله اول معامله که سه سال پيش صورت گرفت، گروه حزب الله لبنان، يک سرهنگ ارتش اسراييل را به نام «الخنان تتنبائوم» که به اسارت گرفته و به لبنان برده بود، آزاد کرد و در برابر، اسراييل، صدها نفر از زندانيان عرب و فلسطينی را آزاد کرد و نيز جسد دهها نفر از شبه نظاميان حزب الله و ديگر سازمان های لبنانی و عرب را که درعمليات چريکی عليه اسراييل کشته شده بودند، تحويل داد.


قرار بود، در مرحله بعدی و پس از آنکه معامله با ميانجی گری های گسترده و پشت پرده آلمان صورت گرفت، جمهوری اسلامی ايران و گروه حزب الله لبنان اطلاعات قطعی درباره سرنوشت رون آراد به دولت اسراييل بدهند و به دنبال آن، آلمان کاظم دارابی را آزاد و اسراييل نيز گروه ديگری از زندانيان عرب را رها کند.


مقامات اسراييل و رسانه های اين کشور گفته بودند که در چارچوب مرحله دوم معامله، قرار بود که آلمان همچنين عباس راحل را آزاد کند.


عباس راحل، عضو گروه حزب الله لبنان، طبق حکم دادگاه «ميکونوس» آلمان، کسی بود که «به دستور سران وقت جمهوری اسلامی ايران، قتل را در رستوان ميکونوس انجام داد.»


روزنامه معاريو، روز چهارشنبه نوشته است: «مقامات اسراييل بر اين باورند که گروه حزب الله لبنان به تلاش لازم برای آگاهی از سرنوشت رون آراد دست زد، اما دريافتن نتيجه قطعی ناکام ماند.»


خانواده رون آراد، گفته اند: «تصميم آلمان به آزاد کردن قريب الوقوع کاظم دارابی، يکی ديگر از برگ هايی را که می توانست به اسراييل در روشن شدن سرنوشت رون آراد کمک کند، برباد می دهد.»


XS
SM
MD
LG