لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

نتانیاهو: ایران می خواهد کنترل نفت خاورمیانه را به دست گیرد


آقای نتانياهو گفته است که تسلط بيشتر ايران بر منطقه خاورمیانه تنها خطری برای اسرائيل نيست و «باید همه جهان را نگران کند.»
آقای نتانياهو گفته است که تسلط بيشتر ايران بر منطقه خاورمیانه تنها خطری برای اسرائيل نيست و «باید همه جهان را نگران کند.»
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل می گوید که افزايش قدرت جمهوری اسلامی ايران در خاورميانه اقتصاد جهان را نيز تحت تاثير منفی قرار می دهد زيرا ايران را عملا بر چاه های نفت اين بخش حساس جهان مسلط خواهد کرد.

نخست وزير اسرائيل که در آمريکا به سر می برد، در مصاحبه با شبکه خبری اقتصادی بلومبرگ و شبکه اقتصادی فاکس گفت: خطر يک ايران اتمی نيز از اين نظر تهديدی برای سراسر جهان است که ايران با کنترل مناطق نفت خيز خاورميانه می تواند بر اقتصاد کل دنيا اثر بگذارد.

نخست وزير اسرائيل افزود که ايران در شبه جزيره عربستان، بويژه يمن (از طريق حمايت از شورشی های شيعه طايفه الحوثی در جنوب يمن در نزديکی چاه های نفت خيز عربستان) دخالت می کند و نيز در اريتره، سودان و ساير نقاط ديگری در آفريقا و همچنين در لبنان و غزه و آمريکای لاتين دخالت دارد.

آقای نتانياهو گفته است که بنابراين، تسلط بيشتر ايران بر منطقه تنها خطری برای اسرائيل نيست و «باید همه جهان را نگران کند.»

نخست وزير اسرائيل در ديدار روز يکشنبه خود در ايالت اينديای آمريکا با جو بايدن، معاون رييس جمهوری ايالات متحده و نيز دوشنبه در سخنرانی در همايش فدراسيون يهوديان آمريکا در شهر نیواورلئان گفته بود که بايد در کنار تحريم های جهانی عليه ايران، جمهوری اسلامی احساس کند که تهديد نظامی عليه آن کشور نيز جدی است تا از اين طريق از هدف های نظامی در برنامه هسته ای خود دست بردارد.

آقای نتانياهو استدلال کرده بود که تنها باری که ايران غنی سازی در برنامه هسته ای خود را متوقف کرد، در سال ۲۰۰۳ و هنگامی بود که از احتمال جنگ عليه خود نگران شده بود.

هرچند رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا در پاسخ به سخنان روز يکشنبه نخست وزير اسرائيل، تاکيد کرده بود که در حال حاضر نيازی به تهديد نظامی عليه ايران نيست و فعلا ادامه تحريم ها عليه ايران در اولويت است و مجازات های اقتصادی موثر بوده است، اما آقای نتانياهو روز دوشنبه در سخنرانی در همايش فدراسيون يهوديان آمريکای شمالی، ديدگاه خود را درمورد لزوم وجود تهديد نظامی جدی عليه ايران تکرار کرد.

نخست وزير اسرائيل در تمامی مصاحبه های متعدد با رسانه های مهم آمريکايی در سفرش به آمريکا، بخش طولانی از اظهاراتش را به تشريح «خطرات ايران» اختصاص داد و در همه آنها، از جمله در مصاحبه ها با بلومبرگ و شبکه اقتصادی فاکس تاکيد کرد که باراک اوباما به او اطمينان داده است که نخواهد گذاشت ايران به توانايی جنگ افزار هسته ای برسد.

آقای نتانياهو در مصاحبه با بلومبرگ و فاکس گفت که عليرغم تقويت جمهوريخواهان در کنگره آمريکا در انتخابات مياندوره ای دوم نوامبر، مناسبات دولت های آمريکا و اسرائيل، و روابط بين کنگره واشينگتن با اسرائيل همچنان قوی، گرم و پايدار است.

صراحت بيان بيشتر دولتمردان اسرائيلی برای بيان درخواست هايشان از آمريکا در قبال ايران، ناشی از تقويت جمهوريخواهان در انتخابات اخير کنگره آمريکاست.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست»
وی اضافه کرد که اختلاف نظرهای اسرائيل و آمريکا در مورد ساخت و سازهای اسرائيلی در سرزمين هايی که فلسطينی ها مالکيت آن را طلب می کنند، يک امر تازه نيست و از سال ۱۹۶۷ ادامه يافته و اين تفاوت ديدگاه را نبايد موجب اختلافی عميق ميان دولت های اسرائيل و آمريکا تلقی کرد.

پیروزی جمهوریخواهان و صراحت بیشتر نتانیاهو

نخست وزیر اسرائیل که فارغ التحصيل دانشگاه های معتبر ميت و هاروارد آمريکاست، در اين مصاحبه ها به عنوان کارشناس اقتصادی نيز مورد پرسش قرار گرفته و تاکيد کرده است که برقراری صلح در خاورميانه به اقتصاد منطقه و جهان نيز کمک بسياری خواهد کرد و گفته که غير از منافع سياسی، صلح برکات اقتصادی نيز دارد.

آقای نتانياهو به فاکس گفت: موضع کنگره ای که کارش به پايان رسيد در قبال اسرائيل «بسيار دوستانه بود» و «تقويت جمهوريخواهان اين مناسبات نزديک را تغيير نمی دهد.»

اين اظهارات در حالی بیان می شود که روزنامه اسرائيلی «جروزالم پست» روز پنجشنبه نوشت که صراحت بيان بيشتر دولتمردان اسرائيلی برای بيان درخواست هايشان از آمريکا در قبال ايران، ناشی از تقويت جمهوريخواهان در انتخابات اخير کنگره آمريکاست.

جروزالم پست نوشت: اين که نتانياهو در سخنرانی همايش فدراسيون يهوديان آمريکای شمالی و نيز در مصاحبه ها و ديدارها طی اقامتش در آمريکا تاکيد بيشتری بر لزوم تهديد نظامی عليه ايران می گذارد، با تسلط دوباره جمهوريخواهان بر اکثريت کرسی های مجلس نمايندگان و تقويت آنها در کنگره مرتبط است.

به نوشته این روزنامه، سخنان نتانياهو «پژواک دقيق» اظهاراتی بود که تنها دو روز پيش از آن، سناتور ليندسی گراهام- سناتور جمهوريخواه کارولينای جنوبی با پيشينه غنی نظامی- در سخنرانی اش در همايش امنيت جهانی هاليفاکس مطرح کرده بود.

آقای گراهام گفته بود که «مهار ايران ديگر کافی نيست.»

به نوشته جروزالم پست، اريک کانتور، نماينده جمهوريخواه ويرجينيا نيز که به نظر می رسد رهبر اکثريت در مجلس و دست راست جان بينر، رييس بعدی مجلس نمايندگان باشد، در سخنرانی های انتخاباتی خود تاکيد کرده بود که «يک تهديد نظامی جدی عليه ايران» ضروری است.
این روزنامه تاکيد دارد که با تغيير آرايش صحنه سياست آمريکا، نتانياهو اين بار در سفرش به آمريکا خود را قدرتمند تر احساس می کند.

رسانه های اسرائيلی خبر داده اند که نتانياهو احتمالا تا يک ماه ديگر سفر رسمی ديگری به آمريکا برای ملاقات با باراک اوباما خواهد داشت.

نتانياهو در سفر جاری به آمريکا به دليل حضور باراک اوباما در آسيا با رييس جمهوری آمريکا ملاقات نکرده بود.
XS
SM
MD
LG