لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

«حرف متکی درباره سوخت نیروگاه بوشهر تازه نیست»


راه اندازی نیروگاه بوشهر بارها به تاخیر افتاده است.
راه اندازی نیروگاه بوشهر بارها به تاخیر افتاده است.


رییس شرکت روسی «تول» که دست اندرکار توليد سوخت اتمی روسيه است، می گوید: سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر در تیرماه سال جاری از سوی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی لاک و مهر شده بود و این خبر تازهای نیست که از سویوزیر امور خارجه ایران اعلام شده است.


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران اوایل هفته جاری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلژیکی خود در تهران به خبرنگاران گفت: سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر، توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی بازرسی و لاک و مهر شده ‌است و آمده تحویل به ایران است.


یوری آلنین، رییس شرکت «تول» اظهار داشت: سوخت اتمي ويژه نيروگاه بوشهر از چند ماه پیش و پس از تجديد گواهی، با حضور كارشناسان ايرانی در كانتينرهای مخصوص حمل، بارگيری شده و در انبار نگهداری مي‌شود.


وی روز دوشنبه در مصاحبه با رادیو « اکو مسکو» افزود: این کانتیرها در تیرماه سال جاری از سوی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی لاک و مهر شدند و هر زمان كه دستور حمل اين سوخت داده شود به فاصله سه روز به نيروگاه اتمی بوشهر تحويل داده خواهد شد.



  • تاريخ انتقال سوخت اتمي به ايران به نظر مديريت شركت « اتم‌ استروی ‌اكسپورت» مسئول احداث نيروگاه اتمی بوشهر بستگی دارد.
یک مقام روسی

این مقام روسی گفت: تاريخ انتقال سوخت اتمي به ايران به نظر مديريت شركت « اتم‌ استروی ‌اكسپورت» مسئول احداث نيروگاه اتمی بوشهر بستگی دارد.


در همین حال سخنگوی شرکت «اتم استروی اکسپورت» نیز در مصاحبه با این شبکه رادیویی ضمن تایید اظهارات رییس شرکت «تول» گفت: مقدمات قانونی و مجوزهای فنی لازم در رابطه با ارسال سوخت نیروگاه بوشهر از چند ماه پیش مهيا شده و محل نگهداری سوخت نيز آماده است.


ایرینا یوسیپووا افزود: براين اساس و طبق تعهدات، مانعی در این زمينه وجود نداشته و در صورت حل مسایل و مشکلات بوجود آمده با طرف ایرانی و همچنین اجازه دولت روسیه، در اسرع وقتسوخت نیروگاه بوشهر به ايران ارسال خواهد شد.


مقامات جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بودند که برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با روسیه به « تفاهمات خوبی» رسیده اند.


اما این موضوع، از سوی « اتم استروی اکسپورت»، شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر تایید نشده است.


به عقیده روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو، مسایل مالی مربوط به نیروگاه بوشهر همچنان حل نشده است و شرکت « اتم استروی اکسپورت » با توجه به طولانی شدن این پروژه و همچنین عدم دریافت تجهیزات جانبی از سوی اوکراین، اسپانیا و بلغارستان قادر به ادامه آن در چارچوب قرارداد فعلی نيست.


به نوشته اين روزنامه، در حال حاضر كميته مشترك مربوطه در اين خصوص در حال مذاكرات است، اين مذاكرات دائمي و همواره در محوطه ساختماني بوشهر و يا از طريق تلفن با مسكو صورت می ‌پذيرد اما تهران تاکنون موفق نشده مسكو را به راه‌ اندازی نیروگاه اتمی بوشهر قانع سازد.


XS
SM
MD
LG