لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

اعتراض به «کارشکنی» برای حضور نماینده نامزدها در پای صندوق رای


رییس کمیته صیانت از آراء انتخابات با انتقاد از مانع تراشی بر سر راه حضور نمایندگان نامزدها در پای صندوق های رای، وزارت کشور را به کارشکنی در این زمینه متهم کرد.

علی اکبر محتشمی پور به خبرنگاران در تهران گفت: نمایندگانی که نامزدها برای حضور در پای صندوق های رای معرفی می کنند، فرمانداری ها به آنها می گویند که بر سر چه صندوق ها و حوزه هایی حضور یابند و نظارت کنند.

وی گفته است که بر اساس قانون، نامزدهای انتخاباتی می توانند مشخص کنند نمایندگانشان سر کدام یک از صندوق ها حضور داشته باشند.

میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه تلویزیونی خود که سه شنبه از شبکه دوم پخش شد، درباره جابه جایی نمایندگان نامزدها گفت:« دخالت در فعاليت ناظر کانديداها را به فال نيک نمی‌گيرم و به دست اندر کاران توصيه می‌کنم که با مردم راه بيايند.»

کمیته صیانت از آراء از سوی میر حسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلبان در انتخابات دهم ریاست جمهوری تشکیل شده است تا بر جریان رای گیری و شمارش آراء نظارت داشته باشد.

آقای محتشمی پور در بخش دیگری از سخنان خود به تبلیغات رسانه های دولتی به نفع محمود احمدی نژاد و علیه میر حسین موسوی اشاره کرده و گفت: «در این زمینه ما شکایت مستندی از رویکرد این روزنامه ها به دستگاه قضایی ارسال کردیم و این دستگاه نیز به این روزنامه ها تذکر داده است.»

با این حال وی افزود: «ظاهرا مدیران مسئول این روزنامه ها احساس می کند هیچ قانونی نمی تواند جلوی آنها را بگیرد و آزادانه به هر اقدام خلاف قانونی دست می زنند.»

بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران، نامزدها نمی توانند از امکانات و رسانه های دولتی برای تبلیغ خود استفاده کنند ولی اصلاح طلبان بارها محمود احمدی نژاد و هواداران آنها را متهم کرده اند که از این امکانات به نفع خود استفاده می کنند.

در همین حال، روزنامه کیهان که زیر نظر حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه، اداره می شود در گزارش اصلی خود برای روز چهارشنبه، «هشدار جدی» داده که « آخرین پرده سناریوی افراطیون» آشوب پس از شکست است.

این روزنامه گفته که «رای احمدی نژاد» اوج گرفته است و پیروزی او در دور اول انتخابات قطعی شده است و به همین دلیل جبهه اصلاحات «به این باور رسیده اند که نه برای پیروزی بلکه برای پس از شکست باید فکری کرد و به همین دلیل اکنون برنامه ای جدی در حال اجراست که اولا شکست را توجیه کرده و ثانیا آن را به بحرانی برای نظام و دولت آینده تبدیل نماید.»

روزنامه کیهان در چهار سال گذشته از طرفداران سرسخت دولت محمود احمدی نژاد و عملکرد وی بوده و مخالفان او را به برپایی انقلاب مخملین با استفاده از رنگ و نمادهای سبز متهم کرده است.

از سوی دیگر، آخرین برنامه کاندیداها در تلویزیون دولتی ایران با حضور میر حسین موسوی در شبکه دوم پایان یافت و موضوع اختصاص وقت به محمود احمدی نژاد برای پاسخ دادن به آنچه که اتهام زدن نامزدهای رقیب به وی در غیاب او خوانده شده است در هاله ای از ابهام است.

آقای احمدی نژاد می گوید که میر حسین موسوی و مهدی کروبی در غیاب او و در مناظره تلویزیونی با یکدیگر، به او اتهام زده اند که خواستار پاسخگویی به آن است.

این درخواست در حالی مطرح می شود که افراد و مقام های جمهوری اسلامی معترض به اظهارات آقای احمدی نژاد در مناظره وی با موسوی نیز خواسته مشابه ای مطرح کرده اند که صدا و سیمای ایران رسیدگی به آن را به پس از انتخابات موکول کرده است.

به همین دلیل، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که خانواده اش از سوی رییس جمهور ایران به فساد اقتصادی متهم شده است نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشته و خواستار موضعگیری او در این زمینه شده است.

آیت الله علی خامنه ای هنوز به این نامه پاسخی نداده است.
XS
SM
MD
LG