لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۳

موسوی: مسئوليت تاريخى ماست كه به اعتراض ادامه دهيم


به گفته آقاى موسوى، «از اين پس ما دولتى خواهيم داشت كه از نظر ارتباط با ملت در ناگوارترين شرايط به سر مى برد و اكثريتى از جامعه، كه اينجانب نيز يكى از آنها هستم، مشروعيت سياسى آن را نمى پذيرد.»
به گفته آقاى موسوى، «از اين پس ما دولتى خواهيم داشت كه از نظر ارتباط با ملت در ناگوارترين شرايط به سر مى برد و اكثريتى از جامعه، كه اينجانب نيز يكى از آنها هستم، مشروعيت سياسى آن را نمى پذيرد.»
دو روز پس از تاييد انتخابات رياست جمهورى توسط شورای نگهبان، مير حسين موسوى در بيانيه اى جدید با غير مشروع دانستن دولت محمود احمدى نژاد اعلام كرد: مسئوليت تاريخى ماست كه به اعتراض ادامه دهيم.

شوراى نگهبان روز دوشنبه اعلام كرد كه شكايات و اعتراض ها به نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى وارد نيست و صحت برگزارى و نتيجه انتخابات را تاييد مى كند. به گفته اين شورا، پرونده انتخابات مختومه شده است.

مير حسين موسوى، نامزد معترض انتخابات، در بيانيه شماره ۹ و مفصل خود گفته است: «همچنانكه انتظار مى رفت شوراى نگهبان، پس از نمايش هايى كه توجه هيچ كس را جلب نكرد، و با چشم بستن بر روى انبوه تقلب ها و تخلف هاى صورت گرفته، سرانجام نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهورى را تاييد كرد.»

به گفته آقاى موسوى، «از اين پس ما دولتى خواهيم داشت كه از نظر ارتباط با ملت در ناگوارترين شرايط به سر مى برد و اكثريتى از جامعه، كه اينجانب نيز يكى از آنها هستم، مشروعيت سياسى آن را نمى پذيرد.»

اين نامزد معترض به انتخابات خطاب به هواداران خود گفته است: «تمامى تلاش هايى كه اين روزها در مخالفت با شما صورت مى گيرد براى آن است كه از ثمر بخش بودن اعتراضات قانونى خود نا اميد شويد، زيرا تا ما نا اميد نشويم اين دولت از اعتبار واقعى برخوردار نخواهد بود.»

وزارت كشور جمهورى اسلامى مى گويد كه بر اساس نتايج انتخابات رياست جمهورى، محمود احمدى نژاد با كسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى برنده انتخابات شده است. بر اساس اين آمار، مير حسين موسوى ۱۳ميليون و ۲۰۰ هزار راى كسب كرده است.

میر حسین موسوی خبر داده است كه با همكارى گروهى از نخبگان، جمعيتى قانونى براى صيانت از حقوق و آراى پايمال شده مردم در انتخابات گذشته را راه اندازى مى كند و افزوده كه اين گروه، اجراى اصول معطل مانده قانون اساسى را دستور كار خود نيز خواهد داشت.
انتشار اين نتايج موجى از اعتراض هاى خيابانى را در تهران و ساير شهرهاى ايران به راه انداخت كه در نتيجه سركوب شديد نيروهاى ضد شورش، امنيتى و بسيجى حداقل ۲۰ نفر كشته شدند.

مهدى كروبى و مير حسين موسوى در بيانيه هاى قبلى خود اين نتيجه را «مضحك» و ناشى از تقلب هاى گسترده در انتخابات دانسته اند.

اين در حالى است كه آيت الله على خامنه اى، رهبر ايران، شوراى نگهبان و وزارت كشور اين انتخابات را سالم توصيف كرده اند.

ادامه اعتراض ها و «مطالبات مردم»

به رغم درخواست هاى رهبر جمهورى اسلامى و مقام هاى دولت محمود احمدى نژاد مبنى بر پايان اعتراض ها به نتايج انتخابات، مير حسين موسوى در بيانيه روز چهارشنبه خود گفته است: «مسئوليت تاريخى ماست كه به اعتراض خود ادامه دهيم و از تلاش براى استيفاى حقوق مردم دست بر نداريم.»

وى افزود: «شايد بگوييد كه با اين همه قيد و بند ديگر فرجه اى براى بيان اعتراض باقى نمانده است. اين گمان خامى است كه مخالفان سطحى انديش و افراطى شما در سر دارند.»

نخست وزير سابق ايران مى گويد: «مسئوليت دينى ماست كه نگذاريم انقلاب و نظام به آنچه اسلام نمى پسندد استحاله يابد. مسئوليت انقلابى ماست كه نگذاريم حاصل خون صدها هزار شهيد به يك دولت امنيتى تنزل پيدا كند و مستهلك شود.»

آقاى موسوى در اين بيانيه از هواداران خود خواسته است كه به گفته او «فريب شعارهاى ساختارشكنانه» را نخورند و به «همه نهادهاى تصميم گير در نظام» توصيه كرده است كه «چون شوراى نگهبان عمل نكنند و مجارى را براى اصلاح اشتباهات باز بگذارند.»

به گفته اين نامزد معترض، «بسته شدن اين راه، تهديد ساختار شكنى را به عنوان تنها بديل مطرح خواهد كرد.»

مير حسين موسوى مى گويد كه در ابتدا هدف از شركت در انتخابات، بازگشت «عقلانيت دينى» به فضاى مديريت كشور بود ولى «در ميانه مسير به اهدافى بسيار بلندتر هدايت شديم.»

وى خبر داده است كه با همكارى گروهى از نخبگان، جمعيتى قانونى براى صيانت از حقوق و آراى پايمال شده مردم در انتخابات گذشته را راه اندازى مى كند و افزوده كه اين گروه، اجراى اصول معطل مانده قانون اساسى را دستور كار خود نيز خواهد داشت.

آقاى موسوى همچنين به پيگيرى مطالبات ديگر شامل «توقف برخوردهاى امنيتى، فوق امنيتى و نظامى با مسائل انتخاباتى»، «راعيت اصل ۲۷ قانون اساسى در مورد آزادى تجمعات»، «آزادى مطبوعات و رفع توقيف از آنها»، «ممنوعيت مداخلات غير قانونى دولت در فضاى ارتباطى»، «برخوردارى از كانال هاى مستقل تلويزيونى در خارج و داخل كشور» و ...در بيانيه خود اشاره كرده است.
XS
SM
MD
LG