لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

گزینه نظامی و برنامه اتمی ایران؛ تدارکات حمله آماده است؟


هواپيماهای جنگنده و بمب افکن آمريکايی در خليج فارس در آماده باش هستند.
هواپيماهای جنگنده و بمب افکن آمريکايی در خليج فارس در آماده باش هستند.

مقامات وزارت دفاع آمريکا اعلام کرده اند، با وجود آنکه توسل به گزينه نظامی عليه ايران، به خاطر بحران رو به گسترش اتمی اين کشور حتمی نيست، اما در صورت لزوم توسل به گزينه نظامی، طرح های جديد حملات نظامی آمريکا آماده و قابل اجراء است.


خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارشی به قلم رابرت برنز، تحلیلگر نظامی خود به بررسی چگونگی انتخاب گزینه نظامی علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای آن و میزان توانایی طرفین برای درگیری با یکدیگر پرداخته است.


رابرت برنز می نویسد: نيروهای ارتش آمريکا پس از مبارزات دشوار چندين ساله در خاک عراق و افغانستان، هم اکنون تحت فشارهای زيادی قرار دارند.


با اين حال دولت ايالات متحده آمريکا نيروی هوايی و دريايی خود را آماده کرده است تا چنانچه جرج بوش تصميم بگيرد که پايگاه های اتمی ايران را هدف قرار دهد، و يا آنگونه که گفته می شود دخالت های ايران در جنگ عراق را تلافی کند، به آن کشور حمله کنند .


نيروی دريايی آمريکا هم اکنون دارای يک ناو هواپيمابر با حدود شصت جت جنگنده و هواپيماهای ديگری در منطقه خليج فارس است، که در صورت بروز يک حمله نظامی، مورد استفاده خواهند گرفت.

از جمله اين اهداف، علاوه بر تاسيسات اتمی ايران نظير تاسیسات اتمی نطنز، می توان به پايگاه های شليک موشک های دوربرد ايران، پايگاه های سپاه پاسداران و نيروی دريايی ايران در تنگه هرمز اشاره کرد که يکی از شاهرگ های جريان نفت خليج فارس به شمار می آيد


.

توان نظامی آمریکا در خلیج فارس


نيروی دريايی آمريکا هم اکنون دارای يک ناو هواپيمابر با حدود شصت جت جنگنده و هواپيماهای ديگری در منطقه خليج فارس است، که در صورت بروز يک حمله نظامی، مورد استفاده خواهند گرفت.


همچنين حدود دوهزار و دويست سرباز نيروی دريايی به فرماندهی يک ناوگان عظيم به طور دائمی در کشتی هايی در منطقه حضور دارند.


هواپيماهای جنگنده و بمب افکن آمريکايی در خليج فارس، از جمله انواع مختلف هواپيماهای جنگی در خاک عراق و در مراکز عملياتی منطقه ای در قطر، به حال آماده باش قرار دارند.


با اين وجود نيروی زمينی ارتش آمريکا نه تنها به تازگی بازسازی نشده است، بلکه در ماه های اخير تحليل نيز رفته است. نيروی دريايی آمريکا در اوائل سال جاری يک ناو هواپيمابر ديگر به آب های خليج فارس اعزام کرد. اما اخيرا مجددا در اقدامی بی سر و صدا اين ناوگان را باز گرداند .


صحبت از انجام حمله نظامی آمريکا عليه ايران، گهگاه در بيانه های تند و تيز برخی از مقامات کاخ سفيد آمريکا، طی سال گذشته مطرح شده است.


برای مثال ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا در روز بيست و يکم اکتبر سال جاری اظهار داشت که «ايالات متحده آمريکا به ايران اجازه نخواهد داد تا سلاح اتمی داشته باشد و ايران در صورت ادامه راه خود در مسيری که به پيش گرفته است، با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.»


از سوی ديگر رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا بر اهميت حل مسئله اتمی ايران از طريق ديپلماسی تاکيد گذاشته است. آقای بوش روز هفدهم اکتبر اظهار داشت که تلاش ايران برای دستيابی به سلاح اتمی می تواند موجب آغاز «جنگ جهانی سوم» شود .


با اين حال جرج بوش در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نيکلاس سرکوزی، همتای فرانسوی خود به استفاده از گزينه نظامی عليه ايران اشاره ای نکرد .


