لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

احمد منتظری: ولی فقیه احتیاج به مشاورین بیشتری دارد


آیت الله حسینعلی منتظری اخیرا گفته است که نظرات ولى فقيه تنها در امور فقهى بر ديگران مقدم است.
آیت الله حسینعلی منتظری اخیرا گفته است که نظرات ولى فقيه تنها در امور فقهى بر ديگران مقدم است.

آيت الله حسينعلى منتظرى، سرشناس ترين روحانى منتقد حكومت ايران گفته است: نظرات ولى فقيه تنها در امور فقهى بر ديگران مقدم است و در ساير امور اداره حكومت بايد به نظر كارشناسان رجوع شود.


آقاى منتظرى اين سخنان را روز جمعه، ۲۹ آذر، و طى ديدار «ابراهيم يزدى» دبيركل و برخى ديگر از اعضاى نهضت آزادى ايران با وى در قم ايراد كرد و افزود: مسائلى مانند رابطه با آمريكا و يا روابط سياسى با ساير كشورها در حوزه كارى ولى فقيه قرار نمى گيرد.


احمد منتظرى، فرزند آيت الله منتظرى در گفت و گو با «راديو فردا» می گوید که ولی فقیه باید تعداد مشاوران خود را افزایش دهد ولی تصمیم گیرنده نهایی خود فقیه خواهد بود.


راديو فردا: آيت الله منتظرى در ديدار اعضاى نهضت آزادى با وى درباره لزوم اجتهاد تخصصى سخنرانى كرد. با توجه به شرايط حاكم و وجود ولايت مطلقه فقيه در جمهورى اسلامى ايران چگونه مى توان از اجتهاد تخصصى سخن گفت؟


احمد منتظرى: توضيح اين است كه چون همۀ امور تخصصى است، به خاطر پيدا كردن طرق مختلف و پيشرفت، دامنۀ وسيع داشتن همۀ ابعاد حكومتدارى، ايشان در واقع مسئلۀ دو دو تا چهار تا گفتند، كه فقيه متخصص فقه است، نه متخصص سياست و نه متخصص اقتصاد.


گفت و گوی مریم منظوری با احمد منتظری در باره تخصصی شدن فقه


در واقع فقيه بايد بداند كه در قواى سه گانه، در قوۀ مقننه قانونى خلاف اسلام تصويب نشود و خلاف فقه اسلام تصويب نشود، در مرحلۀ اجرا، مجريان خلاف اسلام و خلاف فقه اسلامى كارى انجام ندهند و در قوۀ قضاييه هم به همين صورت و فقط همين، يعنى بايد اين سه قوه را نظارت كامل و نظارت فقهى داشته باشد، كه خلاف اسلام عمل نشود، چون جمهورى اسلامى است.


  • «با توجه به گسترده شدن علوم و گسترده شدن فروعات فقهى، خود به خود بايد افراد زيادى در رشته هاى مختلف كار كنند و نهايتا نظر خود را به ولى فقيه منتقل كنند و ايشان تصميم نهايى را بگيرند.»

احمد منتظری


ولى امور تخصصى اقتصادى و سياسى بايد به متخصصين واگذار شود، يعنى متخصصين وزارت خارجه، بايد تشخيص دهند، كه آيا ارتباط با فلان كشور صحيح است يا خير و متخصصين وزارت اقتصاد، بايد تصميم گيرند، كه فعاليت اقتصادى بايد به چه صورت باشد، نه اينكه شخصى كه متخصص فقه است، بخواهد در سياست و در اقتصاد هم، دخالت كند.


به نظر شما، صحبت هاى ايشان با هدف شخص خاصى در دستگاه حكومتى ايران صورت مى گيرد، يا در هر حال به شكل كلى ايراد شده است؟


كاملا به شكل كلى است، يعنى ايشان اين نظام را از خود مى داند و براى آن زحمت كشيده، احساس مى كند كه بايد در حفظ آن كوشا باشد و بى تفاوت نباشد و بر خلاف كسى كه براى اين نظام ارزشى قائل نيست و سكوت مى كند و مى گويد هر بلايى سر نظام آمد به ما مربوط نيست.


ايشان انتقاد مى كند، انتقاد سازنده در جهت اصلاح امور، كه مبادا اين نظامى كه اين همه براى آن زحمت كشيده شده، اين همه خسارت به مملكت و مردم آن وارد شده و نظام تشكيل شده، بايد حفظ و اصلاح شود، و خداى ناكرده، از راه اصلى منحرف نشود.


آقاى منتظرى! با مطرح شدن بحث اخير در مورد اجتهاد تخصصى و شورايى شدن اجتهاد، به نظر شما، تكليف ولايت فقيه در نظام جمهورى اسلامى ايران چه خواهد بود؟ ولايت فقيه چه جايگاهى پيدا خواهد كرد؟


جايگاه آن محفوظ است ولى فكر مى كنم احتياج به مشاورين بيشترى خواهد داشت. در امور مختلف فقهى ايشان مشاورين داشته باشند كه بتوانند از نظرات آنها استفاده كنند، ولى مسلما تصميم گير نهايى خود ولى فقيه خواهد بود. ولى با توجه به گسترده شدن علوم و گسترده شدن فروعات فقهى، خود به خود بايد افراد زيادى در رشته هاى مختلف كار كنند و نهايتا نظر خود را به ولى فقيه منتقل كنند و ايشان تصميم نهايى را بگيرند.


شاهد اين موضوع هستيم، چه در ايران و چه در ساير نقاط دنيا، كه بحث تخصصى شدن سال ها است كه جريان پيدا كرده، حتى مى دانيد كه آقاى هاشمى رفسنجانى هم اخيرا همين مسئله را مطرح كردند. فكر مى كنيد ضرورت مطرح شدن اين بحث، از طرف چهره هاى سرشناس، چيست؟


فكر مى كنم لزوم اين از طرف ايشان احساس شده، آقاى هاشمى رفسنجانى هم، به عنوان يكى از دلسوزان اين نظام، مطرح كرده كه اين مسئله بايد هرچه زودترانجام شود، يعنى يك نفر نمى تواند از عهدۀ همۀ فقوهات فقهى و از عهدۀ همۀ مسائل فقهى بر بيايد و تصميم درستى بگيرد و خود به خود بايد تخصصى شود و رشته هاى مختلف، چون ولى فقيه يك نفر هست، خود به خود رشته هاى مختلف، زير نظر ولى فقيه خواهد بود و تصميم گيرى نهايى با ولى فقيه خواهد بود.


XS
SM
MD
LG