لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۳

مسکو، گرانترین شهر جهان شناخته شد


هزينه زندگی خارجيان در مسکو تقريبا يک و نيم برابر نيويورک است.(عکس: EPA)
هزينه زندگی خارجيان در مسکو تقريبا يک و نيم برابر نيويورک است.(عکس: EPA)

بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه، ۲۵ ژوئيه، منتشر شد مسکو گرانترين شهر جهان برای زندگی خارجيان است و پس از آن شهرهای توکيو و لندن در مقام های دوم و سوم قرار دارند.


در اين گزارش که توسط موسسه بريتانيايی «مرکر» تهيه شده، هزينه ها در نيويورک مبنا قرار گرفته و ۲۰۰ قلم مخارج روزانه زندگی مثل حمل و نقل، غذا، پوشاک و تفريحات در بيش از ۱۴۰ شهر جهان با يکديگر مقايسه شده است.


براساس اين گزارش هزينه زندگی خارجيان در مسکو تقريبا يک و نيم برابر نيويورک است و برای سومين سال پياپی گرانترين شهر دنيا معرفی شده و در مقابل برای ششمين سال پياپی، آسونسيون، پايتخت پاراگوئه ارزانترين شهر برای زندگی خارجيان شناخته شده است.


بر اساس اين بررسی، شهر پراگ، پايتخت جمهوری چک با جهشی بی سابقه از نظر افزايش هزينه زندگی برای خارجيان روبرو شده و از رتبه ۴۹ در سال گذشته به رتبه ۲۹ رسيده است. شهر استانبول در بخش اروپايی ترکيه نيز ۱۵ پله جهش داشته و در مقام ۲۳ قرار گرفته است.


در خاورميانه، شهر تل آويو، پايتخت اسرائيل گرانترين شهر خاورميانه شناخته شده است و در رتبه ۱۴ جهانی قرار دارد. شهرهای دبی و ابوظبی در امارات متحده عربی در اين فهرست جهانی سقوط داشته اند و به ترتيب در رتبه های ۵۲ و ۶۵ قرار گرفته اند.


در گزارش ياد شده که رتبه های پنجاه شهر را اعلام کرده است به موقعيت کنونی تهران، پايتخت ايران، اشاره ای نشده است.


بر اساس اين بررسی، شهر پراگ، پايتخت جمهوری چک با جهشی بی سابقه از نظر افزايش هزينه زندگی برای خارجيان روبرو شده و از رتبه ۴۹ در سال گذشته به رتبه ۲۹ رسيده است. شهر استانبول در بخش اروپايی ترکيه نيز ۱۵ پله جهش داشته و در مقام ۲۳ قرار گرفته است.

شهرهای آفريقايی در اين رتبه بندی پايين تر رفته اند و تنها لاگوس، پايتخت نيجريه با هفت پله صعود در رتبه سی ام گرانترين شهرهای جهان قرار گرفته است.


در اين گزارش اشاره می شود که به دليل بحران اعتباری فعلی و افزايش نرخ تورم، مردم در سراسر جهان اين گرانی را لمس می کنند ولی در برخی از کشورها افزايش هزينه ها بيشتر از نقاط ديگر بوده است.


ايوون تريبر، يکی از پژوهشگران ارشد موسسه «مرکر» می گويد: بررسی های ما نشان داده که نرخ اقلامی مثل سوخت، مواد غذايی و يا مسکن در همه جا افزايش يافته اند ولی نرخ افزايش يکسان نيست و برخی از کشورها نرخ تورم بيشتری دارند.


يکی از عواملی که در اين گزارش به عنوان دليل افزايش ناهمگون هزينه ها به آن اشاره شده تغييرات سال های اخير در ارزش برابری ارزهای مهم جهان است. به عنوان مثال نرخ برابری روبل روسيه، يورو و ين ژاپن همه افزايش يافته اند در شرايطی که ارزش دلار کاهش يافته است.


به اين دليل هزينه اعزام کارمندان عالی رتبه شرکت های آمريکايی به شهرهای ديگر جهان بيشتر از گذشته است. در صورتی که پايين آمدن ارزش دلار ممکن است باعث جلب تعداد بيشتری از اتباع کشورهای خارجی به اقامت در شهرهای آمريکا شود.


خانم ايوون تريبر می گويد: گزارش امسال نيز نشان می دهد که شهرهای گران اروپا و آسيای شرقی مثل هميشه در ۲۰ مقام اول اين فهرست قرار دارند ولی در سال های اخير برخی از پايتخت های کشورهای اروپای شرقی و يا برزيل، هند و ترکيه نيز که از اقتصاد در حال رشد و فعالی برخوردارند به جمع ۲۰ شهر گران دنيا می پيوندند.


پس از مسکو ، توکيو و لندن، دو شهر آسيايی ديگر سئول و هنگ کنگ در مقام های چهارم و پنجم هستند و اسلو پايتخت نروژ در مقام ششم.


در خاورميانه، تل آويو در مقام چهاردهم اين فهرست است و دوبی و ابوظبی به ترتيب در رديف ۵۲ و ۶۵ قرار دارند. کاهش ارزش واحد پول امارات عربی متحده تحت تاثير دلار به نسبت سال های قبل، باعث شده که هزينه زندگی برای خارجيان در اين شهر به نسبت ساير نقاط جهان پايين تر باشد.


XS
SM
MD
LG