لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

هشدار نامزدهای اصلاح‌طلب به دخالت «نیروهای خودسر» در انتخابات


انتخابات رياست جمهورى ايران به دنبال مناظره‌هاى پر سر و صداى تلويزيونى ميرحسين موسوى و مهدى كروبى با محمود احمدى‌نژاد، رييس جمهورى اسلامى، به اوج هيجان خود رسيده است.
انتخابات رياست جمهورى ايران به دنبال مناظره‌هاى پر سر و صداى تلويزيونى ميرحسين موسوى و مهدى كروبى با محمود احمدى‌نژاد، رييس جمهورى اسلامى، به اوج هيجان خود رسيده است.
در حالى كه چهار روز به برگزارى انتخابات رياست جمهورى در ايران باقى مانده است، دو نامزد اصلاح‌طلب نسبت به بروز خشونت در تجمع‌هاى مردمى و دخالت «نیروهای خودسر» در انتخابات هشدار دادند و محمود احمدی نژاد نیز سخنرانی خود را در مصلی تهران لغو کرد.

انتخابات رياست جمهورى ايران در هفته جارى و به دنبال مناظره‌هاى پر سر و صداى تلويزيونى ميرحسين موسوى، نخست وزير سابق ايران، و مهدى كروبى، دبير كل حزب اعتماد ملى، با محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهورى اسلامى، به اوج هيجان خود رسيده و تنش ميان هواداران آنها و طرفداران دولت نهم افزايش يافته است.

ميرحسين موسوى در پيامى به هواداران خود گفته است: «از همه كسانى كه زير رنگ سبز گرد آمده‌اند، انتظار مى‌رود از خشونت و خشونت‌طلبان كناره‌گيرى كنند.»

وى خواستار احترام به «حقوق مخالفان» و رعايت قانون و اخلاق شد و افزود: «با اطمينان از موفقيت، سنجيده و مصمم دست به كار شويم و اجازه ندهيم آنان كه از اوضاع آشفته سود مى‌برند با تحمل زياده‌روى و خشونت و بداخلاقى، ابتكار عمل را به دست گيرند.»

مهدى كروبى، ديگر رقيب اصلى رئيس جمهور ايران كه به تبريز سفر كرده است، در جمع دانشجويان گفت: «اگر وزارت كشور در برابر تخلفات نايستد در مصاحبه‌اى برخى قضايا را با ملت در ميان مى‌گذارم.»

«اگر وزارت كشور در برابر تخلفات نايستد در مصاحبه‌اى برخى قضايا را با ملت در ميان مى‌گذارم.»

مهدی کروبی
وى با اعلام اينكه «نشانه‌هايى وجود دارد كه نيروهاى خودسر قصد دارند وارد عرصه شده و تحركاتى انجام دهند» افزود: «تمام نيروهاى ما در پاى صندوق‌هاى راى حضور دارند و مراقب اوضاع هستند و اگر گزارش‌هايى مبنى بر تخلف دريافت كنم، گزارش‌ها را به وزارت كشور اعلام مى‌كنم و اگر تا ساعت ۱۱ صبح اقدامات لازم انجام نشد، من مصاحبه‌اى خواهم كرد و قضايا را مطرح مى‌كنم.»

آقاى كروبى در نشست خود با دانشجويان از جميله كديور و محمدعلى رحمانى به عنوان اعضاى كابينه خود نام برد و گفت كه خانم كديور اولين زنى است كه در جمهورى اسلامى در كابينه دولتى قرار مى‌گيرد.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، وزیران پیشنهادی از سوی رئیس جمهور باید به تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسند.

انتشار «بخشنامه بسیج» برای یک تجمع

در همين حال، همزمان با برگزارى تجمع طرفداران محمود احمدى‌نژاد در مصلى بزرگ تهران، سايت‌های وابسته به اصلاح‌طلبان و برخى از سايت‌هاى نزديك به اصولگرايان از جمله «تابناك»، رونوشت بخشنامه‌اى را منتشر كرده‌اند كه بر اساس آن، سپاه از بسيجيان تحت امر خود خواسته است تا با لباس شخصى در اين تجمع حاضر شوند.

