لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

متكى: حمایت از غزه براى تامین امنيت ايران است


منوچهر متکی دولت خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس را «غیر قانونی» خواند.(عکس: AFP)
منوچهر متکی دولت خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس را «غیر قانونی» خواند.(عکس: AFP)
جمهورى اسلامى ايران كه از سوى اسرائيل به تجهيز نظامى گروه حماس متهم شده است، مى گويد كه حمایت از فلسطینی ها و مردم غزه براى تامين امنيت ايران است.

منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، روز چهارشنبه در «همايش سازمان هاى مردم نهاد در حمايت از مردم مظلوم غزه» گفت: اين حمايت ها بايد صورت بگيرد؛ چرا كه اين موارد هزينه نيست، بلكه سرمايه گذارى براى امنيت مان است.

وى از دستيابى گروه حماس به سلاح حمايت كرد و گفت: اين كه بگوييم يك جنبش مقاومت از كجا و چگونه سلاح به دست مى آورد، سوال انحرافى است.

وزير امور خارجه ايران خطاب به برخى از كشورها كه از آنها به عنوان حامى «رژيم صهيونيستى» نام برد، گفت: «شما ۳۰۰ تن بمب را براى دادن به رژيم صهيونيستى به مناقصه گذاشتيد و آن وقت مي گوييد مقاومت نبايد سلاح داشته باشد.»

وى نگفت كه آيا جمهورى اسلامى از اين گروه حمايت نظامى خواهد كرد يا نه ولى افزود: ملتى كه مى خواهد از خودش دفاع كند بسيار طبيعى است كه ابزار مقاومت را به دست مى آورد، از هر كجا مقدور باشد.

كشورهاى غربى و اسرائيل در گذشته بارها جمهورى اسلامى ايران را به حمايت مالى و تسليحاتى گروه حماس در نوار غزه متهم كرده اند ولى تهران همواره اعلام مى كند كه اين حمايت ها تنها معنوى است و جنبه كمك رسانى دارد.

  • «دوران رياست حكومت خودگران فلسطين به سر آمده و طبق روال موجود بايد انتخابات مجددى برگزار شود و لذا در اختيار قرار دادن اختيارات و كمك ها در اختيار مجموعه خودگردان شبهه جدى و قانونى دارد.»
  • وزیر امور خارجه ایران
گروه حماس از ژوئن سال ۲۰۰۷ و در جريان درگيرى با رقيب فلسطينى خود، جنبش فتح به رهبرى محمود عباس، نوار غزه را به كنترل كامل خود در آورده است. اين گروه از سوى اتحاديه اروپا، اسرائيل و آمريكا به عنوان سازمانى تروريستى معرفى شده است.

اسرائیل می گوید که گروه حماس از طریق مرز نوار غزه با مصر اقدام به قاچاق سلاح، سوخت و مواد غذایی می کند.

«غير قانونى» خواندن دولت عباس

وزير امور خارجه جمهورى اسلامى در سخنانى كه به طور صريح نظرات ايران را در باره بحران غزه بيان مى كرد، دولت تشكيلات خودگردان فلسطينى به رهبرى محمود عباس را «غير قانونى» خواند.

آقاى متكى گفت: دوران رياست حكومت خودگران فلسطين به سر آمده و طبق روال موجود بايد انتخابات مجددى برگزار شود و لذا در اختيار قرار دادن اختيارات و كمك ها در اختيار مجموعه خودگردان شبهه جدى و قانونى دارد.

وى «از برخى تصميم ها در باره بازسازى نوار غزه » انتقاد كرد و خواستار آن شد تا كمك ها «در اختيار دولت قانونى و دمكراتيك حماس كه نماينده فلسطينى هاست» قرار بگيرد.

كشورهاى عربى طرح هايى را براى بازسازى نوار غزه اعلام كرده اند و عربستان به تنهايى تعهد كرده است كه يك ميليارد دلار به اين منطقه كمك كند.

كشورهاى عربى و غربى تنها دولت تشكيلات خودگردان فلسطينى را در كرانه باخترى و نوار غزه به رسميت مى شناسند و اين در حالى است كه ايران گروه حماس را دولت قانونى در سرزمينى هاى فلسطينى مى داند.

پايان آتش بس ميان حماس و اسرائيل كه به جنگ ۲۲ روزه ميان آنها انجاميد اختلافات ميان ايران و كشورهاى عربى بر سر چگونگى برخورد با اين بحران را تشديد كرد.

ايران از موضع كشورهاى عربى به دليل آنچه كه سكوت در برابر «جنايات اسرائيل» در نوار غزه خواند، به شدت انتقاد و آنها را به سازشكارى و همراهى با اسرائيل متهم كرد.

كشورهاى عربى در عين حال كه اقدامات اسرائيل در غزه را محكوم كردند ولى گروه حماس را نيز در شعله ور كردن آتش جنگ در اين منطقه مقصر دانستند.

در جريان اين درگيرى كه روز ۲۷ دسامبر سال گذشته شروع شد ۱۳۰۰ نفر كشته و بيش از پنج هزار نفر نيز زخمى شدند. اين جنگ نزديك به دو ميليارد دلار خسارت نيز بر جاى گذاشت.

ارتش اسرائيل روز چهارشنبه اعلام كرد كه سه روز پس از اعلام آتش بس، تمام نيروهاى خود را از نوار غزه بيرون كشيده است.
XS
SM
MD
LG