لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

موسوى با رهبر ایران درباره انتخابات گفت‌وگو كرد


ميرحسين موسوى، نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات،با آيت الله خامنه اى ديدار كرد و رهبر ايران در پی این دیدار گفته است: به شوراى نگهبان تاكيد شده كه با دقت به نامه اعتراض موسوى رسيدگى شود.

بر اساس گزارش دفتر رهبر ايران، اين ديدار عصر يكشنبه برگزار شده و در جريان آن، ميرحسين موسوى ضمن ارائه گزارشى، ديدگاه خود را درباره روند انتخابات روز ۲۲ خردادماه بيان كرده است.

آيت الله خامنه اى در اين ديدار خواستار «حفظ آرامش و متانت» شده و گفته است: «در دوره‌هاى قبلى انتخابات نيز برخى افراد و نامزدها مسائلى داشتند كه از طريق شوراى نگهبان به عنوان مرجع قانونى رسيدگى به شكايات انتخاباتى پيگيری كردند و طبعا در اين دوره نيز مسائل بايد از طريق قانون دنبال شود.»

وى با اشاره به نامه آقاى موسوى به شوراى نگهبان گفته است که به این شورا تاكيد شده كه با دقت به اين نامه رسيدگى شود.

ميرحسين موسوى روز يكشنبه اعلام كرد كه در نامه اى به شوراى نگهبان به عنوان ناظر انتخابات ضمن برشمردن ده مورد تخلف در جريان برگزارى انتخابات رياست جمهورى، خواستار ابطال آن شده است.

شوراى نگهبان در حالى قرار است به اين نامه رسيدگى كند كه رهبر جمهورى اسلامى ساعاتى پس از اعلام نتايج آراء پيروزى محمود احمدى‌نژاد را تبريك گفت.

آيت الله خامنه اى اعتراض هاى چند روز اخير در ايران را به «تحريكات دشمن و برخى طراحى هاى پشت صحنه براى به آشوب كشاندن خيابان‌ها» نسبت داده و گفته است: «جنس شما با اين گونه افراد متفاوت است و لازم است كارها را با متانت و آرامش پيگيرى كنيد.»

رهبر ايران در عين حال بار ديگر نتيجه انتخابات را تاييد كرده و گفته است: «به يارى پروردگار انتخابات با اتقان، صحت و آرامش خوبى برگزار شد و شما هم مسائل مورد نظر را از طريق قانونى پيگيرى كنيد.»

وزارت كشور جمهورى اسلامى روز شنبه اعلام كرد كه محمود احمدى نژاد در انتخابات رياست جمهورى با ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى به اين مقام انتخاب شده است.

نحوه اعلام نتايج انتخابات و فاصله رقباى آقاى احمدى نژاد از وى، معترضان را به خيابان ها كشاند و هر دو نامزد اصلاح‌طلبان در بيانيه هاى جداگانه اين نتيجه را «مضحك» و ناشى از « شعبده‌بازى وزارت كشور و صدا و سيما» خواندند.

در حالى كه شوراى نگهبان هنوز نتيجه اين انتخابات را تاييد نكرده است رهبر ايران در پيامى اعلام كرد كه انتخابات در كمال صحت برگزار شده و از رقباى وى خواست تا پشت سر رييس جمهور قرار گيرند.

به دنبال انتشار خبر اين ديدار، آيت ‌الله جنتى، دبير شوراى نگهبان، در اطلاعيه‌ اى از نامزدهاى انتخابات رياست ‌جمهورى خواست شكايات مستند خود را هر چه سريع ‌تر جهت رسيدگى به اين شورا ارسال كنند.

در ادامه تحولات مربوط به انتخابات، آيت الله يوسف صانعى، از مراجع تقليد در قم، به نامه ميرحسين موسوى خطاب به علما پاسخ داده و گفته است: «اگر مى پنداشتم كه با تذكر اينجانب گره اى از مشكلات فعلى رفع مى شد حتما به چنين امر مقدس و لازمى اقدام مى كردم تا شك و شبهه به وجود آمده در انتخابات و آراى مردم مرتفع گردد.»

وى از مردم خواسته است تا آرامش خود را حفظ كنند تا بتوانند حقوق و مطالبات خود را از مجارى قانونى و آگاهى دهنده عينيت بخشند.

ميرحسين موسوى در نامه اى به مراجع و علما خواستار واكنش به نتايج انتخابات شده بود.
XS
SM
MD
LG