لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

ایران: موشک عاشورا با برد دو هزار کیلومتر ساخته ایم


ایران در شهریور ماه از يک موشک ديگر به نام « قدر» پرده برداری کرد که گفته می شود برد آن ۱۸۰۰ کيلومتر است.
ایران در شهریور ماه از يک موشک ديگر به نام « قدر» پرده برداری کرد که گفته می شود برد آن ۱۸۰۰ کيلومتر است.

وزير دفاع جمهوری اسلامی می گويد که ايران موشکی ساخته است که می تواند اهدافی را در مسافت دو هزار کيلومتری مورد هدف قرار دهد.


اين موشک جديد که عاشورا نامگذاری شده است، بردی معادل موشک شهاب – ۳ دارد ولی مصطفی نجار، وزير دفاع جمهوری اسلامی درباره تفاوت اين دو نوع سلاح توضيحی نداده است.


اين موشک می تواند اهداف آمريکايی را در منطقه خاورميانه و همچنين اسراييل را مورد حمله قرار دهد.


آمريکا و اسراييل بارها از برنامه های موشکی ايران ابراز نگرانی کرده اند و آمريکا اعلام کرده است که طرح سپر دفاع موشکی را که می کوشد در جمهوری چک و لهستان مستقر کند، با هدف مقابله با برنامه های موشکی ايران و در دفاع از اروپا صورت می گيرد؛ هرچند چنين طرحی با مخالفت روسيه روبه رو شده است.


بر اساس گزارش خبرگزاری نيمه رسمی فارس، وزير دفاع ايران در گردهمايی بسيجيان وزارت دفاع گفته است: « ساخت موشک عاشورا با برد دو هزار کيلومتر، موشک ضد زره، انواع راکت ها، موشک پدافند ضد هوايی، ساخت تانک، انواع خودروها و نفربرها و ساخت شناورهای سطحی و زير سطحی از اقدامات وزارت دفاع است.»


اين خبرگزاری هيچ گونه تصويری از موشک ياد شده منتشر نکرده است.


جمهوری اسلامی ايران در شهريور ماه امسال و در رژه نظامی به مناسبت سالگرد جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق از يک موشک ديگر به نام « قدر» پرده برداری کرد که گفته می شود برد آن ۱۸۰۰ کيلومتر است.


گرچه ايران بارها اعلام کرده است که در توسعه صنايع نظامی خود به پيشرفت های زيادی دست يافته است ولی کارشناسان نظامی می گويند که جمهوری اسلامی به ندرت جزئياتی درباره تسليحات ساخت خود ارائه کرده است تا بتوان صحت و سقم ادعاهای مطرح از سوی آن را تاييد کرد.

گرچه ايران بارها اعلام کرده است که در توسعه صنايع نظامی خود به پيشرفت های زيادی دست يافته است، ولی کارشناسان نظامی می گويند که جمهوری اسلامی به ندرت جزئياتی درباره تسليحات ساخت خود ارائه کرده است تا بتوان صحت و سقم ادعاهای مطرح شده را تاييد کرد.


حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران روز شنبه اعلام کرده بود که قرار است يک ناوشکن ساخت ايران و يک زير دريايی روز هفتم آذرماه به آب انداخته شود.


وی همچنين گفته بود که در رزمايش دريايی اين نيرو در بهمن ماه که در تنگه هرمز برگزار می شود از اين زيردريايی ساخت صنايع نظامی جمهوری اسلامی استفاده خواهد شد.


به گفته کارشناسان، تسليحات نظامی ايران که بر اساس طرح های چين و کره شمالی ساخته شده اند و يا از کشورهای ديگری چون روسيه خريداری شده اند قادر به مقابله با توان نظامی آمريکا نيستند، ولی می توانند وضعيت را در خليج فارس که محل عبور کشورهای نفتکش است دچار تزلزل و نا امنی کنند.


جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر بر سر پرونده هسته ای خود وارد يک منازعه ديپلماتيک با غرب شده و همزمان در ماه های اخير گزارش های زيادی درباره احتمال درگيری نظامی ميان تهران و واشينگتن در رسانه های بين المللی منتشر شده است.


آمريکا اعلام کرده است که برای حل و فصل مسئله اتمی ايران گزينه ديپلماسی را در دستور کار خود قرار داده است ولی ساير گزينه ها همچنان روی ميز است.


کشورهای غربی، تهران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح هسته ای می کنند، ولی جمهوری اسلامی اين اتهامات را رد می کند.


ايران گفته که برای حمله نظامی پيشقدم نخواهد شد، ولی به هرگونه تهاجم نظامی پاسخ خواهد داد.


مقامات نظامی جمهوری اسلامی در ماه های اخير بر شدت لحن خود در هشدار نسبت به هرگونه حمله نظامی عليه ايران افزوده اند و تهديد کرده اند که در صورت آغاز عمليات نظامی، اهداف آمريکا در خاورميانه از حملات ايران مصون نخواهد ماند.


XS
SM
MD
LG