به گفته رسانه‌های یاد شده، «بر اساس اين بخشنامه كه به امضاى سرهنگ پاسدار حسن رجبى، فرمانده ناحيه مقاومت ابوذر رسيده است، هر پايگاه بسيج برادران موظف به شركت دادن ۸۰ نفر و هر پايگاه بسيج خواهران موظف به آوردن ۱۲۰ نفر به ميتينگ امروز احمدى‌‌نژاد در مصلاى تهران شده است.»

همزمان با برگزارى تجمع طرفداران محمود احمدى نژاد در مصلى بزرگ تهران، سايت های وابسته به اصلاح طلبان و برخى از سايت هاى نزديك به اصولگرايان از جمله «تابناك»، رونوشت بخشنامه اى را منتشر كرده اند كه بر اساس آن، سپاه از بسيجيان تحت امر خود خواسته است تا با لباس شخصى در اين تجمع حاضر شوند.
خبرگزاری فارس که از محمود احمدی‌نژاد حمایت می‌کند خبر داده که «وی برای حفظ جان مردم سخنرانی خود را در این تجمع لغو کرد.»

این خبرگزاری توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.

از سوى ديگر رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور گفته است که از نظر حضور مردم پاى صندوق‌هاى راى و از نظر درصد مشاركت ركورد جديدى در انتخابات ايران به ثبت خواهد رسید.

كامران دانشجو به خبرنگاران در تهران گفت: نتيجه نهايى انتخابات ظرف ۲۴ ساعت اعلام خواهد شد و از ساعت ۱۲ نيمه‌شب جمعه كار شمارش آراء آغاز مى‌شود.

انتخابات رياست جمهورى ايران روز جمعه ۲۲ خرداد در سراسر ايران برگزار خواهد شد و انتظار مى‌رود كه رقابت اصلى در آن بين ميرحسين موسوى و محمود احمدى‌نژاد باشد.

در همين زمينه، خبرگزارى «رويترز» در گزارشی از مبارزات تبليغاتى جوانان براى ميرحسين موسوى گفته است كه نقش مهمى در انتخابات ايران ايفا مى‌كنند، چون ۷۰ درصد جمعيت كشور زير ۳۰ سال هستند.

اين خبرگزارى به نقل از يك تحليلگر سياسى كه نخواست نامش فاش شود گفته است اين انتخابات رفراندومى درباره محمود احمدى‌نژاد است. «بسيارى از جوانان عليه او هستند و بسيارى نيز براى اينكه او بار ديگر انتخاب نشود راى مى‌دهند».

رئيس جمهور ايران كه در سوم تير سال ۱۳۸۴ به اين مقام انتخاب شد در چهار سال گذشته به دليل رويكرد تهاجمى خود در عرصه سياست خارجى و «ضعف» در كاهش تورم و اعمال سياست‌هاى صحيح اقتصادى مورد انتقاد شديد مخالفان خود قرار گرفته است.

در جريان مناظره‌هاى انتخاباتى در تلويزيون ايران ظرف يك هفته گذشته، آقاى احمدى‌نژاد زير باران شديد انتقادهاى رقباى خود قرار گرفت و به دادن آمار دروغ، دشمن‌تراشى و خرافه‌پردازى در جامعه متهم شد.

در مقابل، آقاى احمدى‌نژاد سه رقيب خود را متهم كرد كه به دستور اكبر هاشمى رفسنجانى، رئيس مجلس خبرگان، وارد صحنه انتخابات شده‌اند و دولت‌هاى ايران در ۲۴ سال گذشته را به فساد اقتصادى متهم كرد.

وى همچنين نام اعضاى خانواده افراد بلندپايه‌اى را در نظام جمهورى اسلامى ايران به عنوان مفسد اقتصادى اعلام كرد كه این اقدام وی، موجى از واكنش‌ها را در ميان سياستمداران و رسانه‌هاى گروهى ايران در یک هفته گذشته ايجاد كرده است.
XS
SM
MD
LG