لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

احتمال حذف نام کره شمالی از فهرست حامیان تروريسم


دولت آمريکا نسبت به اعلام کره شمالی واکنش رسمی نشان نداده است.
دولت آمريکا نسبت به اعلام کره شمالی واکنش رسمی نشان نداده است.

وزارت امور خارجه کره شمالی روز دوشنبه، سوم سپتامبر، اعلام کرد آمريکا تصميم گرفته است کره شمالی را از فهرست کشورهای حامی تروريسم خارج کند.


بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی، اين تصميم در جريان مذاکرات دو جانبه ای که طی دو روز شنبه و يکشنبه بين کريستوفر هيل و کيم کی يه گوان، نمايندگان هسته ای دو کشور آمريکا و کره شمالی، در ژنو صورت گرفت اتخاذ شده است.


خبرگزاری دولتی کره شمالی به نقل از اين سخنگو نوشته است: «طرفين در اين ديدار مراحل اجرايی خلع سلاح اتمی کره شمالی را بررسی کرده و توافق کرده اند که کره شمالی تا پايان سال جاری ميلادی از وجود سلاح های هسته ای پاک شود.»


بنا به گزارش اين خبرگزاری، تصميم دولت ايالات متحده به حذف نام کره شمالی از فهرست کشورهای تروريستی در پاسخ به همکاری پيونگ يانگ با جامعه جهانی اتخاذ شده است.


هر چند دولت آمريکا تا اين لحظه نسبت به اين گزارش واکنش رسمی نشان نداده اما کريستوفر هيل، نماينده ويژه واشينگتن در مناقشه هسته ای کره شمالی، پيشتر اعلام کرده بود که آمريکا ممکن است قبل از خلع سلاح کامل هسته ای پيونگ يانگ، اين کشور را از فهرست حاميان تروريسم خارج کند.


آقای هيل در پايان ديدار دو روزه اش با نماينده هسته ای کره شمالی روز يکشنبه در ژنو تاييد کرد که کره شمالی پذيرفته است تا پايان سال جاری ميلادی مراکز هسته ای خود را تعطيل کرده و تمامی برنامه های اتمی خود را اعلام کند.


پيونگ يانگ در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی و در ادامه گفت وگوهای شش جانبه پيمان خلع سلاح اتمی را امضا کرد و پذيرفت که در قبال دريافت انرژی، تضمين های امنيتی و عادی سازی روابط با جهان خارج از تمامی برنامه های هسته ای خود صرف نظر کند.


انتظار می رود دور جديد مذاکرات شش جانبه در ماه جاری ميلادی از سر گرفته شود.


XS
SM
MD
LG