لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

نواز شریف در راه بازگشت به پاکستان


نواز شریف در ماه سپتامبر برای بار نخست تلاش کرد به پاکستان بازگردد ولی از فرودگاه به عربستان بازگردانده شد.
نواز شریف در ماه سپتامبر برای بار نخست تلاش کرد به پاکستان بازگردد ولی از فرودگاه به عربستان بازگردانده شد.

حزب نواز شريف، نخست وزير پيشين پاکستان اعلام کرد که وی بعد از ظهر روز يکشنبه از عربستان سعودی به پاکستان باز خواهد گشت.


بر اساس آخرين اخبار دريافتی وی هم اکنون در راه بازگشت به پاکستان است، هر چند هنوز دقيقا مشخص نيست که چه زمانی وارد شهر لاهور خواهد شد.


در همين حال، يک سخنگوی دولت پاکستان گفت که اين دولت هيچ قصدی برای جلوگيری از بازگشت آقای شريف ندارد.


اوضاع پاکستان در هفته های گذشته، همچنان نا آرام باقی مانده، هر چند اين ناآرامی ابعاد مختلفی داشته است. گاهی سياسی و گاهی خشونت بار و تروريستی بوده است. در آخرين خشونت مرگبار، که يک حمله انتحاری بود و روز شنبه رخ داد ده ها نفر جان خود را از دست دادند.


در آخرين درگيری سياسی نيز، پليس پاکستان تلاش می کند تا طرفداران نواز شريف در فرودگاه لاهور برای استقبال از وی تجمع نکنند ولی اين تلاش ها بی نتيجه بوده و بسياری از هواداران نخست وزير اسبق پاکستان در راه فرودگاه هستند.


انفجار مرگبار انتحاری روز شنبه در پاکستان جان ده ها نفر را درست يک روز پيش از بازگشت نخست وزيری تبعيدی نواز شريف گرفت.


اين اتفاقات در زمانی رخ می دهد که تنها پنج روز پيشتر قاضی محمد فاروق، مسئول اصلی ناظر بر انتخابات ابراز اميدواری کرد که فضای انتخابات از صلح و آرامش لبريز باشد.


محمد فاروق گفته است: «من می خواهم به شما ضمانت بدهم، که به خواست خدا، انتخابات در فضايی کاملا صلح آميز برگزار خواهد شد، به روشی عادلانه، چند حزبی، صادقانه و بر اساس قانون.»


پرويز مشرف، فرمانده کل نيروهای مسلح و رييس جمهوری پاکستان، ماه گذشته قول داد تا انتخابات پارلمانی اين کشور تا پيش از روز نهم ژانويه برگزار شود.


انتظار می رود که آقای شريف برای شرکت در اين انتخابات ثبت نام کند.


نواز شريف که دوبار پست نخست وزيری پاکستان را برعهده داشته است در جريان يک کودتای بدون خونريزی توسط ژنرال پرويز مشرف در سال ۱۹۹۹ از مقام خود خلع شد. وی قبل از آزادی اش و تبعيد در عربستان به حبس ابد محکوم شده بود.


آقای شريف در شهريور ماه گذشته نيز به پاکستان بازگشت، اما اين بازگشت تنها به فرودگاه محدود ماند، چراکه پليس پاکستان وی را دوباره به عربستان سعودی بازگرداند.


XS
SM
MD
LG