لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۴

«خوشبینی» کره شمالی به موفقیت مذاکرات شش جانبه


کيم کيه گوان، نماينده ويژه دولت کره شمالی در مذاکرات شش جانبه
کيم کيه گوان، نماينده ويژه دولت کره شمالی در مذاکرات شش جانبه

کره شمالی روز پنج شنبه و در آستانه شروع مجدد گفت و گوهای شش جانبه که با شرکت آمريکا، روسيه، چين، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی در پکن پيگيری می شود از احتمال دستيابی به پيشرفت های چشمگير در اين دور از گفت و گوها خبر داد.


کيم کيه گوان، نماينده ويژه دولت کره شمالی در اين مذاکرات، در آخرين ساعات روز چهارشنبه و در پايان ديدار نود دقيقه ای خود با کريستوفر هيل، سرپرست مذاکرات اتمی آمريکا، خطاب به خبرنگاران حاضر در پکن گفت: «ما توافق کرده ايم که با دستيابی به نتيجه در اين گفت و گوها شما را نااميد نکنيم.»


  • «ما توافق کرده ايم که با دستيابی به نتيجه در اين گفت و گوها شما را نااميد نکنيم.»
نماینده کره شمالی خطاب به خبرنگاران

وی اظهار داشت که جزئيات بيشتر از اين دور از مذاکرات در طول اين گفت و گوها، که تا يکشنبه آينده ادامه دارد، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.


از سوی ديگر، کريستوفر هيل، بامداد روز پنج شنبه و قبل از آغاز اين نشست ضمن ابراز خوش بينی نسبت به اين گفت و گوها کره شمالی را به همکاری بيشتر دعوت کرد.


آقای هيل گفت: «ما مايليم کار بيشتری صورت گيرد و کره شمالی به انجام کار کمتر تمايل دارد اما اين مشکل عميقی نيست و ما راهی را برای حل اين مسئله پيدا خواهيم کرد.»


نماينده دولت آمريکا ابراز خوش بينی کرد که برنامه های هسته ای کره شمالی تا پايان سال جاری ميلادی خاتمه يابد.


انتظار می رود نماينده ويژه دولت آمريکا قبل از شروع رسمی مذاکرات شش جانبه، با نمايندگان پنج کشور ديگر به طور جداگانه ديدار و گفت و گو کند.


مذاکرات شش جانبه با هدف متقاعد کردن کره شمالی به انصراف از برنامه های هسته ای از سال ۲۰۰۳ و با ميزبانی پکن آغاز شد و در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی با متقاعد کردن کره شمالی به امضای پيمان خلع سلاح اتمی به اوج خود رسيد.


در نتيجه اين پيمان، کره شمالی متعهد شده است در ازای دريافت يک ميليون تن نفت، تضمين های امنيتی و عادی سازی روابط با جهان خارج از تمامی برنامه های هسته ای خود صرف نظر کند.


XS
SM
MD
LG