لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

نظرسنجی ها: اوباما در نیو همپشایر از کلینتون جلوتر است


باراک اوباما با ۴۱ درصد آراء در نظر سنجی ها پیشتاز است.
باراک اوباما با ۴۱ درصد آراء در نظر سنجی ها پیشتاز است.

انتخابات اولیه برای تعیین نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه روز سه شنبه در ایالت نیوهمشایر برگزار می شود و آخرین نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که باراک اوباما از هيلاری کلينتون پيش افتاده است.


نظرسنجی مشترک مؤسسه گالوپ و روزنامه یو.اس.ای تودی در ایالت نیوهمشایر نشان از آن دارد که باراک اوباما بیشترین بخت برگزیده شدن را دارد و پس از او، با اختلافی ۱۳ درصدی، هیلاری کلینتون قرار دارد.


در میان نامزدهای حزب دموکرات، آقای اوباما ۴۱ درصد آرای نظرسنجی را به خود اختصاص داده و پس از او هیلاری کلینتون با ۲۸ درصد، جان ادواردز، ۱۹ درصد و بیل ریچاردسون با شش درصد آرا در رده های بعدی قرار دارند.


در میان نامزدهای حزب دموکرات، آقای اوباما ۴۱ درصد آرای نظرسنجی را به خود اختصاص داده و پس از او هیلاری کلینتون با ۲۸ درصد، جان ادواردز، ۱۹ درصد و بیل ریچاردسون با شش درصد آرا در رده های بعدی قرار دارند.

طبق این نظرسنجی، در ميان جمهوريخواهان نیز جان مک کين مقام اول را در اختيار دارد و میت رامنی، با اختلافی چهار درصدی، پس از او در جایگاه دوم است.


آقای مک کین توانسته است که ۳۴ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و پس از او میت رامنی، ۳۰ درصد، مایک هاکبی، ۱۳ درصد، ران پاول، هشت درصد و رودی جولیانی نیز با هشت درصد آرا در رتبه های بعد هستند.


یک ماه پیش، در نظرسنجی دیگری که در همین ایالت برگزار شده بود آقای اوباما و خانم کلینتون، هر دو، ۳۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده بودند. اما نتایج مربوط به نامزدهای جمهوریخواه در آن نظرسنجی مشابه نتایج نظرسنجی اخیر بود: جان مک کین ۳۴ درصد و میت رامنی ۲۷ درصد.


بخت مساوی نامزدها


روز پنج شنبه هفته گذشته نخستین دور رای گیری مقدماتی در انتخابات درون حزبی دموکرات ها و جمهوریخواهان در ایالت آیووا آغاز شد و در پایان رای گیری، باراک اوباما، سناتور دموکرات و مايک هاکبی، فرماندار سابق ايالت آرکانزاس، از حزب جمهوریخواه توانستند در نخستين گام انتخابات رياست جمهوری آمریکا، در انتخابات مقدماتی این ایالت رقبای هم حزبی خود را پشت سر بگذارند.


باراک اوباما در صورت برنده شدن در انتخابات، اولين رييس جمهوری سياهپوست آمريکا خواهد بود.


همچنين اگر هيلاری کلينتون در انتخابات ماه نوامبر - تقريبا يازده ماه ديگر - پيروز شود، نخستين رييس جمهوری زن آمريکا لقب خواهد گرفت.


رقابت بسیار نزدیک کسانی که به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هستند موجب شده است تا برخی ناظران، کماکان بخت بسیار زیادی برای دیگر نامزدها که در نخستین گام شکست خورده اند، قائل باشند.


انتخابات ۲۰۰۸ نبردی انتخاباتی را رقم می زند که در ۵۰ سال اخير بی سابقه توصيف شده است، چرا که در اين انتخابات هيچ بخت تضمين شده ای برای هيچ يک از نامزدها وجود ندارد.


XS
SM
MD
LG