لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۸

«کره شمالی همچنان در لیست حامیان تروریسم است»


مذاکره کننده ارشد آمریکا درباره برنامه هسته ای کره شمالی می گوید که پیونگ یانگ همچنان در لیست حامیان تروریسم است.
مذاکره کننده ارشد آمریکا درباره برنامه هسته ای کره شمالی می گوید که پیونگ یانگ همچنان در لیست حامیان تروریسم است.

يک مقام ديپلماتيک بلند پايه آمريکايی روز سه شنبه، چهارم سپتامبر این ادعای کره شمالی داير بر اينکه آمريکا قصد دارد نام این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروريست بردارد، رد کرد.


کريستوفر هيل، مذاکره کننده ارشد آمریکا درباره برنامه هسته ای کره شمالی در گفت و گو با یک روزنامه ژاپنی گفت: آنها از ليست کشورهای حامی تروريست خارج نشده اند.


مسوول رسانه های وزارت امورخارجه آمريکا نيز در اظهار نظری جداگانه، ادعای کره شمالی را رد کرده است.


گفته های آقای هيل اولين اظهار نظر مقامات آمريکايی پس از اعلام وزارت امورخارجه کره شمالی است که روز دوشنبه، سوم سپتامبر گفته بود: آمريکا تصميم گرفته است کره شمالی را از فهرست کشورهای حامی تروريسم خارج کند.


سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفته بود: اين تصميم در جريان مذاکرات دو جانبه ای که طی دو روز شنبه و يکشنبه بين کريستوفر هيل و کيم کی يه گوان، نمايندگان هسته ای دو کشور آمريکا و کره شمالی، در ژنو صورت گرفت اتخاذ شده است.


خبرگزاری دولتی کره شمالی به نقل از اين سخنگو نوشته بود: «طرفين در اين ديدار مراحل اجرايی خلع سلاح اتمی کره شمالی را بررسی کرده و توافق کرده اند که کره شمالی تا پايان سال جاری ميلادی از وجود سلاح های هسته ای پاک شود.»


اين خبرگزاری گزارش داده بود که تصميم دولت ايالات متحده به حذف نام کره شمالی از فهرست کشورهای تروريستی در پاسخ به همکاری پيونگ يانگ با جامعه جهانی اتخاذ شده است.


پيونگ يانگ در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی و در ادامه گفت وگوهای شش جانبه پيمان خلع سلاح اتمی را امضا کرد و پذيرفت که در قبال دريافت انرژی، تضمين های امنيتی و عادی سازی روابط با جهان خارج از تمامی برنامه های هسته ای خود صرف نظر کند.


انتظار می رود دور جديد مذاکرات شش جانبه در ماه جاری ميلادی از سر گرفته شود.


XS
SM
MD
LG