وی گفت:«تصور آنکه ايران به سلاح اتمی دست پيدا کند بسيارخطرناک است. بنا براين زمان آن فرا رسيده است تا با همکاری يکديگر اين مسئله را از طريق راه های سياسی حل کنيم». آقای بوش افزود که نيکلاس سرکوزی نيز تمايل دارد که اين مسئله از طريق ديپلماسی حل شود .


قدرت ایران محدود است؟


قدرت نيروهای نظامی ايران عموما «محدود» تلقی می شود و ارتش ايران از جمله قوی ترين نيروهای نظامی خاورميانه به شمار نمی آيد.


اما به گفته آنتونی کوردزمن، يک کارشناس ارشد در مرکز تحقيقات استراتژيک و بين المللی آمريکا، دست کم گرفتن توانايی های جمهوری اسلامی ايران اشتباه است .


کوردزمن در اوائل سال جاری در مقاله ای نوشت:« قدرت نظامی ايران بيشتر حالت دفاعی دارد تا تهاجمی، اما ايران قبلا توانايی عظيم خود را در برابر فشار های خارجی و در برابر هرگونه تهاجمی، حتی در شرايطی به مراتب دشوارتر از شرايط فعلی، به خوبی نشان داده است.»


  • « قدرت نظامی ايران بيشتر حالت دفاعی دارد تا تهاجمی، اما ايران قبلا توانايی عظيم خود را در برابر فشار های خارجی و در برابر هرگونه تهاجمی، حتی در شرايطی به مراتب دشوارتر از شرايط فعلی، به خوبی نشان داده است.»
آنتونی کوردسمن، تحلیلگر آمریکایی

برآورد وی اين است که ارتش ايران از يک نيروی نظامی تقريبا سيصد و پنجاه هزار نفره برخوردار است. در حال حاضر علائم کمی از سوی مقامات ارشد نظامی آمريکا نشان داده می شود که حاکی از تصميم يا انجام تدارکات يک حمله نظامی عليه ايران باشد


.

رابرت گيتس بارها متذکر شده است که با وجود آنکه گزينه نظامی نمی تواند منتفی شود، اما تمرکز اصلی بر حل مشکل از طريق راه های سياسی و تحريم های اقتصادی است .


آقای گيتس در اواخر ماه اکتبر، در پاسخ به اين سئوال که آيا طرح جنگ عليه ايران به بن بست برخورده است و يا روال هميشگی خود را دنبال می کند گفت:«من آن را روال هميشگی توصيف می کنم.»


تعريف او از تحريم های جديد آمريکا عليه ايران، که در روز بيست و پنجم اکتبراعلام شد، چنين بود که آنها جلودار وقوع جنگ نيستند، بلکه يک راه چاره متناوب هستند .


يکی از مسئوليت های اصلی رييس جمهوری آمريکا حفظ و به روز درآوردن طرح های حملات احتمالی است که وی ممکن است عليه هر گونه دشمنی به اجراء درآورد. اين طرح های محرمانه، با محدوديت های زمانی و نظامی متفاوت و بر اساس سناريوهای احتمالی گوناگون برنامه ريزی می شوند .


در حال حاضر توسل به يک گزينه نظامی ديگر برای دولت آمريکا، تنها به انجام حملات نظامی مخفی توسط تکاورهای ويژه، نظير سربازهای نيروهای دلتا عليه تاسيسات اتمی اصلی ايران محدود می شود .


ادم ويليام فالون، فرمانده مرکزی ارتش آمريکا، فردی است که مسئوليت طراحی هرگونه حمله نظامی عليه ايران را به عهده دارد و در صورت دستور بوش آن را به اجراء خواهد گذاشت .


وی در مصاحبه ای که تلويزيون الجزيره اواخر سپتامبر با وی انجام داد، چشم انداز حمله نظامی عليه ايران را ضعيف تلقی کرد و گفت: «اين صدای مداوم طبل جنگ به نظر من نه مثبت و نه کارساز است.»


فالون در مصاحبه خود گفت: «پيش بينی نمی کند که جنگی عليه ايران درگيرد.»


او در سفر اخير خود به منطقه خليج فارس، کشورهای دوست آمريکا را مطمئن ساخت که ايران «چه از لحاظ نظامی و چه از لحاظ اقتصادی يا سياسی» به آن قدرتمندی ای که تظاهر می کند، نيست.


XS
SM
MD
LG