لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۷

ایران: نامه کوشنر به اتحادیه اروپا «غیر قانونی» است


وزیر امور خارجه ایران گفته است که نامه ای برای برنار کوشنر ارسال خواهد کرد.
وزیر امور خارجه ایران گفته است که نامه ای برای برنار کوشنر ارسال خواهد کرد.

وزير امور خارجه ايران شنبه شب فراخوانی فرانسه برای تحريم های شديدتر عليه ايران خارج از چارچوب شورای امنيت را «غير قانونی» دانست و گفت که ایران از برنامه هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد.


واکنش منوچهر متکی به نامه ای است که هفته گذشته برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه برای همتايان اروپايی خود ارسال کرد و خواستار آن شد تا تحريم های مالی عليه تهران تشديد شود.


منوچهر متکی با حضور در شبکه دوم تلويزيون دولتی ايران، نامه همتای فرانسوی اش را «بی پايه» خواند و گفت که به اين نامه پاسخ خواهد داد.


وی گفت: «ظرف روزهای آينده نامه ای برای وی خواهم فرستاد و يک نسخه از آن را نيز برای وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا ارسال می کنم و يادآوری خواهم کرد که سخنان آقای کوشنر تا چه اندازه غير قانونی و غير منطقی است.»



  • «ظرف روزهای آينده نامه ای برای وی (کوشنر) خواهم فرستاد و يک نسخه از آن را نيز برای وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا ارسال می کنم و يادآوری خواهم کرد که سخنان آقای کوشنر تا چه اندازه غير قانونی و غير منطقی است.»
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران

وزير امور خارجه ايران افزود که « آنها يک پيام روشن دريافت خواهند کرد مبنی بر اينکه حق ايران ( برای دستيابی به فناوری هسته ای) قابل معامله نخواهد بود. و اين چيزی نيست که کسی در جمهوری اسلامی بخواهد از آن عقب نشينی کند.»


آقای کوشنر در نامه خود به وزيران امور خارجه ۲۶ کشور عضو اتحاديه اروپا گفته است که برای وادار کردن ايران به اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل و توقف فعاليت های حساس هسته ای اين کشور، ضروری است که اتحاديه اروپا «تحريم هايی خارج از چارچوب شورای امنيت سازمان ملل متحد» عليه جمهوری اسلامی اعمال کند.


وی در ماه گذشته نيز با اظهاراتی که جنجال برانگيز شد، گفت: جهان بايد خود را برای احتمال جنگ با ايران بر سر برنامه هسته ای آن آماده کند.


سخنان وزير امور خارجه فرانسه در هفته های اخير عليه برنامه هسته ای تهران سبب شد تا وزارت امور خارجه ايران هفته گذشته با احضار کاردار فرانسه نسبت به اين سخنان اعتراض کند.


درخواست برای عضویت در شورای امنیت


منوچهر متکی، در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود گفته است: جمهوری اسلامی ایران در خواستی را برای پذیرش خود به عنوان یک عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل به این شورا ارائه داده است.


وزیر امور خارجه ایران افزوده است: با برخی کشورها که خود مایل هستند در این شورا عضو شوند برای حمایت از درخواست ایران به توافق رسیده اند.


شورای امنیت سازمان ملل، پنج عضو دائمی دارد که عبارتند ازچین، فرانسه، روسیه، آمریکا و بریتانیا و ده کشور نیز به طور دوره ای برای مدت دوسال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان اعضای غیر دائم این شورا انتخاب می شوند.


چمهوری اسلامی در حالی خواهان عضویت در شورای امنیت سازمان ملل شده است که رهبران ایران بارها این شورا را «عامل دست قدرت های بزرگ» خوانده و قطعنامه های آن را «غیر قانونی» دانسته اند.


XS
SM
MD
LG