لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

متکی: تا تغییر رویکرد آمریکا نمی توان تصمیم خاصی گرفت


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می گوید تا زمانی که رویکرد آمریکا تغییر نکند ایران نمی تواند تصمیم خاصی بگیرد.

منوچهر متکی در گفت و گو با شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران گفت: بحث رابطه با آمریکا تنها بحث ما نیست و بحث دیگر، مسائلی است که بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا وجود دارد.

وی افزود: «آمریکایی ها در مسائلی که مطرح می کنند تا تغییر رویکرد خود را در عمل نشان ندهند ما نمی توانیم تصمیم خاصی بگیریم.»

طی هفته اخیر بحث رابطه ایران و آمریکا در اظهارات مقام های جمهوری اسلامی ایران به طور مرتب مورد اشاره قرار گرفته است.

به دنبال اعلام آمادگی ترکیه برای میانجی گری میان تهران و واشینگتن برای حل اختلافات خود، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران آن را رد کرد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران نیز در دیدار با عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه گفت، « دولت آمريكا در حال ادامه همان مسير قبلى است و هيچ نشانه اى از تلاش براى جبران خطاها ديده نمى شود.»

وى در توضيح اين «خطاها» گفت: «آمريكا در قضاياى افغانستان و عراق مرتكب خطا و اشتباه بزرگى شد و موضع دولت كنونى آمريكا در مسئله غزه نيز يكى ديگر از خطاهاى بزرگ آمريكا است.»

عبدالله گل پیش از سفر به ایران خواستار تغییر موضع سیاسی تهران در قبال آمریکا شده بود و افزود: روی کار آمدن اوباما در آمریکا بسیار مهم است و در نتیجه «همه کشورها باید سیاست های خود را مورد تجدید نظر قرار دهند.»

«آمریکایی ها در مسائلی که مطرح می کنند تا تغییر رویکرد خود را در عمل نشان ندهند ما نمی توانیم تصمیم خاصی بگیریم.»

وزیر امور خارجه ایران
باراک اوباما و دولت وی از زمان روی کار آمدن در آمریکا لحن خود را نسبت به دولت جرج بوش در برابر ایران تغییر داده اند و بارها از در پیش گرفتن دیپلماسی مستقیم از جمله گفت و گو با ایران سخن گفته اند.

واشینگتن می گوید که در حال بازنگری سیاست های خود در قبال ایران است.

منوچهر متکی در گفت و گوی تلویزیونی خود، تغییر لحن آمریکا را کافی نمی داند و می گوید: «ما چیز تازه ای نمی بینیم و تغییر رویکردی را در عمل مشاهده نمی کنیم و هیچگاه قضاوت بر روی تغییر لحن صورت نمی گیرد بلکه در نوع تغییر رویکرد آنها در جریان های عملی است که می توان قضاوت منطقی کرد.»

این مقام ایرانی در باره میانجی گری دیگر کشورها برای بهبود مناسبات تهران و واشینگتن گفته است: «برای میانجی گری برنامه خاصی نداشتیم و در گفت و گوهایی که با مقامات کشورهای دیگر داریم، آنها می گویند، آمریکائی ها می خواهند با نظرات شما آشنا شوند.»

وی افزود: «ما نیز باید ببینیم به لحاظ محتوایی رویکرد جدید آمریکا چه محتوای تازه ای یافته است و یادآوری این نکته نیز اهمیت دارد که ما هیچگام مخالف ایجاد تغییر نبوده ایم اما باید این تغییرات در جایی خود را نشان دهد.»

ایران و آمریکا از سه دهه پیش تا کنون مناسبات رسمی با یکدیگر ندارند و همواره تنش و دشمنی بر روابط آنها حاکم بوده است.

اختلافات دو کشور دایره وسیعی را در بر می گیرد که از جمله آنها برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، حضور نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان، اتهام دخالت ایران در امور کشورهای خاورمیانه، حمایت تهران از گروه های شبه نظامی حماس و حزب الله لبنان و تحریم های آمریکا علیه تهران است.

باراک اوباما گفته است که اگر ایران مشت گره کرده خود را باز کند دست دوستی آمریکا به سوی این کشور دراز خواهد شد. اخیرا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از ایران برای شرکت در نشست افغانستان دعوت خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از این دعوت استقبال کرده است ولی منوچهر متکی به تلویزیون دولتی ایران گفته است: موضوع شرکت ما در حل مسئله افغانستان، ارتباطی با رابطه ما با آمریکا ندارد.
XS
SM
MD
LG