لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

موسوى: امروز حتى هاشمى رفسنجانى را تحمل نمى كنند


مير حسين موسوى، نامزد معترض انتخابات رياست جمهورى، روز چهارشنبه با انتقاد از فضاى سياسى ايران گفت: امروز حتى حضور فردى مثل هاشمى رفسنجانى را نيز تحمل نمى كنند.

آقاى موسوى در ديدار با با گروهى از اساتيد دانشگاه و مديران رسانه ها بر ادامه پيگيرى مدنى مطالبات تاكيد كرد و از مردم خواست تا در اين راه بر تدبر و تدبير تكيه كنند.

وى افزود: «در آينده بايد ذيل شعارهايى جمع شد كه بتوانند اجماع عمومى را ايجاد كنند. نماد سبز در ماه‌هاى گذشته نشان داد كه مى‌ توان افراد بسيارى را با گرايش‌ ها و منافع مختلف در كنار يكديگر قرار داد، به نحوى كه همه آنها بر سر حداقل‌ هايى به توافق برسند.»

اين نامزد معترض مى گويد: «از اين پس با دولتى سر و كار داريم كه نخبگان تمايلى براى كار كردن در اين دولت ندارند و از سوى ديگر دولت نيز تمايلى براى استفاده از تجربه نخبگان ندارد.»

آقاى موسوى اظهار داشت: «اين يعنى فقدان كارآمدى و مشروعيت كه هم مى تواند مشكلات داخلى را افزايش دهد و هم زمينه رشد مشكلات خارجى را دامن بزند.»

نخست وزير سابق ايران يكى از نامزدهاى اصلى در انتخابات رياست جمهورى دهم بود كه دنبال اعلام نتيجه آن مبنى بر معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان فرد پيروز اعلام كرد كه در اين انتخابات تقلب هاى گسترده اى صورت گرفته است.

آقاى موسوى با رد نتيجه انتخابات گفت كه دولت بر آمده از آن را به رسميت نمى شناسد و نامشروع است.

اين نامزد معترض به انتخابات در ديدار روز چهارشنبه خود به تمايل قدرت به «مطلق شدن» اشاره كرد و گفت: «تنها تحركات مردمى مى تواند به اين ميل مهار بزند.»

وى افزود: «براى همين حضور مردم در شكل گيرى گفتمان مورد نياز در صدر نيازها قرار دارد، آن هم در وضعى كه اين روزها حتى حضور فردى مثل هاشمى رفسنجانى را نيز تحمل نمى كنند. وقتی در بخش‌هایی از حاکمیت امثال آقای هاشمی هم تحمل نشوند جامعه لاجرم به سمت نظامی‌تر شدن و امنیتی‌تر شدن پیش خواهد رفت که هیچ‌کس از این مسئله استقبال نخواهد کرد.»

«ما در انتخابات قدرت همگانى را تجربه كرديم؛ قدرتى كه مى تواند هيچ قيد و بندى نداشته باشد، براى همين مى خواهيم با يك مركزيت كوچك سياسى متشكل از برخى چهره هاى سياسى زمينه تولد يك هويت بزرگ اجتماعى را ايجاد كنيم.»
نتيجه انتخابات رياست جمهورى موجى از اعتراض ها و تظاهرات خيابانى را در تهران و ساير شهرهاى ايران به دنبال داشت و معترضان خواستار ابطال انتخابات شدند. اين اعتراض ها هم اكنون نيز ادامه دارد و هر چند روز يكبار با برخوردهاى پليسى روبرو مى شود.

در نتيجه اعتراض ها كشته شدن حداقل ۲۰ نفر تاييد شده است. اين در حالى است كه مخالفان هر روز با اعلام اسامى كشته شدگان مى گويند كه شمار افراد به قتل رسيده از سوى نيروهاى امنيتى، بسيج و لباس شخصى ها بيش از اين تعداد است.

«اجماع بر سر شعارها»

مير حسين موسوى در سخنان خود برقرارى «اجماع بر سر شعارها» را يكى از اهداف اصلى دانست و گفت: «ما در انتخابات قدرت همگانى را تجربه كرديم؛ قدرتى كه مى تواند هيچ قيد و بندى نداشته باشد، براى همين مى خواهيم با يك مركزيت كوچك سياسى متشكل از برخى چهره هاى سياسى زمينه تولد يك هويت بزرگ اجتماعى را ايجاد كنيم.»

اين نامزد معترض اوايل تيرماه اعلام كرد كه قصد دارد يك جبهه سياسى را براى پيگيرى خواسته ها و مطالبات راى دهندگان در انتخابات را ايجاد كند.

به گفته نزديكان آقاى موسوى، احتمال مى رود تا آخر هفته جارى اين جبهه تشكيل شود.

نخست وزير سابق ايران با بيان اينكه در شرايط فعلى، «آستانه تحمل كوتاه شده است» اظهار داشت: «در چنين شرايطى آگاهى مردم مى تواند سرنوشت ساز باشد. بايد مردم را آگاه و پيرامون گفتمانى رو به كمال نگه داشت تا مشكلات در آينده رشد شديدى نداشته باشد.»

به گفته وى، «راه برون رفت از بحران هاى موجود بازگشت به خواست واقعى مردم است.»
XS
SM
MD
LG